اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نویسنده معارض سوری: اشتباه بزرگ ترامپ لیست بالابلند شروط برای ایران بود

نویسنده معارض سوری تاکید کرد ایران بخوبی توانسته از اشتباهات دولت ترامپ بهره برداری کرده و نقشه‌راه مذاکره با غرب را ضمن فسخ شروط دوازده‌گانه پامپئو تحمیل کند.

نویسنده معارض سوری: اشتباه بزرگ ترامپ لیست بالابلند شروط برای ایران بود

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «غازی دحمان»، نویسنده معارض سوری ساکن لندن در یادداشتی برای وبگاه خبری «العربی الجدید» تاکید کرد، ایران با غلبه بر شروط درهم برهم آمریکا برای مذاکره با ایران، هر مذاکره‌ای را به موضوع تامین امنیت خلیج فارس محدود خواهد کرد.

در این یادداشت آمده است: دو طرف [احتمال] جنگ را پشت سر گذاشته‌اند و اتفاقات زیادی بعد از آن رخ داده؛ دیگر تهدید به استفاده از این برگ علیه ایران، امکان‌پذیر نیست بلکه در عوض به یکی از نقاط ضعف آمریکا و غرب تبدیل شده است. تمام ارزیابی‌های غربی می‌گوید، جنگ گزینه‌ای انتحاری خواهد بود، نه برای ایران، بلکه برای خود غرب، نه به دلیل قدرت نظامی ایران و امکان وارد آمدن خساراتی فراتر از تحمل غرب، بلکه به این دلیل که سرنگونی نظام ایران باعث ایجاد هرج‌ومرج در منطقه خواهد شد.

نویسنده افزود: خطرناک‌تر اینکه جنگ منجر به راه افتادن طوفان پناهندگی به سمت اروپا می‌شود در حالی که اروپایی‌ها هنوز از عواقب پناهندگی سوری‌ها خلاصی نیافته‌اند، در این صورت ایران را به جای یک مسئله خاورمیانه به یک مسئله غربی تبدیل می‌کنند. باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا این موضوع را زود متوجه شد و برای حل مشکل غرب با ایران تلاش کرد و به ایران برای تکمیل راه خود چراغ سبز نشان داد زیرا ایران را مشکلی در خاورمیانه دانست.

به عقیده دحمان تاریخچه بحران‌های بین المللی ثابت کرده است که تهدید سپس عقب‌نشینی، سیاستی شکست خورده است و می‌تواند به دشمن فرصت دهد استراتژی‌های مقابله با آن را تدوین کند. این اتفاقی است که برای ایران افتاد که به نظر می‌رسد نقشه مذاکرات را بر اساس اشتباهات غرب ترسیم و تحمیل خواهد کرد و آنها را در جهت تعامل با خود مجبور می‌کند در یک مسیر واحد قدم بردارند.

العربی الجدید تاکید کرد: اشتباه جدی که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مرتکب شد این بود که لیست بالا بلندی از شروط را برای ایران گذاشت بدون اینکه مستلزمات کافی برای پذیرش مذاکره از سوی ایران را فراهم کند و بدون اینکه برای سطح امتیازدهی مطلوب ایران در لیست دوازده گانه شروط خود حد و حدودی تعیین کند.

این روزنامه افزود: در مواجهه با آنچه می‌توان آن را آشوب در خواست‌ها و شروط آمریکا خواند، ایران موضع خود را در چارچوبی خاص در پیش گرفته و ضمن حفظ این چارچوب رویکرد مشخصی برای مذاکره دارد. از همین روست که دیگر باید پرسید چه کسی از شروط دوازده گانه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اطلاع دارد و چه کسی دلیل اصلی تنش چند هفته قبل آب‌های خلیج (فارس) را به یاد می‌آورد؟

نویسنده تصریح کرد: ایران بار دیگر توانست دایره مذاکره با غرب را محدود کند و در چارچوب مسائلی مربوط به تامین امنیت کشتیرانی و آزادی نفتکش انگلیسی توقیف شده نزد ایران در ازای آزادی نفتکش ایرانی توقیف شده توسط انگلیس در جبل طارق قرار دهد یا نهایتا بر سر کاهش غنی سازی و بازگشت به سطح مجاز مذاکره کند. انتظار می‌رود که این دو قضیه بر همه شروط آمریکا برای مذاکره با ایران غلبه کند؛ یعنی همه خواسته‌های دولت ترامپ بخصوص موضوع نفوذ ایران در عراق و سوریه از بین خواهدرفت و این به معنای یک پیروزی خالص برای ایرانی‌هاست.

به نوشته العربی الجدید ایران می‌داند که دیپلماسی غربی در مذاکره با ایران و مدیریت بحران با آن ثابت است. غربی‌ها نگرانند که فشار بر ایران باعث شود جایگاه کسانی که نویسنده آنان را «تندرو» خواند، تقویت، و کسانی که آنان را «میانه‌رو» خواند، از مواضع تصمیم‌گیری دور شوند. نویسنده افزود که ایران توانسته این بازی را با روشی بسیار هوشمندانه انجام دهد یعنی با به کار گیری شیوه دامن زدن به تنش‌ها تا آمریکا را به مذاکره بکشاند و از بن بست ناشی از فشارهای حداکثری آمریکا خارج شود.

نویسنده در ادامه پرسید: آیا ایران برای همه این‌ها برنامه‌ریزی کرده بود و در پاسخ نوشت: خیر واقعیت‌های موجود این احتمال را رد می‌کند. نابسامانی موضع آمریکا در مدیریت بحران مسیرهای متعددی را پیش روی ایران گشود به گونه‌ای که ایرانی‌ها توانستند در چارچوب کشمکش برای مذاکره از آن استفاده کنند.

در پایان آمده است: آنچه ما را در منطقه نگران می‌کند، آگاهی یافتن از خسارت‌هایی است که در پایان این درگیری به ما (عرب‌ها) وارد خواهد شد؛ جنگی در کار نیست و آمریکا تنها با برگ برنده اقتصادی و نه چیز دیگری وارد عرصه مذاکره خواهد شد. با تاکید بر اینکه مطمئنا مذاکرات بین طرفین محرمانه خواهد بود تا برای دو طرف دستیابی به نتایجی رضایت بخش از طریق امتیازدهی‌های متقابل ممکن شود و به راه‌حلی میانه دست یابند، مثل چیزی که در مذاکرات دوره اوباما اتفاق افتاد و بعدا معلوم شد تفاهم‌هایی محرمانه هم صورت گرفته که بر مبنای آن ایران نفوذ خود رادر سوریه گسترش دهد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول