اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

۶۰ درصد پیشرفت در بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران/ بانک اطلاعاتی موزه رونمایی می‌شود

مدیرکل تجسمی وزارت ارشاد از پیشرفت ۶۰ درصدی در مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد و گفت که همزمان با بازگشایی موزه، بانک اطلاعاتی گنجینه رونمایی می‌شود.

۶۰ درصد پیشرفت در بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران/ بانک اطلاعاتی موزه رونمایی می‌شود

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست خبری تشریح روند مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران با حضور حضور احسان آقایی رئیس موزه و هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۳۱ تیرماه) در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. 

مظفری در بخشی از این نشست گفت: موزه در بخش نرم‌افزاری تعطیل نبوده و امروز بعد از ۴۰ سال بانک اطلاعاتی موزه هنرهای معاصر به اتمام رسیده و آماده رونمایی است. 

وی افزود: در این بانک، ۳۲۵۹ اثر با تمام جزئیات ثبت شده و برای راستی‌آزمایی این آمار و اطلاعات، ۴ ماه زمان صرف شده است.

* تشکیل شبکه موزه‌های معاصر ایران

مظفری خاطرنشان کرد: شبکه موزه‌های معاصر ایران ایجاد شده و در حال حاضر موزه‌های تهران، کرمان، آبادان و اصفهان ایجاد شده است و اهواز هم پس از رفع مشکلات حقوقی، به این شبکه خواهد پیوست. بنابراین به زودی آثار گنجینه‌های این چهار موزه میان یکدیگر در رفت و آمد خواهند بود.

وی درباره میزان پیشرفت مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران گفت: ۶۰ درصد اولیه مرمت موزه به پایان رسیده و گزارش ۴۰ درصد باقیمانده آن تقدیم رسانه‌ها می‌شود. خوشبختانه تا این لحظه هیچ مشکلی در تأمین بودجه نداشته‌ایم. 

مظفری افزود: موزه هنرهای معاصر تهران بعد از ۴۲ سال از افتتاح، کارهای زیادی داشت، بخشی پیش از بازسازی مشخص بود و برخی در طول کار خود را نمایان کرد. پروژه بازسازی موزه ۱۲ جبهه اصلی و ۱۳۰ جبهه فرعی دارد. جبهه‌های اصلی عبارتند از:  ۱ ـ بام ۲ ـ گالری ها ۳ ـ نما ۴ـ محوطه حیاط میانی ۵ ـ محوطه باغ مجسمه ۶ ـ گنجینه ۷ ـ موتورخانه و تأسیسات مرکزی ۸ ـ تأسیسات و سیستم هوارسان ها و سرمایش و گرمایش موزه ۹ ـ آتش نشانی ۱۰ ـ سرویس های بهداشتی ۱۱ ـ نورپردازی شامل نور روشنایی عمومی و تخصصی ۱۲ ـ سیستم های امنیتی، حفاظتی موزه.

وی درباره اینکه چرا هنوز مرمت تمام نشده است، گفت: اعتبار این کار پیش‌بینی شده بود اما افزایش هفته‌ای قیمت‌ها و نوسانات زیادی که در بازار وجود داشت، کار را دشوار کرد. تا اینکه توافق جدیدی بین پیمانکار، ناظر و کارفرما صورت گرفت. در بخشی از جبهه‌های کاری، سرعت مناسبی از سوی پیمانکار وجود نداشت، به همین جهت از حضور پیمانکار نخست صرف‌نظر کردیم و ورود پیمانکار جدید، به دلیل انجام مراحل قانونی و کاری زمان برد.

مظفری، سومین دلیل تأخیر مرمت موزه معاصر تهران را خود موزه دانست و گفت: بنای موزه دارای ارزش و قدمت است و باید از آن مراقبت شود. ضمن اینکه آثار گنجینه نیاز به مراقبت دارد، همچنین مراقبت از تاریخ شفاهی موزه مدنظر بود.
پیش‌بینی این بود که پیمانکار نخست، اسفندماه پروژه را تحویل دهد، اما چون بخشی از ریزه‌کاری‌ها باقی مانده بود، فرصتی حدوداً یک ماهه در اختیار ایشان قرار گرفت و عملا تا اردیبهشت‌ماه به طول انجامید. سپس به پیمانکار دوم (شرکت تهران سیویل) تحویل داده شد.

وی تاکید کرد: زمان افتتاح موزه بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ اثر برای جانمایی در گنجینه مدنظر بوده است اما امروز بیش از ۳۲۰۰ اثر در گنجینه موزه موجود است و به جانمایی نیاز دارد. البته این آثار به هیچ وجه برای مرمت موزه، از گنجینه خارج نمی‌شوند و  تا امروز هم هیچ تغییری برای وضعیت گرمایش و سرمایش گنجینه رخ نداده است و تا ماشینری نصب نشود، گنجینه منتقل نخواهد شد.

* فعالیت سینماتک موزه با شیوه جدید

احسان آقایی رئیس موزه هنرهای تجسمی معاصر گفت: ما بهره‌بردار هستیم و درباره میزان بودجه بهسازی ورود نمی‌کنیم. پیشنهاد می‌کنم عدد دقیق را از دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد و معاونت پشتیبانی سوال کنید.

وی با اشاره به پیشینه افتتاح موزه هنرهای معاصر تهران گفت: در سال ۵۶ موعد افتتاح موزه هنوز فرا نرسیده بود اما با فشار حاکمیت وقت افتتاح شد، اما پس از انقلاب، تکمیل بخش‌های باقیمانده صورت نگرفت.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران گفت: موزه ما هویت بصری ندارد و لوگوی آن هم بعد از انقلاب انجام گرفته است. امیدواریم با افتتاح موزه و تغییر چارت سازمانی اجرایی موزه به سمت موزه‌های مدرن حرکت کند. مثلا ما کیوریتور (نمایشگاه‌گردان) نداشتیم و مدیر هنری داشتیم، اما الان فعالیت‌های موزه‌ای را مدنظر داریم.

وی افزود: سینماتک موزه هم پس از افتتاح به شیوه جدید کار خود را آغاز می‌کند.

* ۶۰ درصد پیشرفت در بازسازی موزه 

مجید حبیبی‌نژاد مدیر کنترل پروژه موزه هنرهای معاصر تهران هم در این نشست اظهار داشت: قرار بود بهسازی موزه که از اردیبهشت ۹۷ آغاز شده بود، طی ۶ ماه انجام شود. فاز اول از ۶۲ درصد، ۶۰.۳ درصد به پایان رسیده که همگی توسط پیمانکار اول صورت گرفته است و پیمانکار دوم، سیستم ماشینری و تجهیزات را برای فاز دوم ثبت سفارش کرده و کار خود را آغاز کرده است. 

وی درباره کارهای انجام‌گرفته گفت: تا کنون، آب بندی و عایق حرارتی بام موزه و همچنین سبک‌سازی آن انجام گرفته است.
جبهه بعدی مربوط به «محوطه حیاط میانی» موزه بود، شامل لایروبی و نظافت کانال و چاه باران بود. بهسازی و رنگ‌آمیزی نرده‌ها، اجرای سیم‌کشی برق و لوله‌های هوارسان، موزاییک حیاط و ورق‌های مس نما، نصب پنجره‌های دوجداره، شست‌وشوی سنگ‌ها و بتن نما با مواد نانو و گچکاری مجدد دیوارهای گالری‌ها از دیگر اقدامات انجام گرفته است.

مدیر کنترل پروژه موزه هنرهای معاصر تهران افزود: فاز دوم که ۳۸ درصد وزن فیزیکی پروژه را داراست، بهسازی و افزایش ظرفیت گنجینه موزه، ترمیم و به روزرسانی سیستم الکتریکال مجموعه و بهسازی سرویس‌های بهداشتی است.

وی درباره رزومه خود گفت: مدیر کنترل پروژه باغ کتاب از ۹۴ تا ۹۶ و مدیر کنترل پروژه پردیس تئاتر خاوران در یک سال آخر قبل از افتتاح بوده‌ام.

* «ایران مدرن» کتابی در تمجید خاندان پهلوی است، نه هنر

مدیرکل تجسمی وزارت ارشاد درباره چاپ کتاب «ایران مدرن، ملکه هنر» که حاوی تصاویر بی‌کیفیت از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر است، گفت: این کتاب مورد پیگرد حقوقی قرار گرفت، محتویات کتاب ترجمه و در اختیار وکلای وزارت ارشاد قرار گرفت و با وکلای امور حقوقی بین‌المللی هم مکاتبه داشتیم و بر اساس حقوق مالکیت معنوی، موضوع در دست پیگیری است. چون پیگیری صرفاً اقامه دعوی نیست.

آقایی هم درباره این کتاب گفت: قیمتش حدود ۸۵۰ پوند است و در لندن چاپ شده اما تصاویر آن بسیار بی‌کیفیت است. این کتاب بیش از آنکه جنبه هنری داشته با‌شد، جنبه سیاسی دارد و نقل قول‌هایی از فرح پهلوی در آن دیده می‌شود و هدف آن معرفی آثار موزه هنرهای معاصر نیست، بلکه خاندان پهلوی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول