اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان: ترامپ یک اشغالگرِ بی‌فرهنگِ قلدر است

یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به اظهارات توهین‌آمیز ترامپ درباره افغانستان گفت: لحن ترامپ، لحن یک اشغالگر بی‌فرهنگ و قلدر است، لحن سوداگر سودجویی است که هیچ چیز از ارزش‌های بشری و انسانی نمی‌شناسد.

کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان: ترامپ یک اشغالگرِ بی‌فرهنگِ قلدر است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «لطیف پدرام» یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به اظهارات توهین‌آمیز ترامپ، وی را اشغالگر قلدر خطاب کرد.

وی گفت: ترامپ اخطار کرد که افغانستان را می‌تواند از نقشه زمین بردارد اما نمی‌خواهد 10 میلیون آدم کشته شود. قبل از همه این لحن، لحن یک اشغالگر بی‌فرهنگ و قلدر است، لحن سوداگر سودجویی است که هیچ چیزی از ارزش‌های بشری و انسانی را نمی‌شناسد. از طرف دیگر شاید مزدوران داخلی (افغانستانی) چنین جسارتی را به او داده باشند.

پدرام افزود: ما به پیمان امنیتی کابل-واشنگتن که چند مزدور، خائن و وطن فروش آن را امضا کردند رای ندادیم. از تو هم نخواستیم که به کمک ما بیایی. تو باید از نظامیانت که در افغانستان جنگیده‌اند بپرسی با چه مردمی روبرو هستید، در چه سرزمینی می‌جنگید؟

کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان ادامه داد: کشور گشایان و اشغالگران بسیاری به این سرزمین چشم دوختند و به این سرزمین حمله کردند اما اینجا را در نهایت گورستانی برای خود یافتند نه سرزمین امن. این جا به گورستان شما نیز تبدیل خواهد شد که شده است.

نماینده سابق پارلمان افغانستان خاطرنشان کرد: آقای ترامپ به طور بیشرمانه‌ای گستاخی کردید و مردم ما را دستکم گرفتید، اما ما شما را مثل سایر همتاهایتان و اشغالگران از سرزمینمان بیرون خواهیم کرد. در صورت لجاجت خراسان قبرستان گسترده‌ای برای اشغالگرها خواهد شد.

پدرام تصریح کرد: حالا که چنین است ما از شما می‌خواهیم آخرین سربازتان را هم از کشور ما خارج کنید. از مردم سرزمینم می‌خواهم علیه شما بیش از گذشته بسیج شوند، میدان‌های نبرد را گرم کنند و تا خروج آخرین سربازتان با شما بجنگند.

به گزارش فارس، رییس جمهور آمریکا شب گذشته در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: اگر بخواهیم در جنگ افغانستان بجنگیم و پیروز شویم، می‌توانم در این جنگ طی یک هفته برنده شوم. اما من نمی‌خواهم که 10 میلیون انسان کشته شود. اگر می‌خواستم آن جنگ را برنده شوم، افغانستان از نقشه زمین حذف می‌شد و نابود می‌شد و واقعا در 10 روز پایان می‌یافت. اما من نمی‌خواهم این روش را پیش گیرم.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان (ارگ) نیز در واکنش به اظهارات توهین‌آمیز ترامپ درباره این کشور، بیانیه‌ای را صادر کرد و خواستار توضیح بیشتری در این باره شد.

ارگ در این بیانیه عنوان کرد که افغانستان یکی از کهن ترین ملت – دولت‌های دنیا است که در طول تاریخ از بحران‌های متعدد عبور کرده است. ملت افغانستان به هیچ قدرت خارجی اجازه تعیین سرنوشت خویش را نداده و نخواهد داد.

چندی پیش نیز ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی گفته بود که ورود شوروی به خاک افغانستان یک اقدام درست و برحق بوده است.

ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این موضوع اعلام کرد که پس از تجاوز شوروی سابق، تمام رؤسای جمهور آمریکا نه تنها این تجاوز را مورد نکوهش قرار دادند، بلکه حامی جهاد مقدس افغان‌ها باقی ماندند. میان اظهارات و برنامه رسمی این کشور تفاوت وجود دارد، به همین سبب ما از حکومت دوست ایالات متحده آمریکا به خاطر یک سلسله اظهارات، از طریق مراجع دیپلماتیک در خصوص بعضی از برنامه‌ها توضیح خواسته‌ایم.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول