اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

کافه مالکیت فکری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد

کافه مالکیت فکری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با هدف بررسی چالش های مالکیت فکری در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

کافه مالکیت فکری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، کافه مالکیت فکری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با حضور شرکت‌های دانش بنیان  و استارتاپ‌ها، دانشجویان، دانش‌آموختگان، استادان، متخصصان، مخترعان، سرمایه‌گذاران، فعالان بخش خصوصی، شتاب‌دهنده‌ها، مدیران و کارشناسان دولتی و با هدف بررسی چالش های مالکیت فکری در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

همچنین در این کافه چالش های فناوری های نو، چگونگی ثبت اختراع و ارزش گذاری آن مورد بررسی و گفت و گو قرار گرفت.

فرض اساسی در قانون مالکیت فکری این است که اندیشه‌های خلاق انسانی زمانی شکوفا می‌شود که صاحبان حق انحصاری اثر از نظر مالی از کار خود بهره‌مند شوند و نسخه برداری از اثر خود را تحت کنترل داشته باشند، بنابراین حقوق مالکیت فکری، حلقة مکمل چرخة نوآوری به حساب می‌آید و سبب شکوفایی اندیشه‌های خلاق انسانی، توسعه تحقیقات، علم و فناوری و تجارت می‌شود.

در کشورهای پیشرفته به حوزه دارایی‌های فکری توجه بسیاری می شود، به این صورت که دارایی های فکری مالک دارد و از مالکان فکر مراقبت می‌شود، زیرا سرمایه های انسانی مهمترین دارایی است که روز به روز فناوری های جدید را خلق می کند. داررایی دولت ها و حتی شرکت های خصوصی شناسایی و حفظ و مراقبت از مالکان فکرهای فناور است.

در حال حاضر کشور دارای نیروی انسانی خوش فکر و خلاق است که باید بسیاری از نرم افزارهای ابداعی ماندگار و به خارج کشور نیزصادر شود که این موضوع در گرو حفظ مالکیت فکری است و تمامی شرکت های خصوصی نیز باید به این حوزه کمک کنند.

مهرداد الیاسی رئیس اداره ثبت اختراع مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عصر یکشنبه در این کافه با اشاره به چالش های مالکیت فکری گفت: یکی از چالش ها ثبت نرم افزار ها به عنوان اختراع است.

وی ادامه داد: قانونی در سال ۸۲ تصویب شد که اصل بر رد اختراع بود و کمکی به ثبت اختراعات نرم افزاری نمی کرد. کشورهای پیشرفته در این زمینه ساز و کاری ایجاد کردند که اگر نرم افزاری جنبه توانمند سازی یا برد صنعتی دارد در نظام اختراع ثبت شود. و آمریکا بر این اساس ۱۶ هزار اختراع نرم افزاری در سال گذاشته ثبت کرد.

الیاسی تصریح کرد: در ایران نیز روی ثبت چنین اختراعاتی کار و بررسی شد که در نهایت باید ویژگی هایی مثل تکنیکی یا غلبه تکنیکی و برون داد سخت افزاری داشته باشد و در دانمارک نیز قانون ثبت پتنت نرم افزاری به این صورت است.

رئیس اداره ثبت اختراع کشور عنوان کرد: با توجه به سختی این کار و سنگ اندازی ها مقرر شد نرم افزارهایی که جنبه کاربرد صنعتی دارند برای ثبت بررسی شود.

وی با اشاره به چالش دیگر نظام مالکیت معنوی گفت: متاسفانه در این حوزه کسانی که علم و توانایی ندارند مداخله می کنند. سالیان زیادی است که قانون کپی رایت اصلاح نشده و هنوز قانون بلاتکلیف مانده است.

الیاسی اضافه کرد: به روز رسانی دیگر چالش ها بود که زیر ساخت های خوبی در این حوزه انجام شد و ثبت پتنت از حالت اوراق بهادار به صورت الکترونیکی شد زیرا بدون نظام کارامد و به روز شده نمی توان پتنت و اختراع ثبت کرد.

رئیس اداره ثبت اختراعات عنوان کرد: کشورهایی مثل ژاپن و آمریکا پتنت مشترک تعریف می کنند بنابراین نیاز است علاوه بر چارچوب داخلی در بین الملل هم چارچوب داشته باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: برای تجاری سازی اختراعات با فرابورس تفاهم نامه امضا شده و همکاری می شود همچنین به هر مخترع یک صفحه تجاری سازی داده می شود تا سرمایه گذاران به راحتی آنها را بشناسند.

الیاسی تصریح کرد: ایده هایی که قابلیت پیاده سازی دارند و قابل حمایت باشد نیز ارزش گذاری می شود اما باید ویژگی های لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول