اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

از کمانچه بختیاری تا نی‌انبان سواحل جنوب در سومین روز جشنواره موسیقی جوان

در سومین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش نواحی بخش کمانچه و نی بختیاری، قشقایی و فارس قبل از ظهر و نی‌انبان و عود مناطق سواحل جنوب در بعد از ظهر با اجراهای خود به رقابت پرداختند.

از کمانچه بختیاری تا نی‌انبان سواحل جنوب در سومین روز جشنواره موسیقی جوان

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: سومین روز از جشنواره ملی موسیقی جوان که با اجراهای بخش محلی کار خود را آغاز کرده، نوازندگان گروه‌های سنی مختلف در بخش کمانچه، نی، نی‌انبان و عود اجرای خود را به صحنه بردند.

 

در بخش نی «حسین بلالی» در گروه الف و «علی‌اصغر براتی» و «عقیل حیدری سودجانی» در گروه ب برنامه خود را به اجرا گذاشتند.

 

در بخش کمانچه محلی قشقایی «امیر کریمی‌زاده» و «محمدرضا نوروزی موصلو» و در بخش نی قشقایی «بابک قلی‌زاده» و «محمدرضا چریکی» به رقابت پرداختند.

 

و اما بعد از ظهر در بخش نی‌انبان سواحل جنوب آینا جاشویی، ابوالفضل جاشویی، امیرعلی چوگان‌باز، علیرضا زارعی، عرفان سعیدی، امیرهوراد سلطانی، مبین مظلوم‌زاده و امیرمحمد هاشمی در گروه الف، و محمد حیدری فراشبندی، امیر تنگسیری، رضا زارع و آرمان کشفی در گروه ب به رقابت پرداختند.

 

پایان‌بخش روز سوم جشنواره به رقابت عودنوازان محلی سواحل جنوب تعلق داشت که در این رشته دانش درآیش، امیرحسین چنگیز عباسی در گروه الف و رضا ترک‌چین در گروه ب اجرای خود را روی صحنه بردند.

 

استاد «پروین بهمنی» و «حسین‌علی سعادتی‌راد» داوران بخش بختیاری، قشقایی و فارس شامل سازهای «نی» و «کمانچه» بودند. در بخش اجراهای بعد از ظهر نیز «محسن شریفیان» و «احمد علی‌شرفی» داوری بخش نی‌انبان را برعهده داشتند.

 

اجراهای سومین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان را می‌توان رضایت‌بخش ارزیابی کرد چرا که شرکت‌کنندگان همین رشته‌های روز سوم اولا از نظر کمّی ارتقاء یافته بودند. از نظر کیفی نیز با توجه به خواسته‌هایی که اساتید و برگزارکنندگان این رویداد مهم هنری طی سال‌های گذشته از هنرجویان برای شرکت در این برنامه و ارائه هنر خود مطرح کرده بودند، هنرجویان خود را به گونه‌ای مطلوب‌تر با شرایط وفق داده بودند.

متأسفانه تعداد شرکت‌کننده‌ها در این دوره از جشنواره در برخی بخش‌ها کم است و اطلاع‌رسانی از سوی رسانه ملی که مهم‌ترین و وسیع‌ترین مرجع خبری و اطلاع رسانی کشور است صورت نگرفت. از این رو باید صداوسیما کمک کند تا هنرمندان جوان با این رویداد آشنا شوند و بسیاری از هنرمندان با استعداد که از برگزاری چنین جشنواره‌ای بی اطلاع هستند در جریان قرار گرفته و خود را در این رویداد مهم محک بزنند.

 

در بخش نوازندگی گروه الف که حتی نوازنده هفت ساله هم در میان آن‌ها به چشم می‌خورد نیز شاهد رشد کیفی بودیم و سطح نوازندگی‌ها به شکلی محسوس ارتقاء یافته بود. برای نمونه دختر خانم ۹ ساله نوازنده ساز بادی «نی‌انبان» از بوشهر به نام «آینا جاشوئی» اجرایی تحسین برانگیز از خود به نمایش گذاشت. اجرایی که تعجب هر کارشناسی را برمی‌انگیزد چرا که نوازندگی در این سطح مستلزم گوشی موزیکالیته بوده که خود سال‌ها تمرین و سلفژ می‌طلبد.

 

این نوازنده خردسال از انگشت‌گذاری و اجرای دقیق تریل‌ها و حفظ ریتم و اجرای سنکوپ‌ها و تکنیک‌های سرعتی گرفته تا کوک و صدادهی دقیق ساز سخت و چند وجهی نی‌انبان همه را به نحو احسن برای داوران و مخاطبان به اجرا گذاشت و همچنین هنرمندانی باعث دلگرمی و پشتوانه‌ای برای آینده موسیقی نواحی و مقامی میهمان خواهند بود.

 

 

نگاهی به تعداد بالای ۱۱۰ داور جشنواره ملی موسیقی جوان که از برترین اساتید موسیقی کشور هستند و برنامه‌ریزی و سازماندهی و تدوین برنامه‌های بلند مدت این رویداد که هدفی جز ارتقاء فرهنگی هنری و حفظ و اشاعه موسیقی سالم و درست ندارد، نشان از مدیریت کارآمد این رویداد دارد. با اطمینان می‌توان گفت جشنواره ملی موسیقی جوان به این شکل که در تمام مقاطع سنی و تقریبا در تمام سازهای موسیقی نواحی، کلاسیک ایرانی و کلاسیک غربی و در چندین گروه سنی به صورت رقابتی برگزار می‌شود رویدادی کم نظیر بوده و معدود جشنواره‌هایی در جهان در این سطح و گستردگی برگزار می‌شوند. جشنواره موسیقی جوان رویدادی است که با تداوم و همکاری اساتید می‌تواند به مرور به جشنواره و رویدادی بین‌المللی بدل شده و روزی برسد که جوانان و نوجوانان نوازنده خارجی نیز شرکت در این جشنواره را اعتباری برای بقاء هنری در آینده خود بدانند.

 

سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران در حال برگزاری است.

 


انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول