اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

وزیر بهداشت: طرح تحول سلامت نیازمند بازنگری است/ افسردگی؛ عامل خشونت و چالش مهم کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در ذهن مردم تشویشی برای اجرای طرح تحول سلامت ایجاد شد، گفت: قطار این طرح ادامه دارد، اما باید نحوه استمرار آن مورد بازنگری قرار بگیرد.

وزیر بهداشت: طرح تحول سلامت نیازمند بازنگری است/ افسردگی؛ عامل خشونت و چالش مهم کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سعید نمکی صبح امروز در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در تالار شهید هاشمی‌نژاد بیمارستان امام رضا(ع) برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه‌ها را به سمت امنیتی و پلیسی شدن نبریم، گفت: دانشگاه نباید بمیرد، بلکه باید به دنبال اندیشه برود، باید اندیشه آزادی‌خواهانه در دانشگاه‌ها افزایش یابد و از بیانیه گام دوم بهره ببریم، این بیانیه از مهم‌ترین ارزش‌های پس از انقلاب است، بحث‌های بسیاری در معاونت توسعه مدیریت و منابع مطرح شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سال جاری را سال سخت این وزارت دانست و اضافه کرد: دوران ماه عسل وزارت بهداشت تمام شد.

طرح تحول سلامت نیازمند بازنگری است

وی با اشاره به اینکه در ذهن مردم تشویشی برای اجرای طرح تحول سلامت ایجاد شد، گفت: قطار این طرح ادامه دارد، اما باید نحوه استمرار آن مورد بازنگری قرار بگیرد.

نمکی راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت توسط متولیان حوزه سلامت در مناطق سیل زده کشور را یکی از اقدامات مثبت دانست و اضافه کرد:  30 میلیون و 700 هزار نفر که بیماری فشارخون داشتند از طریق اجرای طرح شناسایی این بیماری در کشور در حالی مشخص شدند که تعداد شناسایی شده این بیماری 20 میلیون نفر تخمین زده شده بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شناسایی بیماری فشارخون در کشور را عاملی برای کاهش بیماری‌هایی از جمله آمار نارسایی‌های کلیوی و سکته‌های مغزی دانست و ادامه داد: اگر بیماری‌های مذکور افزایش یابد، با کمبود تخت در آی. سی. یو و سی. سی. یو مواجه می‌شویم و نتیجه آن تخصیص یک هزار و 370 میلیارد تومان بود که چنین بودجه‌ای را در اختیار نداشتیم.

باید پایگاه‌های سلامت را جدی بگیریم

وی با تاکید بر اینکه انسان توسعه یافته، هدف توسعه است، یادآور شد: سرمایه انسانی می‌تواند یک کشور را متحول کند و این شاخص سبب حماسه‌آفرینی در بخش سلامت بود.

نمکی با تاکید بر اینکه باید پایگاه‌های سلامت را جدی بگیریم، گفت: در مبحث بهداشت دهان و دندان که به شدت عقب ماندیم توجه ویژه‌ای شود، این امر به ویژه در مناطق کم‌برخوردار مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: نباید به دلیل وجود آمار اندک در بیماری‌های غیرواگیر، تنها از شیوع بیماری‌های واگیردار جلوگیری کنیم، بلکه باید به هردو بخش توجه کرد، علاوه بر این، ابتلا به انواع بیماری‌های واگیردار و غیر واگیر با تنوع آب و هوا از مشکلات حائز اهمیت در عرصه بهداشت است، همچنین، سالک و نظایر این بیماری‌ها شیوع پیدا کرده و باید از پیشرفت آن‌ها جلوگیری کنیم.

افسردگی عامل خشونت، خودکشی و چالش در کشور است

وی با اشاره به اقدامات جدی برای بهبود شرایط واکسیناسیون و افزایش واکسن‌های جدید در خراسان رضوی تا 2 سال آینده، متذکر شد: با انجام چنین اموری می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها دوری کرد، همچینین باید سیستم ارجاع به دلیل بار فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با افتتاح پایلوت به سایر استان‌ها نیز منتقل شود.

وزیر بهداشت گفت: بحث بهداشت روان کمک بین بخشی می‌طلبد شبکه های استانی صدا و سیما باید به کمک ما بیایند، ما ۱۴ تولد در شیعه داریم و ۱۳ وفات!  اما همواره میخواهیم ضجه بزنیم و گریه کنیم و غم بخوریم.

وی تأکید کرد: این فضای غم انگیز را باید شکست، باید تلطیف کرد باید از فضای استانها و ابزار هنر کمک گرفت این افسردگی عامل خودکشی، انفاکتوسهای قلبی و خیلی از خشونتهای اجتماعی است، دریابیم روانهای پریشان را، یکی از وظایف روسای دانشگاه‌ها است با یک همکاری گسترده بین‌بخشی.

نمکی با اشاره به اینکه افسردگی عامل خشونت، خودکشی و چالش در کشوراست، اضافه کرد:  خراسان رضوی در حوزه پژوهش ارتقا یافته است اما در بخش فرهنگی از سایر استان‌ها عقب‌تر بوده که به زودی اقدامات مطلوبی رخ می‌دهد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت رقیب بخش خصوصی عنوان شده، افزود: باید برای بخش‌های خصوصی ایجاد انگیزه شود تا آن‌ها نیز به صورت ویژه به افراد صعب‌العلاج رسیدگی کنند.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول