اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

آفریقا برای ایران یک سکوی پرش در حوزه اقتصادی است

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه آفریقا برای ما یک سکوی پرش است، گفت: این قاره ظرفیت‌های عظیمی در اختیار دارد که با توجه به شرایط خاص کشور که در تحریم قرار گرفته‌ایم می‌توانیم از آن حداکثر استفاده را داشته باشیم.

آفریقا برای ایران یک سکوی پرش در حوزه اقتصادی است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت امروز در همایش بزرگ تجاری آفریقا که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، گفت: برای همه ما تصویر آفریقا روشن نیست بنابراین در گام اول برای برقراری تجارت با این قاره باید ارتباط مستقیم پیدا کنیم و تصویرهایی که دیگران در ذهن ما ساخته‌اند را بازنگری و اصلاح کنیم. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: آفریقا کشوری زیبا و با جاذبه‌های فوق‌العاده و ظرفیت‌های گردشگری بی‌نظیر و سرشار از فرصت‌هایی برای آینده است. این در حالی است که این قاره 6 درصد از جغرافیای جهان را در اختیار دارد و جمعیت آن 17 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد اما سهم آن از تجارت در دنیا کمتر از 3 درصد است.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که این کشور نتوانسته تجارت دنیا را با وجود ذخایر زیرزمینی و نیروهای انسانی و فرصت‌های بی‌نظیر به خود وابسته کند. 

مودودی افزود: البته ایران هم از جمله کشورهایی است که با وجود اینکه 1.2 درصد جمعیت دنیا، مساحت دنیا و GDP دنیا را در اختیار دارد اما سهم صادرات آن از تجارت جهانی کمتر از 0.2 درصد است. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه آفریقا برای ما یک سکوی پرش است، گفت: این قاره ظرفیت‌های عظیمی در اختیار دارد که با توجه به شرایط خاص کشور که در تحریم قرار گرفته‌ایم می‌توانیم از آن حداکثر استفاده را داشته باشیم. 

وی بیان داشت: آفریقا برای ما فرصت سرمایه‌گذاری، توسعه بازار صادرات است.

مودودی با اشاره به سهم 16 درصدی چین از بازار بکر آفریقا بیان داشت: بیشترین سهم این بازار توسط چین تسخیر شده است و این امر نشان می‌دهد که چینی‌ها می‌دانند این قاره سیاه چقدر ارزشمند است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت بیان داشت: این در حالی است که سهم کشورهای آسیایی از بازار بزرگ آفریقا فقط 25 درصد است. 

وی بیان داشت: متأسفانه علی‌رغم ظرفیت‌هایی که در این قاره بزرگ وجود دارد ما از یک ضعف تاریخی برخوردار هستیم و نقش خود را در توسعه جغرافیایی صادرات به درستی انجام نداده‌ایم. 

مودودی با اشاره به سفر اخیر خود به عراق، اظهار داشت: گلایه اصلی عراقی‌ها از ما این بود که چرا ایرانی‌ها در کشور ما سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، این در حالی است که به واسطه ارتباط این کشور با کشورهای مختلف عربی از جمله لبنان و سوریه این کشور می‌تواند فضا و بستر مناسبی را برای توسعه تجارت ما فراهم آورد. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: برای حضور مستمر در بازارهای جهانی باید سرمایه‌گذاری کنیم و در عین حال سهم خود را بر اساس ارتباط مستقیم با مخاطبانمان در بازارهای هدف حفظ کنیم. 

وی اظهار داشت: ضمن اینکه باید در راستای توسعه سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر فعال باشیم باید سرمایه‌گذاران قدرتمند را وارد کشور کنیم و با این اقدامات سعی کنیم حضور در عرصه‌های بین‌المللی را تمرین کنیم. 

مودودی گفت: بازاری مانند آفریقا که هنوز رقبای قدرتمند آن‌ چنان در آن حضور نیافته‌اند یک مزیت است و اگر چه مشکلاتی از جمله مشکلات بانکی، بیمه و حمل‌ونقل وجود دارد اما می‌توانیم بر آن غلبه کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول