اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

قابلیت‌های شناختی جامعه بزرگ‌ترین سرمایه ملی است

دبیر ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی گفت: قابلیت‌های شناختی جامعه بزرگ‌ترین سرمایه ملی است و کار متخصصان علوم شناختی ساختن ابزارهایی است که این سرمایه را افزایش دهد.

 قابلیت‌های شناختی جامعه بزرگ‌ترین سرمایه ملی است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مجید نیلی احمدآبادی دبیر ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی و رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در رویداد «ره نشان فناوری» در ایستگاه نوآوری شریف، اظهار داشت: علوم شناختی حوزه‌ای میان و فرارشته‌ای است که از علوم اعصاب، روانشناسی،‌ زبان‌شناسی، شناخت اجتماعی و مردم‌شناسی و هوش مصنوعی و مدل‌سازی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: پیرو این علم شاخه‌هایی از جمله آموزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و پرورش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شناختی، اقتصاد شناختی، شناخت اجتماعی، علوم دفاعی شناختی، مهندسی شناختی، رسانه شناختی، مدیریت شناختی، توانبخشی شناختی و سنجش شناختی وجود دارد.

نیلی احمدآبادی اظهارداشت: این رشته نسبت به رشته‌هایی که تحرک در آنها زیاد است، مانند مهندسی، انسانی و پزشکی کمتر مورد توجه واقع شده است.

وی در توصیه به دانشجویان درباره اینکه چه افرادی رشته علوم شناختی را انتخاب کنند، گفت: بین کسی که نگاه علمی دارد با کسی که نگاه اجرایی دارد تفاوت وجود دارد؛ البته هر دو مسیر علم را می روند اما افق زمانی متفاوت است رسیدن به نتیجه در رشته‌های اجرایی سریع‌تر است.

نیلی احمدآبادی ادامه داد: در رشته علوم شناختی هم کسی که بکگراند (پیشینه) مهندسی وارد می‌‌تواند موفق شود و هم کسی که از رشته‌های انسانی ورود کرده؛ هر دو می‌توانند برای مثال در حوزه تحلیل روانشناختی جامعه ایرانی و درک افراد در شبکه‌های اجتماعی با هم کار کنند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی با ذکر مثالی درباره  تحلیل روانشناختی جامعه در شبکه‌های اجتماعی، توضیح داد: هر مطلبی که درباره سهام یک شرکت فارغ از قیمت و ارزش در شبکه‌های اجتماعی نوشته می‌شود، می‌تواند ذهنیت افراد در روز آینده در باره این سهم را مشخص کند و تحلیل این داده‌ها نیازمند ترکیبی از روان شناسی شناختی، زبان‌شناسی شناختی و دیتاساینس است.

وی گفت: پیشنهاد جدی برای داوطلبان ورود به این رشته این است که خودمان را بشناسیم و بدانیم از چه چیزی لذت می‌بریم. چون جوشش درونی و انگیزه واقعی است که به شب‌بیداری منجر می‌شود و باعث می‌شود که آزمایشی را برای بارها و بارها و داده‌ای را برای چندمین بار تحلیل کنیم تا به جواب برسیم.

نیلی احمدآبادی تاکید کرد: قابلیت‌های شناختی جامعه بزرگ‌ترین سرمایه ملی است و افرادی که به این حوزه وارد می‌شوند روی ارتقای قابلیت‌های شناختی جامعه تمرکز دارند و از این رو فعالیت پراهمیتی را انجام می‌دهند و کار متخصصان علوم شناختی ساختن ابزارهایی است که این سرمایه را افزایش دهد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی درباره کاربرد علوم شناختی توضیح داد: یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های اجتماعی اعتیاد به هر چیزی است و اعتیاد به مواد مخدر بدترین نوع عادت است.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد این مشکل بیشتر در افرادی بروز دارد که بخشی از قابلیت‌های شناختی به درستی در آنها رشد نیافته است. برای مثال اگر قدرت خودکنترلی و تسلط به کنترل توجه را از بچگی در افراد افزایش دهیم، احتمالا در 10 تا 11 سالگی که سن حساس برای این مشکل است، احتمال ابتلا به اعتیاد را کاهش خواهیم داد.

نیلی احمدآبادی افزود:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به زودی چالش ملی حل مسائل را خواهیم داشت که علوم شناختی در این باره بسیار نقش خواهد داشت.

به گزارش فارس، پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف با هدف جهت گیری تخصصی دانشجویان و مواجهه و رویارویی با چالش ها و مسائل کشور، رویداد «ره نشان» در سه حوزه سیاستگذاری، رسانه و فناوری را در مکان‌ ایستگاه نوآوری شریف برگزار کرد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول