اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

روند کند ساخت اسکله خورخان بردخون /صیادان از وعده‌ها خسته شده‌اند

روند کند ساخت اسکله خورخان بردخون صیادان را کلافه کرده است.

روند کند ساخت اسکله خورخان بردخون /صیادان از وعده‌ها خسته شده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دیر، نماینده شهرستان‌های دیر، کنگان، جم و عسلویه  پیش از ظهر امروز به همراه تعدادی از مسؤولان بخش بردخون از اسکله در حال ساخت خورخان بازدید نمود اما روند کند و لاک‌پشتی ساخت این پروژه موجب نارضایتی صیادان، مردم و مسؤولان شده است.

ناظر پروژه اسکله خورخان گفت: قرار بوده که مبلغ 70 میلیارد ریال برای ادامه کار اسکله اختصاص پیدا کند اما فقط هشت میلیارد ریال تخصیص یافته که با توجه به افزایش قیمت‌ها، هزینه تهیه قطعات و ساخت تأسیسات حدود 30 میلیارد ریال شده که در مجموع 49 میلیارد ریال طلب داریم و پرسنل تاکنون پنج ماه حقوق دریافت نکرده‌اند و انگیزه‌ای برای کار ندارند.

قادر نیستیم 6 ماه قرضی کار کنیم

مهندس زنده‌بودی افزود: کارفرما شیلات است و با توجه به اینکه تعهد کار حدود 10 میلیارد ریال داشته‌ایم اما تاکنون 30 میلیارد ریال کار شده و با این اوضاع توان کار نداریم و با توجه به تورم بدهی‌ها و هزینه‌ها قادر نیستیم 6 ماه قرضی کار کنیم.

 خدایی ناظر پروژه و نماینده شیلات نیز گفت: حدود 15 میلیارد ریال نیاز است تا کار به حال عادی برگردد و پروژه شروع شود اما شیلات همچنان پیگیر کار است و نیازمند حمایت و همراهی همه مردم و مسؤولان است تا این پروژه ملی به سرانجام برسد.

پس از بازدید از پروژه نشستی با مسؤولان و نمایندگان صیادان و دست اندرکاران پروژه تشکیل شد و ابعاد این پروژه بررسی و راهکارهای لازم ارائه شد.

نائب رئیس شورای اسلامی شورای شهر گفت: از وعده‌ها خسته شده‌ایم، زیرا صیادان هر روز مجبورند وزنی حدود 100 کیلو را بیش از 150 متر حمل کنند که بسیاری از آنان بیمار و خانه‌نشین شده‌اند و با بدترین وضعیت مشغول کار هستند.

صیادان مجبورند بر سر مسؤولان فریاد بزنند

مجید دریایی افزود: صیادان راه و چاره‌ای ندارند و مجبورند بر سر مسؤولان فریاد بزنند تا شاید خواسته‌ها و انتظارات آنان عملی شود، در صورتی که صیادان در همه برنامه‌های ملی مذهبی مشارکت و حضور فعالانه دارند و بسیج دریایی خورخان با حکم فرمانده سپاه استان تشکیل شده، اما می‌ترسیم نتیجه‌ای گرفته نشود و صیادان ناامیدند اما به لطف خدا و تلاش مسؤولان امیدوار می‌مانند.

مدیرعامل تعاونی صیادان بردخون نیز با بیان اینکه اسکله بردخون برای کاندیداها و مسؤولان جنبه تبلیغاتی پیدا کرده، گفت: اکنون اسکلت موجود اسکله فاقد استفاده است و به صورت عملی از ابتدای سال 98 کار راکد شده و هیچ فعالیتی صورت نمی‌گیرد.

حسین طاهری افزود: زمان جزر دریا صیادان 250 متر با گاری یخ و ادوات و صید را حمل می‌کنند و بیشتر انرژی آنان در خور صرف می‌شود که این تبعیض و بی‌عدالتی آشکار است، چرا ما اجازه ساخت نداریم، صیادان مانند انسان‌های نخستین کار می‌کنند، خور غیرمجاز است و 140 قایق با حدود 700 صیاد بلاتکلیف مانده است.

وی اضافه کرد: صیادان با بدترین وضعیت کار می‌کنند، امکانات رفاهی و نمازخانه، اتاق نگهبانی و حتی سرویس بهداشتی در ساحل خورخان وجود ندارد و وضعیت بهداشتی مناسبی در این خور نیست، زیرا اجازه ساخت و تعمیر نداریم.

صید ترال به صفر رسیده است

طاهری ادامه داد: آب لوله‌کشی در خور وجود ندارد و حدود دو کیلیومتر نیاز است تا آب به خور برسد، صید ترال در منطقه غوغا می‌کرد اما با حمایت و کمک شورا و شهرداری و صیادان و 80 خطبه امام جمعه صید ترال به صفر رسیده اما باز نگرانیم که این وضعیت تکرار شود.

مدیرعامل تعاونی صیادان بردخون ابراز داشت: چرا شوراها، دهیاران و شهرداری و سایر نهادها اعتبار دارند اما نماینده صیادان هیچ اعتباری ندارد، در صورتی که دهه 30 بردخون گمرک داشته و اکنون همه روستاها دارای اسکله است اما بردخون از همه مزایا محروم است، نیاز است که خورخان سامان داده شود.

سکینه الماسی نماینده جنوب استان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بیش از 10 بار از محل ساخت و کار اسکله بازدید کرده‌ایم اما کار اجرا وظیفه نماینده نیست و مسؤولان مربوط باید پیگیر کار باشند.

همه پروژه‌های ملی راکد است

مدیرکل شیلات استان در ارتباط تلفنی با نماینده مجلس گفت: بسیاری از پروژه‌ها به دلیل عدم اعتبار راکد است اما 160 میلیارد ریال برای خورخان مصوب شده که امسال 80 میلیارد ریال و سال بعد 80 میلیارد ریال تخصیص پیدا می‌کند که امیدواریم تا پایان سال به سرانجامی برسد.

عباسعلی زنده‌بودی در پاسخ به درخواست نماینده و گله صیادان از بی‌توجهی به منطقه با بیان اینکه اعتبارات در دست شهرستان است، افزود: چه کاری باید بکنیم که تاکنون نکرده‌ایم، اعتبارات تملک استانی برای پروژه جدید نداشته‌ایم، همه پروژه‌های ملی چنین وضعیتی دارند.

استاندار بوشهر نیز در ارتباط تلفنی با نماینده مجلس در حضور صیادان گفت: ضرورت این پروژه در سفر رئیس‌جمهور مطرح شده که 150 میلیارد ریال برای تکمیل آن مصوب شد تا 75 میلیارد ریال امسال و 75 میلیارد دیگر سال بعد اختصاص پیدا کند و فاز اول تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

اسکله بردخون اولویت اول استان است

عبدالکریم گراوند افزود: این اسکله از اولویت‌های اول استان است و تلاش می‌کنیم به‌زودی بازدیدی از روند کار در خورخان داشته باشیم.

در این بازدید شهردار بردخون که حضور داشت، قول داد بر اساس دستور استاندار برخی از خواسته‌های صیادان را عملی کند.

کار ساخت اسکله خورخان بردخون در سال 94 آغاز شد اما با وجود اینکه قرار بود در مدت سه سال تکمیل شود و با همه پیگیری‌ها تاکنون به بهره‌برداری نرسیده و صیادان بخش بردخون با سختی و مشکلات به صید و صیادی مشغول هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول