اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با آلمان/۹ ماه از پروژه پدافند سایبری باقی مانده است

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به همکاری این پژوهشگاه با آلمان گفت: پدافند سایبری به صورت یک سرفصل در پژوهشکده امنیت تعریف شده و جزء پروژه‌هایی است که ابعاد مختلف دارد و ۹ ماه از زمان آن باقی مانده است.

همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با آلمان/۹ ماه از پروژه پدافند سایبری باقی مانده است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری که صبح امروز در محل پژوهشگاه برگزار شد، گفت: برخی امور پژوهشی وزارت ارتباطات در این پژوهشگاه با موضوعات تحقیقات کاربردی دنبال می شود، این پژوهشگاه موضوعاتی نظیر سیاست گذاری، مطالعات راهبردی و رگولاتوری را بررسی می کند و ۱۰۰ عضو هیات علمی در این پژوهشگاه فعالیت می کنند.
وی افزود: بازبینی نهادی، ساختاری و کارکردی پژوهشگاه در اولویت های ماست. مدیریت و راهبری تحقیقات نیز اهمیت ویژه ای دارد  که به همین منظور با دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان ارتباط گسترده تری داشته باشیم.
یزدانیان اضافه کرد: توجه و تمرکز در استفاده از پتانسیل این پژوهشگاه وجود دارد و در این سه ماه گذشته از ریاست بنده توانستیم ۴ اداره کل ستادی را به ۲ اداره کل تقلیل دادیم
وی ادامه داد: توسعه و گسترش فعالیت های پژوهشگاه را در دستور کار داریم و پروژه‌هایی که بر اساس اعلام نیاز بخش ict تعریف می شود نیازی به تصویب در شورای پژوهشی ندارد و اگر پروژه ای به ما ارجاع شود به سرعت تصویب و فرایند اجرای آن آغاز می‌شود.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات ادامه داد: توانستیم تعهدات پژوهشگاه را جمع بندی و به مرحله اجرا برسانیم. همچنین موضوع ارائه خدمات پژوهشی و به موقع را سرلوحه کار قرار دادیم که این موضوع باعث گسترش تعاملات ما شده است و با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نشست هایی را برگزار می کنیم.
وی در ادامه تصریح کرد: با شرکت ارتباطات زیر ساخت در حال تعامل برای چند عنوان کار تحقیقاتی هستیم و بیشترین تمرکز ما در زمینه توسعه محصولات بومی است. پژوهشگاه به دنبال تولید صنعتی نیست ولی پژوهشگاه می تواند در تولید نیمه صنعتی همکاری کند.
یزدانیان ادامه داد: همچنین تجهیزات قابل استفاده در شبکه انتقال را با همکاری شرکت زیرساخت استخراج می کنیم و تا چند ماه آینده گزارش اولیه آن منتشر می شود. هم بخش تحقیقاتی فعال می شود و هم دانشجویان با ما همکاری می‌کنند.
وی گفت: ما می توانیم نقش مستقیم و تحقیقاتی داشته باشیم و در کنار آن نقش تسهیلگری را برای ارتباط شرکت ارتباطات زیر ساخت با دانشگاه‌ها و شرکت های دانش بنیان داشته باشیم.
یزدانیان درباره طرح ۵جی گفت: دستاوردی که از این طرح می خواستیم، حاصل نشد چرا که باید نظر اپراتورها در این دستاورد اعمال شود. در این طرح نخبگان دانشگاهی خوبی حضور داشتند.اگر ما تعامل مثبتی با اپراتور برقرار می کردیم و نیازهای آنان را درک می کردیم حتما اپراتور به سراغ ما می آمد چرا که اپراتور الزامات سیاستگذاری را نمی خواهد.
وی درباره جویشگر بومی ادامه داد: حمایتی که از جویشگر شد، دو محصول جویشگر پارسی جو و یوز شد که هر دو از دانش این پژوهشگاه استفاده کردند، جویشگر پارسی جو از حمایت های این پژوهشگاه و جویشگر یوز از حمایت‌های سازمان فناوری اطلاعات بهره می برند اما انتظاراتی که ما از این جویشگر داشتیم، براورده نشد.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: جویشگر یک تکلیف انکار ناپذیر در شبکه ملی اطلاعات است و صرفا یک بیزنس نیست، جویشگر بومی می تواند بستری برای بیرنس باشد ولی حاکمیت به دنبال این نیست.
وی ادامه داد: حمایت های سازمان فناوری اطلاعات و پژوهشگاه از این دو جویشگر ادامه دارد، موضوع جویشگر موضوع ملی ماست و فقط به وزارت ارتباطات مرتبط نیست.
یزدانیان درباره الزامات امنیتی اپلیکیشن ها گفت: چارچوب های آن در پژوهشگاه تعریف شده است و ارزیابی امنیت موبایل ها در پژوهشکده امنیت پژوهشگاه صورت می گیرد. این موضوع نزدیک به یک سال است که در پژوهشگاه دنبال می شود و زیر ساخت آزمایشگاهی آن فراهم شده است.
وی خاطرنشان کرد: پروژه الزامات امنیتی برای کاربران منجر به مصوبه ای می شود که توسط پژوهشکده امنیت تنظیم می شود.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره قراردادهای بین المللی این پژوهشگاه گفت: در اواخر دهه هفتاد، مرکز تحقیقات مخابرات ایران تحقیق مشترکی با اتحادیه جهانی مخابرات انجام شد که این نشان از زیرساخت و پتانسیل موجود است، در حال حاضر قرارداد بین المللی نداریم ولی با تعامل با وزارت علوم در چند کشور اروپایی تفاهماتی را منعقد می کنیم که از این کشورها، آلمان انتخاب شده که در شهریورماه با هدف انتقال دانش فنی به کشور صورت می‌گیرد.
وی درباره اقدامات پژوهشگاه برای تحقق گام دوم انقلاب گفت: این بیانیه نکته ای دارد که علی رغم تاکید رهبری بر اهمیت فضای مجازی، به صورت صریح فضای مجازی عنوان نشده است که این نشان از این دارد که موضوع فضای مجازی در همه سرفصل ها بازتاب دارد و به همین دلیل باید به سمت تدوین نقشه راه برویم و به دنبال ترسیم نقشه راه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ict هستیم.
یزدانیان تاکید کرد: پدافند سایبری به صورت یک سرفصل در پژوهشکده امنیت تعریف شده است و جز پروژه هایی است که ابعاد مختلف دارد و ۹ ماه از زمان آن باقی مانده است.

* دنبال رقابت با دانشگاه و بخش خصوصی نیستیم/قابلیت دسترسی به اسناد پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات

یزدانیان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره تعامل این پژوهشگاه با شرکت های دانش بنیان و دانشگاه هاگفت: حاکمیت باید در وظایف حاکمیتی ورود کند این وظایف را نمی توان از دانشگاهها و شرکت خای دانش بنیان و خصوصی انتظار داشت

وی افزود: جایی که هزینه تحقیق و‌توسعه به قدری زیاد باشد که بخش خصوصی و دانشگاه نتواند پرداخت کند باید حاکمیت وارد کار شود

یزدانیان ادامه داد: به هیچ عنوان به دنبال رقابت با دانشگاهها شرکت دانش بنیان و خصوصی نیستیم و در حال حاضر توانستیم امکان دسترسی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی را به اسناد و مدارک و پروژه های پژوهشگاه را ایجاد کنیم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد:همچنین توانستیم خدمات آزمایشگاهی را با بیشترین سطح همکاری وبا کمترین هزینه به دانشگاه‌ها ارائه دهیم.

وی ادامه داد: با دانشگاه تهران و صنعتی امیرکبیر مذاکراتی داشتیم و با تعدادی از انجمن های علمی فعال نشست داشتیم تا به یک چارچوب همکاری مشترک برسیم

یزدانیان تصریح کرد:همچنین نقشه راههایی که در پژوهشگاه تدوین شده است را با کمک این نهادها به انجام رساندیم.
وی اضافه کرد:همچنین تدوین نقشه راه اینترنت اشیا در کشور را با همکاری اتحادیه جهانی مخابرات انجام دادیم و این نقشه راه ویژگی پیاده سازی به صورت ۱۰۰ درصدی ندارد چون نظر نخبگان را در آن لحاظ نکردند.

وی تصریح کرد:به رویداد پیمایشی در پژوهشگاه احتیاج داریم تا از کاربردی بودن نقشه راه اطمینان پیدا کنیم به همین منظور از دانشگاهها و‌شرکت های دانش بتیان و انجمن های علمی برای این کار درخواست همکاری کردیم.

یزدانیان تاکید کرد: لزومی ندارد که پژوهشگاه صفر تا صد تحقیقات را خودش انجام دهد به همین دلیل به دنبال واسپاری برخی تحقیقات به دانشگاه‌ها هستیم.همچنین از برگزاری رویدادهای مشترک علمی استقبال می کنیم.

وی درباره همکاری با پژوهشگاه فضایی توضیح داد:با پژوهشگاه فضایی درخصوص مدل مهندسی یک ترانسپوندی و دو‌ترانسپوندری و امکان سنجی ماهواره مخابراتی همکاری داشتیم و پروژه های مشترک  با پژوهشگاه فضایی تعریف شده و همکاری مطلوبی داریم.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول