اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید مقامات ایران و تاجیکستان بر توسعه همکاری‌ها و رفع موانع

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و «نظام الدین زاهدی» سفیر تاجیکستان در تهران با یکدیگر دیدار و بر توسعه همکاری و رفع موانع تأکید کردند.

تأکید مقامات ایران و تاجیکستان بر توسعه همکاری‌ها و رفع موانع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و «نظام الدین زاهدی» سفیر تاجیکستان در تهران با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

طرفین در جریان این ملاقات در مورد وضعیت فعلی روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

طرفین بر ضرورت استفاده از فرصت های موجود برای گسترش همکاری‌ در زمینه های تجاری، صنعتی و کشاورزی تاکید کردند.

شافعی در سخنانی آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به اجرای طرح های سرمایه گذاری در زمینه های مختلف در اقتصاد تاجیکستان را اعلام و در این راستا تقویت روابط میان بخش های خصوصی اقتصاد دو کشور را مهم ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای مبادلات تجاری بین ایران و تاجیکستان فراهم است، گفت: در گذشته قراردادهایی به امضا رسیده که متأسفانه در اجرا با اختلاف‌نظر مواجه و متوقف شدند. در این شرایط ایران، آمادگی دارد با حل مشکلات ایجاد شده، زمینه را برای احیای این قراردادها مهیا کند.

شافعی همچنین از آمادگی اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و تاجیکستان که به‌تازگی تشکیل شده است، برای پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری بین دو کشور خبر داد.

زاهدی نیز در این دیدار میزان مبادلات تجاری سال گذشته میان ایران و تاجیکستان را حدود 65 میلیون دلار برآورد کرد که در مقایسه با چند سال گذشته افت چشمگیری داشته است.

بر اساس اظهارات سفیر تاجیکستان در تهران، در سال‌های گذشته سطح روابط تجاری بین دو کشور حدود 500 میلیون دلار بود که متأسفانه کاهش داشته است.

وی در ادامه از نشست‌های اخیر دولت‌های دو کشور و رایزنی برای توسعه حجم مناسبات اقتصادی، سخن گفت و تأکید کرد: طی چند ماه گذشته مذاکرات خوبی بین سران دو دولت انجام شده و تصمیم گرفتند به شیوه‌های مختلف از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و سطح روابط را افزایش دهند.

سفیر تاجیکستان در تهران در بخش دیگری از سخنان خود به موفقیت این کشور در تأمین برق موردنیاز خود اشاره کرد و گفت: تاجیکستان با همکاری و سرمایه‌گذاری‌های ایران توانست نه‌تنها برق موردنیاز خود را تأمین کند، بلکه به صادرکننده انرژی هم تبدیل شود.

در پایان این ملاقات بر ضرورت آمادگی همه جانبه برای برگزاری سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکرای های تجاری، اقتصادی، فنی و فرهنگی دو کشور که قرار است در پایان سال جاری میلادی در تهران برگزار شود، تاکید شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول