اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

انجام ۵۹۹ عملیات بیولوژیک آبخیزداری در 8 هزار هکتار از مراتع کردستان

رئیس اداره مرتع و امور بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: امسال هشت هزار هکتار و ۵۹۹ عملیات بیولوژیک آبخیزداری در سطح مراتع استان انجام می‌شود.

انجام ۵۹۹ عملیات بیولوژیک آبخیزداری در 8 هزار هکتار از مراتع کردستان

بختیار مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: امسال 599 عملیات بیولوژیک آبخیزداری در  8 هزار هکتار در حوزه‌های آبخیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ و طرح بوم‌سازگان زاگرس در روستاهایی اجرا می‌شود که دارای طرح‌های مرتعداری مصوب و مطالعات آبخیزداری هستند.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح‌ها با مشارکت بهره‌برداران محلی انجام می‌شود، افزود: عملیات‌های بیولوژیک آبخیزداری با هزینه ۲۵ میلیارد ریال در سطح مناطق استان بر اساس فهرست بها انجام می‌شود که شامل خرید آبشخور، بذرپاشی، بذرکاری، کپه‌کاری، تبدیل دیم‌زارهای کم‌بازده، حفاظت و قرق مراتع با تأمین نهاده است.

مرادی اضافه کرد: با توجه به حجم بالای عملیات بیولوژیک آبخیزداری و تخصصی‌بودن اجرای آن در ستاد استانی پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری صندوق توسعه استان و دبیرخانه بوم‌سازگان زاگرس انجام پروژه‌های بیولوژیک آبخیزداری توسط معاونت فنی با نظارت کارشناسان اداره مرتع انجام می‌شود.

رئیس اداره مرتع و امور بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان خاطرنشان کرد: در این زمینه از توانمندی کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استفاده خواهد شد.

رئیس اداره مرتع و امور بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان یادآور شد: در عملیات بیولوژیک آبخیزداری از گونه‌های بومی و دارویی مانند  اسپرس یونجه، جاشیر، کما، آگروپاپیرون، آویشن، ختمی و کاسنی در اراضی ملی استفاده می‌شود و در سال جاری نیز اکثر بذرهای موردنظر توسط جوامع محلی و از عرصه‌های منابع طبیعی استان تهیه و در اختیار اداره‌کل منابع طبیعی قرار می‌گیرد.

مرادی گفت: در سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی عملیات‌های بیولوژیک آبخیزداری مانند تبدیل دیم‌زارهای کم‌بازده کنتور فارو بذرپاشی، بذرکاری، کپه‌کاری و مراتع با ۱۰۰ درصد پیشرفت کاری در 9 هزار و ۹۶۰ هکتار از مراتع  انجام شده است.

انتهای پیام/2330/70/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول