اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

وضعیت نامطلوب سمپاد در علوم پایه/ برگزاری آزمون تکمیل ظرفیت سمپاد در 8 شهریور

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: اکنون سمپاد علوم پایه وضعیت نامطلوبی دارد که آموزش و پرورش باید برای آن فکری کند.

وضعیت نامطلوب سمپاد در علوم پایه/ برگزاری آزمون تکمیل ظرفیت سمپاد در 8 شهریور

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در نشست خبری با موضوع بازطراحی برنامه‌های این مرکز اظهار کرد: یکی از ابزارهای کمک به آموزش بستر گروه‌های آموزشی است؛ ردپای گروه‌های آموزشی در سمپاد نبود و اکنون یکی از اقدامات مهم، توجه به گروه‌های آموزشی است؛ لذا این ابتکاری بود که توانستیم از ظرفیت‌های سراسر کشور استفاده کنیم.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان افزود: در کشور دبیران بسیار ارزشمندی وجود دارند که می‌توانیم از ظرفیت آنان در مدارس استعدادهای درخشان استفاده کنیم؛ همچنین توانمندسازی معلمان، مدیران و... برای ارائه خدمات به کشور امری مهم است که باید به آن توجه شود.

مهاجرانی با اشاره به اینکه آموزش‌ نیروهای انسانی مطابق با سمپاد صورت خواهد گرفت، ادامه داد: از جایی که برخی تیزهوشان شرایط خاصی دارند، نیاز به آموزش‌های ویژه‌ای دارند و باید از دبیران مشخص در حوزه تیزهوشان استفاده کنیم؛ بر همین اساس شاهد تربیت نیروهای ویژه تیزهوشان در دانشگاه فرهنگیان طی سال‌های آینده خواهیم بود.

وی اضافه کرد: اکنون سمپاد علوم پایه وضعیت نامطلوبی دارد که آموزش و پرورش باید فکری برای آن کند. جایی که می‌توان در علوم پایه اقدامات مناسب انجام داد، دوره متوسطه اول است.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان عنوان کرد: گسترش روابط دانش‌آموزان استعدادهای درخشان با سایر دانش‌آموزان و افزایش تعامل آنان و همچنین استفاده از ظرفیت‌های والدین دانش‌آموزان از مزیت‌های اقدامات در علوم پایه است. 

مهاجرانی گفت: اردوهای علمی جهادی با شعار «زکات دانش نشر آن است» وجود دارند که دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان تهران به صورت سیستماتیک وارد اردوها خواهند شد و استان ایلام به عنوان اولین شرکت‌کننده اعلام آمادگی کرده است.

وی اظهار کرد: در شهرستان ملک‌شاه قبولی نفر اول کنکور ریاضی را داشتیم، در حوزه‌ های‌تِک نیز ستادهای علمی و فناوری ریاست جمهوری سکان‌دار موضوعات مربوطه هستند و کارسوق‌ها به عنوان پودمان معرفی شدند که این کارسوق‌ها در اتصال با سایر کارسوق‌ها می‌توانند علاوه بر ارائه کردن مقالات با سطح بالا، افرادی تربیت کنند که بتوانند کارهای عملیاتی انجام دهند.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با اشاره به اینکه حوزه فعالیت‌های میانی هنرستان‌ها را راه‌اندازی خواهیم کرد، افزود: توجه به خوشه صنعتی موجود و ارتباط با شرکت‌ها نیز موضوع مهمی در راه اندازی رشته‌هاست. همچنین تمرکز ما بر رشته‌های کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای است.

مهاجرانی اضافه کرد: در زمینه مهارت‌های حل مسأله، تفکر خلاق و تفکر نقاد با شرکت‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کنیم تا دانش‌آموزان بتوانند گام‌های خوبی بردارد؛ در خراسان شمالی با توجه به ابراز علاقه استاندار آن استان به آموزش‌های مهارتی قرار شد مشخص کنند در کدام رشته صنعت می‌گوید من ۱۰۰ درصد فارغ‌التحصیلان را جذب خواهیم کرد.

وی بیان کرد: اجرایی سازی طرحی با عنوان «کلاس تیزهوش یا فرد تیزهوش» در حال انجام است و در این طرح ما معتقدیم مدرسه‌داری سمپاد تمام انتظارات ما را برطرف نمی‌کند؛ اکنون طرح «کلاس تیزهوشان یا فرد تیزهوش» در حال اجراست و در آن شورای مدیران مدرسه، دانش‌آموزان سرآمد در متوسطه اول و دوم را معرفی می‌کنند؛ هرچند آموزش‌دیده رسمی سمپاد نیستند ولی پس از آزمون هوش، عضو خانواده سمپاد می شوند و در بازدیدهای علمی، همایش‌ها و... همگام با دانش آموزان سمپاد حرکت خواهند کرد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور ادامه داد: استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، البرز، اصفهان، لرستان، سمنان، خوزستان، کردستان، ایلام، شهر و شهرستان‌های استان تهران در استقرار طرح اولیه کلاس تیزهوش یا مدرسه تیزهوش حضور خواهند داشت و نگاه بر این است که دانش‌آموزان در این استان‌ها به عنوان پایلوت در استعدادهای درخشان برای اجرای سند تحول فعال شوند؛ امیدواریم تا پایان سال ۹۸ بتوانیم ۲۰ استان را تحت پوشش قرار دهیم.

مهاجرانی گفت: دیپلماسی علمی موضوعی مهم است و پس از هر میزبانی تعداد بسیاری از کشورها به دلیل علوم پیش‌رو و ظرفیت‌های کشورمان تمایل دارند که مسابقات و برنامه‌های مقدماتی خود را در کشور ما تشکیل دهند. امسال برای اولین بار 3 دوره میزبان المپیاد بودیم که این گامی است در راستای تحقق ایران سال ۱۴۰۴ و این موضوع تنها شعار نیست؛ بلکه نشان دادیم که توانسته‌ایم 3 دوره میزبان تیم های ریاضی و علوم زیست کشور آذربایجان باشیم؛ اکنون اسپانیا اعلام آمادگی کرده که کمپینگ‌شان را در ایران برگزار کنند.

وی اظهار داشت: تاکنون ۴ مرتبه در جهان درخشیده‌ایم و دانش‌آموزان ما فول مارک کردند. مریم میرزاخانی و ایمان افتخاری نمرات کامل ریاضی را به خود اختصاص دادند. روزبه کیانی برنده مطلق شیمی، مهدی فولاد گر برنده مطلق رشته کامپیوتر و... از دسته افرادی بودند که با فاصله زیادی نسبت به دیگران درخشیدند و این افتخار بزرگی است که ظرفیت بالایی در نخبه‌پروری داریم.

معاون وزارت آموزش و پرورش افزود: در پایه‌های هفتم و هشتم متوسطه با توجه به اینکه تعداد زیادی صندلی خالی وجود داشت و کلاس های ۴ نفره نیز داشتیم، قرار شد آزمون تکمیل ظرفیت در ۸ شهریور برگزار شود و از هفتم تا دوازدهم سامانه‌ای برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در آزمون تکمیل ظرفیت ایجاد خواهد شد که این مهلت به دلیل کمبود زمان قابل تمدید نیست.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور گفت: در آزمون پایه هفتم سمپاد که نتایج آن به‌زودی اعلام خواهد شد، ۱۰ نفر اول از شهرستان‌های کشور هستند و این‌گونه نیست که استعدادها تنها در تهران جمع شده باشند؛ چقدر بد است که اکثر المپیادی های ما در تهران حضور دارند، لذا باید برای بهره بهتر از ظرفیت سمپاد از شهرستان‌ها نیز استفاده کنیم.

مهاجرانی گفت: دانش‌آموزان استعدادهای درخشان می‌توانند دو دیپلم نظری و کاردانش دریافت کنند و چنانچه علاقه‌مند به حوزه مهارتی باشند می‌توانند به آن روی آورند. همچنین در کارآفرینی مبتنی بر دانش، مدارس تهران گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی درباره گسترش علوم انسانی در مدارس سمپاد اذعان داشت: یکی از جدی‌ترین برنامه‌های مرکز پرورش استعدادهای درخشان این است که المپیادهای حوزه علوم انسانی را گسترده‌تر کند؛ امسال المپیاد جغرافیا برگزار شد و ۵ هزار و ۴۰۰ نفر در همین سال اول بدون حذف کنکور شرکت داشته‌اند که آمار بسیار خوبی است. همچنین گسترش المپیادهای مدیریت و حقوق و جهانی کردن المپیاد ادبیات که هماهنگی آن با سازمان اکو انجام شده از اقدامات پیشرو است.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور  اضافه کرد: گفت‌وگو با معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عدم ورود کتب تکمیلی به آن دوره از موضوعات مهمی است که بر آن صحه می‌گذاریم. سیاست‌های نخبگانی به گونه‌ای است که مقیاس‌هایی دارد و دانش‌آموزانی که ۶ سال در ابتدایی حضور می یابند از همان دوره به سمپاد معرفی شوند تا بتوانیم از آنان آزمون و تست هوش بگیریم و با شیوه های چند مرحله ای غربالگری آنان را انجام دهیم که امیدوارم این موضوع به زودی اجرا شود.

مهاجرانی خاطرنشان کرد: تعداد دانش‌آموزان سمپاد علوم انسانی در سال ۹۳، تعداد ۲۶۰ نفر بود و در سال ۹۸ تعداد آنان به بالغ به سه هزار دانش‌آموز رسید که ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر تاکنون برای آن ثبت‌نام کرده‌اند؛ لذا امیدواریم بتوانیم گام‌هایی در راستای سمپاد مهارتی برداریم.

وی افزود: ورود مهارت‌های زندگی، طرح روشنا و ورود روحانی برای پاسخ به سوالات، از برنامه‌های مهم انجام شده در مدارس استعدادهای درخشان است.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: در رابطه با اینکه سیاست‌های کلان کشور مبتنی بر سیاست‌های نخبگانی است، باید توجه کرد که نمی‌توان این موضوع را تنها در حوزه‌های دانشگاهی دنبال کرد، لذا متولی امور نخبگانی در حوزه دانش آموزی مرکز پرورش استعدادهای درخشان است.

مهاجرانی اضافه کرد: هدف از این جلسه این است که برنامه های ۹۸ را در راستای سند تحول بنیادین تبیین کنیم؛ ۹ برنامه وجود دارد که به طور مشخص مجری آنان مرکز ملی استعدادهای درخشان است و در قالب ۴ دسته فعالیت کلی مدارس استعدادهای درخشان، طرح ملی شهاب، المپیادها و جشنواره خوارزمی دسته بندی می شوند.

وی بیان کرد: برنامه اول طراحی الگو و برنامه های پرورشی است که در زیرنظام راهبری و مدیریت قرار می‌گیرد تا افراد چندبعدی تربیت شوند؛ تعداد بالای برگزیدگان مسابقات فرهنگی هنری و قرآنی در مدارس سمپاد نشان از خوب عمل کردن دانش‌آموزان دارد.

مهاجرانی گفت: تقویت برنامه های علمی معلمان و دانش آموزان برای حل مسایل ملی و محلی با برگزاری جشنواره خوارزمی و کارسوق علمی محقق می شود. به طور مثال کنگره قرآنی سمپاد برنامه ای است که اهداف ما را محقق می‌کند؛ برنامه دیگر مرکز پرورش ملی استعدادهای درخشان تدوین برنامه برای افراد مرجع و کارشناسان در مجامع و رقابت های بین المللی است که شامل المپیاد علمی می شود و باشگاه دانش پژوهان جوان متولی آن است. 

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان اضافه کرد: ایران در المپیادهای علمی پرافتخار بوده و رتبه المپیاد شیمی در رقابت با ۳ کشور ۶ شد که این رتبه در سال گذشته ۱۹ ثبت شد.

مهاجرانی افزود: برنامه بعدی تدوین برنامه جامع استعدادیابی در دوره های تحصیلی در ساحت های تربیتی برای کشف استعدادهاست که برنامه ملی شهاب آن را محقق می کند امسال این برنامه به پوشش ۱۰۰درصدی در پایه چهارم می رسد و هیچ مدرسه ای نیست که طرح ملی شهاب در آن اجرایی نشده باشد.
مهاجرانی گفت: اتصال طرح شهاب با هدایت تحصیلی می تواند ثابت کند این طرح برای دانش آموزان ۳۲ منطقه اجرا می شود و توانسته است دانش آموزان را در راستای استعدادیابی به خوبی هدایت کند.

وی اظهار کرد: تولید محتوای یادگیری تکمیلی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه از برنامه های مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان است. 

رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان ادامه داد: کتب تکمیلی را برای بچه ها تولید می کنیم که محتوای مورد نیاز به دانش آموزان داده می شود.

مهاجرانی بیان ‌کرد: طراحی سازوکارهای رشته های برتر علوم انسانی از دیگر برنامه ها است. همچنین توجه به هدایت دانش آموزان به علوم انسانی در حوزه های مختلف چند سالی است که در دستور کار قرار گرفته است و امسال سمپاد مهارتی برای اولین بار ۲۶۰ دانش آموز را در مدارس استعداد درخشان پذیرا است.

وی گفت: تثبیت و اجرای آزمون های پیشرفت تحصیلی ویژه مدارس استعدادهای درخشان از برنامه های مهمی است که در این برنامه درصدی از دانش آموزان که به عنوان سرامد معرفی می شوند و از آنان تست و آزمون های تخصصی گرفته می‌شود.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول