اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

اولین برد تراکتور در لیگ برتر برابر کدام تیم بود/ عملکرد تراکتور در اولین دوره لیگ برتر

اولین برد تیم تراکتور در لیگ برتر فوتبال کشور برابر کدام تیم به دست آمده بود.

اولین برد تراکتور در لیگ برتر برابر کدام تیم بود/ عملکرد تراکتور در اولین دوره لیگ برتر

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تیم فوتبال تراکتور در اولین دوره لیگ برتر در فصل 81-1380، حضور داشت. لیگی که با حضور 14 تیم برگزار شد و در نهایت به سقوط تیم‌های تراکتورسازی تبریز و استقلال رشت به لیگ دسته یک ایران منجر شد.

تیم تراکتور اولین دوره لیگ برتر را با مربیگری محمود یاوری آغاز کرد. سرخپوشان تبریزی پیش از شروع مسابقات تدارک خوبی دیده و در جام چی‌چست ارومیه حضور یافته بودند و یک اردوی تدارکاتی هم در کشور ارمنستان برگزار کردند.

اما نتایج نیم فصل تراکتور ضعیف‌تر از تصور بود و این تیم با 8 شکست و 5 تساوی و کسب 5 امتیاز و بدون برد در قعر جدول نیم فصل قرار گرفت.

جالب اینکه هر 5 تساوی تراکتور بدون گل بوده و این تیم در دور رفت و 13 بازی تنها یک گل به ثمر رسانده بود که مربوط به شکست 2 بر یک برابر ابومسلم در مشهد بود.
 

استعفای یاوری و شروع دور برگشت

با اتمام دور رفت، محمود یاوری از سمت خود در تیم تراکتور استعفا داد و احد شیخ‌لاری جانشین وی شد.

این مربی بومی تلاش خود را برای احیا تیم تراکتور را آغاز کرده و در مقطعی هم بسیار موفق عمل کرد.

تراکتورسازی بعد از چند بازی با هدایت شیخ لاری، در اصفهان به مصاف سپاهانی رفت که از تیم‌های مدعی لیگ برتر بود. در این بازی حملات تیم سپاهان برای پیروزی مقابل تراکتور ثمری نداشته و ناصر فرشباف در نیمه دوم با یک ضربه نرم و فنی موفق شد توپ را وارد دروازه تیم سپاهان کرده و تیم تراکتور در نهایت ناباوری در اصفهان سپاهان را شکست داد تا اولین پیروزی تراکتور در تاریخ لیگ برتر در اصفهان برابر سپاهان ثبت شود.

به فاصله کوتاهی تیم تراکتور دومین برد خود را کسب کرده و در بازی مقابل تیم ابومسلم که از تیم‌های خوب لیگ بود در تبریز به برتری 4 بر یک دست یافت تا اولین برد خانگی تراکتور در لیگ برتر هم برابر ابومسلم ثبت شده باشد.

با وجود این 2 برد ارزشمند، سرخ‌پوشان تبریزی به دلیل امتیازات زیادی که در دور رفت از دست داده بودند، نتوانستند از انتهای جدول رهایی یابند و در نهایت به لیگ دسته یک ایران سقوط کردند.
 


درخشش شهرام حاجب در بازی مقابل سپاهان اصفهان


حاجب: پیروزی برابر ابومسلم شیرین‌ترین خاطره دوران ورزشی‌ام است

دروازه‌بان سابق تیم تراکتور در مورد نتایج آن فصل این تیم گفت: تیم خوبی داشتیم اما با وجود مهاجمانی خوبی چون حسین خطیبی و اسداله توکلی و چند بازیکن خارجی، در امر گلزنی ناموفق بوده و در دور رفت و در 13 بازی تنها یک گل به ثمر رساندیم.

وی گفت: در بازی برگشت برابر سپاهان هیچ هواداری انتظار برد تیم ما را نداشت و ما به خوبی برابر حملات سپاهان مقاومت کرده و با گل ناصر فرشباف به پیروزی رسیدیم.

دروازه‌بان سابق تیم تراکتور افزود: در این بازی یک فرصت صد در صد گل برای ادموند بزیک فراهم شد، اما من توانستم توپ وی را مهار کنم.

وی تصریح کرد: شیرین‌ترین خاطره دوران ورزشی‌ام در همین فصل و در بازی مقابل ابومسلم مشهد بود، ما نیمه اول را با یک گل به تیم مهمان واگذار کرده بودیم، اما در نیمه دوم طوفانی از حملات تیم ما روی دروازه حریف ایجاد شد و موفق شدیم 4 بار دروازه تیم ابومسلم را باز کنیم که هدایتش با فرهاد کاظمی بوده و از تیم‌های بالای جدول بود.

مربی دروازه‌بانان تیم محتشم تبریز گفت: متاسفانه با وجود این 2 بازی فراموش نشدنی، نتوانستیم امتیازات لازم برای بقا در لیگ برتر را حفظ کنیم و در نهایت تیم تراکتور در اولین دوره لیگ برتر، یکی از 2 تیم سقوط کننده به لیگ دسته یک ایران بود.
 

عملکرد تراکتور در اولین دوره لیگ برتر

تیم تراکتورسازی در سال 79 (جام آزادگان) به یک رده پایین‌‌تر سقوط کرده بود اما با شروع لیگ برتر و نفوذ فائقی که معاون تربیت بدنی وقت کشور بود، به خاطر تراکتور 2 تیم به لیگ افزوده شد تا تراکتور شانس حضور در اولین دوره لیگ برتر را داشته باشد.

اما نتایج ضعیف این تیم خصوصا در نیم فصل در نهایت سبب سقوط مجدد تراکتور به رده پایین‌تر شد. شاید روزی که سقوط تراکتور قطعی شد کمتر کسی فکر می‌کرد بازگشت این تیم محبوب به لیگ برتر 7 سال به درازا کشد.

تراکتور در نیم فصل اول و در 13 بازی تنها یک گل به ثمر رسانده بود و در مجموع در پایان فصل 12 گل زدند که تنها 4 گل در بازی مقابل ابومسلم بود.

این تیم با 2 برد، 9 تساوی و 15 باخت و کسب 15 امتیاز در قعر جدول قرار گرفته و به لیگ دسته یک ایران سقوط کرد.

سنگین‌ترین شکست خانگی اولین دوره لیگ برتر به نام تراکتور ثبت شد که در مصاف با فولاد خوزستان با 3 گل مغلوب شده بود.

هر 13 بازی تراکتور در آن فصل در ورزشگاه تختی تبریز برگزار شد و دیگر هیچ وقت تراکتور در این ورزشگاه در لیگ برتر به میدان نرفت.
 


فرهاد علیاری و کاظم محمودی در تیم تراکتورسازی سال 1380


فرهاد علیاری: شیرینی زیباترین گلم را حس نکردم

فرها علیاری یکی از پدیده‌های تراکتور در اولین دوره لیگ برتر بود.

وی در دور برگشت و در بازی مقابل پرسپولیس در تهران از فاصله 40 متری موفق شد توپ را وارد دروازه تیم پرسپولیس کند.

علیاری در مورد این گل گفت: این زیباترین گلی بود که به ثمر رساندم و از سوی رسانه‌ها نیز به عنوان یکی از گل‌های زیبا اولین دوره لیگ برتر عنوان شد، اما متاسفانه شیرینی این گل را هیچ وقت حس نکردم، زیرا در بازی مقابل پرسپولیس در نهایت بازی را واگذار کردیم و در پایان فصل هم به لیگ پایین‌تر سقوط کردیم.
 

بازیکنان ارمنی پایین‌تر از حد انتظار

در اولین دوره لیگ برتر 4 بازیکن در ابتدای فصل و یک بازیکن در نیم فصل از کشور ارمنستان جذب تراکتور شدند که به غیر از آرائیک مارکوسی، دیگر بازیکنان ارمنی در سطح مطلوب نبوده و عملکرد ضعیفی داشتند. جالب اینکه دروازه‌بان ارمنی به نام آشوت دادامیان همچنین یک بازیکن دیگر به عنوان ملی‌پوش تیم ارمنستان یاد می‌شدند. در نیم فصل دوم شهرام حاجب درون دروازه تراکتور قرار گرفت و عملکرد خوبی را از خود به جای گذاشت.
 

پیراهن سرخ و لوگوی باشگاه

تراکتور در اولین دوره لیگ برتر با پیراهن‌های چسبان به رنگ سرخ به میدان رفت که به نوعی با رنگ پیراهن سال‌های گذشته‌اش فرق داشت.

لوگوی فعلی باشگاه در این سال طراحی و به عنوان لوگوی باشگاه تراکتورسازی تا به امروز در لیگ برتر مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیر باشگاه تراکتور داریوش سرخوش بود که سال بعدش از سمت خود استعفا داد و چند ماه بعد از استعفایش و در حال ماموریت در جاده میاندوآب – تبریز تصادف کرده و به همراه 3 کارمند دیگر کارخانه تراکتور درگذشت.

آرش جابری دبیر فعلی سازمان لیگ فوتسال، در آن سال ابتدا مدیر روابط عمومی باشگاه تراکتور معرفی شده و در نیم فصل دوم در حالی که تنها 20 سال داشت به عنوان سرپرست تیم تراکتور فعالیت داشت.

با وجود نتایج ضعیف تراکتور در این فصل هواداران تراکتور تنها با شعار " واسیلی بیا – واسیلی بیا" اعتراض خود را به مدیریت باشگاه اعلام می‌کردند و هیچ وقت بازیکنان تراکتور از سوی تماشاگران تراکتور آماج حملات قرار نگرفتند. تعداد تماشاگران تراکتور در آن مقطع زمانی هم به شدت کاهش یافته و تقریبا هر بازی 10 هزار تماشاگر در ورزشگاه تختی تبریز حضور می‌یافتند.

گزارش: فرهاد فرهادپور

انتهای پیام/40/60017/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول