اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

چین تهدید به استقرار نیروی نظامی در هنگ کنگ کرد

سخنگوی وزارت دفاع چین به معترضان هنگ‌کنگی هشدار داد اگر بخواهند اعتبار دولت مرکزی را زیر سوال ببرند با پاسخ ارتش چین مواجه خواهند شد.

چین تهدید به استقرار نیروی نظامی در هنگ کنگ کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چین هشدار داد اگر معترضان هنگ‌کنگی،  قصد تضعیف دولت مرکزی را داشته باشند شماری از نیروهای ارتش آزادی‌بخش خلق چین را جهت برقراری نظم به این منطقه گسیل می‌کند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این هشدار، روز چهارشنبه و پس از آن اعلام شد که دولت چین راهبرد دفاعی جدیدی را رونمایی کرد و آمریکا را به برهم زدن ثبات جهانی متهم کرد. همچنین مناطق خواهان جدایی از چین را مهم‌ترین  تهدید امنیتی توصیف کرد.

در این برنامه راهبردی ذکر شده است که چین خط قرمزهای مختص خود را دارد؛ به‌خصوص در مواجهه با هر آنچه که حاکمیت ارضی آن را به مخاطره اندازد.

«وو قیان» سخنگوی وزارت دفاع ملی چین با اشاره به تظاهرات روز یکشنبه در مقابل دفتر دولت هنگ‌کنگ، اعلام کرد رفتار معترضان در تلاش برای تخریب بخش‌هایی از این ساختمان و شعارنویسی روی دیوارهای آن را خارج از صبر چین دانست.

او در کنفرانسی خبری گفت: «رفتار برخی معترضان تندرو، با دست گذاشتن بر روی اصول "یک کشور دو نظام" اعتبار دولت مرکزی را به چالش می‌کشد» و چین «مطلقاً آن را تحمل نخواهد کرد».

وی ابراز نگرانی کرد: «نظم و نظام امنیت جهانی مورد حمله قرار گرفته است».

روز گذشته (سه‌شنبه) سخنگوی وزارت امور خارجه چین از آمریکا خواست دستان سیاه خود را از روی هنگ‌کنگ بردارد.

همچنین دولت چین بارها به انگلیس هشدار داده است در امور داخلی این کشور دخالت نکند.

دولت چین روز چهارشنبه به «تایوان» نیز هشدار داد درصورتی که قصد جداشدن از خاک این کشور را داشته باشد باید آماده جنگ شود.

هنگ کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بود اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ کنگ دارای بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود.

۱۹ خرداد، شهروندان هنگ‌کنگی در اعتراض به تصویب لایحه‌ای در پارلمان اعتراض کردند. این لایحه اجازه استرداد مجرمین به چین را میسر ‌می‌کرد؛ اما به‌گفته معترضین  موجب به خطر افتادن استقلال هنگ‌کنگ می‌شد. فرماندار هنگ‌کنگ اعلام کرد در واکنش به نارضایتی عمومی گسترده مردم، لایحه پیشنهادی پارلمان را به مدت نامحدود به حالت تعلیق در خواهد آورد. اما این اقدام او موجب فروکش کردن خشم معترضان نشد.

در همین روزها بود که نمایندگان کنگره آمریکا از پیشنهاد بررسی لایحه‌ای خبر دادند که وزارت خارجه این کشور را ملزم می‌کرد تا هر سال خودمختاری هنگ‌کنگ را تأیید کند.

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس نیز در مصاحبه‌ای گفت: «هنگ‌کنگ بخشی از چین است و ما آن را پذیرفته‌ایم. اما آزادی‌های هنگ‌کنگ در اعلامیه‌ای مشترک، مورد احترام عنوان شده است».

او در ادامه تهدید کرد:‌ «انتظار داریم این توافق الزام‌آور به لحاظ قانونی، مورد احترام قرار گیرد و اگر غیر از این باشد عواقبی جدی خواهد داشت».

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در پاسخ به اظهارات هانت درباره هنگ‌کنگ گفت: «به نظر می‌رسد او در میان شکوه محوشده استعمار بریتانیا خیال‌بافی می‌کند و با عادت بد ژست‌گرفتن به امور کشورهای دیگر می‌نگرد».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول