اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کتاب «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی» منبع دانشگاهی در صربستان شد

کتاب «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی» به عنوان نخستین کتاب تاریخ فلسفه اسلامی در اروپای جنوب‌‏شرقی به عنوان متن درسی در مقطع دکترای دانشکده فلسفه دانشگاه بلگراد صربستان معرفی شد.

کتاب «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی» منبع دانشگاهی در صربستان شد

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، کتاب «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی» از منشورات مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، به عنوان متن درسی واحد «انسان‌‏شناسی اسلامی» در مقطع دکترای دانشکده فلسفه دانشگاه بلگراد، پایتخت کشور صربستان، معرفی شد.

این کتاب که توسط تهران خلیلویچ، سعید خلیلویچ و معمر خلیلویچ، سه عضو هیأت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد به رشته‏ تحریر درآمده، نخستین کتاب تألیفی در حوزه تاریخ فلسفه اسلامی در اروپای جنوب‌‏شرقی به شمار می‏‌آید. مؤلفان این کتاب، در ضمن تحلیل اصالت فلسفه اسلامی و ریشه‌‏های قرآنی و روایی آموزه‌‏های فلسفی و عقلی مسلمین، به بیان مهم‏‌ترین شاخصه‌‏های تاریخی و معرفتی مکاتب اصلی فلسفه‏‌ورزی در جهان اسلام، از زمان فارابی و شیخ ‏الرئیس تا حکمای معاصر همچون علامه طباطبایی پرداختند.

 

 

معرفی تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی در وب‏گاه دانشکده‏ فلسفه‏ دانشگاه بلگراد

ویژگی خاص سبک نگارش کتاب مذکور، تعلیمی بودن و جامعیت آن است و نویسندگان تلاش کردند این کتاب، همه استانداردهای آموزشی کتاب‌‏های درسی دانشگاه بلگراد را داشته باشد. در آخرین مجموعه مستندات برنامه‏ درسی کرسی مردم‌‏شناسی و انسان‏‌شناسی دانشکده‏ فلسفه‏ دانشگاه بلگراد که در وب‏گاه رسمی این دانشکده اعلام شد، کتاب «تاریخ مختصر فلسفه اسلامی»، از منشورات مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، به عنوان یکی از متون اصلی واحد درسی «انسان‏‌شناسی اسلامی» در مقطع دکتری در این دانشکده معرفی شده است.

جلسه معرفی «تاریخ مختصر فلسفه اسلامی» در آمفی‏‌تئاتر کتاب‏خانه ملی صربستان با حضور دو نفر از مؤلفان کتاب و پروفسور تاناسکویچ اسلام‌‏شناس شهیر صربستانی رئیس پیشین کرسی شرق‏‌شناسی دانشکده‏ زبان‏‌شناسی دانشگاه بلگراد و سفیر سابق جمهوری صربستان در یونسکو، واتیکان و ترکیه برگزار شد.

 

 

دانشکده‏ فلسفه در بلگراد در سال ۱۸۳۸ میلادی تأسیس شد و قدیمی‌‏ترین دانشکده دانشگاه دولتی بلگراد به شمار می‌‏آید. امروز در این دانشکده حدود شش هزار دانشجو مشغول به تحصیل بوده و بعضی از کرسی‏‌های آن، به خاطر قدمت و سابقه‏ علمی درخشان، از شهرت خاصی در نحله‏‌های تخصصی اروپا برخوردار است.

خاطرنشان می‌‏شود که پس از انتشار کتاب «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی»، مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد دو دوره آموزشی کوتاه‌‏مدت را در بلگراد و جنوب صربستان بر پایه محتوای این کتاب برگزار کرده است . یکی از فارغ‏‌التحصیلان این دوره‏‌های آموزشی مرکز «قم» در بلگراد، مارکو پیشه‏و استاد دانشکده فلسفه‏ بلگراد بوده است. پیشهو کتاب مذکور را به عنوان متن اصلی برای درسی که در مقطع دکتری در دانشکده‏ فلسفه مشغول تدریس آن است، معرفی کرده است.

به گزارش فارس، کتاب «تاریخ مختصر فلسفه اسلامی» یک سال پس از انتشار، به دلیل به فروش رسیدن تمامی تیراژ چاپ نخست، به چاپ دوم رسیده است و وزارت علوم جمهوری صربستان تعداد زیادی از نسخه‌‏های کتاب را از مرکز علوم دینی «قم» خریداری و بین کتابخانه‏‌های دولتی در اکثر شهرهای کشور صربستان به عنوان کتاب مرجع توزیع کرده است. این کتاب تا به حال چند بار در رادیوی سراسری صربستان، روزنامه‌‏ها و هفته‏‌نامه‏‌های پرتیراژ کشورهای صربستان و بوسنی و هرزگوین و در جلسات متعدد معرفی در بالکان، با حضور مؤلفین و اساتید و محققان برجسته منطقه در حوزه‏ فلسفه و اسلام‌‏شناسی، معرفی شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول