اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

مرگ چراغ خاموش معدن‌کاران/ بی‌پاسخ ماندن 10 ساله استعلام واحدهای معدنی در مازندران

نبود بازرس کافی یکی از چالش‌های جدی در اداره کل صمت مازندران است که نتیجه ضعف‌ها در حوزه بازرسی از محل کار زمینه بروز حادثه‌ای تلخ برای پدرخانواده شاغل در معدن را رقم می‌زند.

مرگ چراغ خاموش معدن‌کاران/ بی‌پاسخ ماندن 10 ساله استعلام واحدهای معدنی در مازندران

خبرگزاری فارس مازندران؛ سرویس اقتصادی| در ماه‌های اخیر چندین حوادث معدنی در مازندران مثل حادثه معدنی در سوادکوه و گاز گرفتگی یکی از معدن‌کاران در کیاسر از جمله حوادث معدنی است که تداوم آنها زمینه مخاطرات جدی برای شاغلان این بخش در  مازندران می‌تواند ایجاد کند.

در ارتباط با علت این بروز حادثه در معادن مازندران با دو مسؤول و ارگان اثرگذار در حوزه معدن استان مازندران گفت‌وگو کردیم که در لابه‌لای صحبت‌های آنها برخی کم‌کاری و یا ضعف در نظارت‌ها تا حدودی مشهود است.

توپ عدم رعایت ایمنی در زمین بهره‌برداران

شریفی معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت مازندران در ارتباط با علت بروز حوادث معدنی اظهار کرد: بهره‌برداران مسائل ایمنی را چندان رعایت نمی‌کنند، هنگام صدور مجوز بهره‌برداری اسناد و مدارک دفتری بهره‌بردار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه در این پروسه قرارداد مسؤول فنی و مسؤول ایمنی با تایید نظام مهندسی معدن و تایید صلاحیت از سوی اداره کار درخواست می‌شود، افزود: آن چیزی که در محل معدن برای اجرای کار مهم است رعایت و اجرای کار و عملیات زیر نظر سرپرستان و متولیان ایمنی باید انجام شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت مازندران خاطر نشان کرد: اگر اصول معدن‌کاری بر پایه الزامات و نکات فنی انجام بدهیم ایمنی در آن وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: به لحاظ اجرا باید اقدامات درست انجام شود و تقسیم وظایف به درستی در برنامه کاری قرار گیرد.

 

شریفی در واکنش به این اظهارات خبرنگار فارس که دو بحث درباره معدن وجود دارد، اول اینکه ممکن است کارگران رعایت نکنند، بحث دوم احتمال دارد که معدن به لحاظ زیرساختی در بحث ایمنی دچار مشکل باشد، گفت: نظارت کارشناسان ما به صورت سه ماه یک بار انجام می‌شود،کمبود نیرو و کمبود اعتبارات نه تنها در بحث نظارت سازمان صمت سایر دستگاه‌ها هم این مشکل را دارند.

وی اضافه کرد:گزارش‌ها، بازدیدهای میدانی سازمان صمت، مسؤول فنی و بازرسان اداره تعاون به صورت مکتوب نگهداری می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت مازندران با اعلام اینکه در بازرسی‌ها تا حدودی نواقص وجود دارد، افزود: هر ارگانی باید به نحو احسن برابر قانون وظایفش را در این حوزه انجام دهد.

کمبود جدی تعداد بازرس

با توجه به وظیفه اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی مازندران در بحث ایمنی و فعالیت بازرسان این ارگان در حوزه معدنی با سمانه نوری رئیس اداره بازرسی کار اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت‌و‌گو کردیم.

وی با اعلام اینکه معدن موضوع بسیار پیچیده‌ای است، گفت: اتفاقات معدنی غیرمترقبه است، بازرسان ما با توجه به حجم فعالیت‌شان در این حوزه ورود پیدا می‌کنند.

نوری با اعلام اینکه بیش از 30 بازرس استان وظیفه بررسی ایمنی بیش از 800 هزار بیمه‌شده را برعهده دارند، گفت: به طور متوسط ما هر چندین سال هم نمی‌توانیم از وضعیت ایمنی کارگاه‌ها بازدید انجام دهیم.

رئیس اداره بازرسی کار اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی مازندران ادامه داد: چون معدن ماهیت پرخطر دارد و بازرسی‌ها از این مجموعه در اولویت است و بازرسان ما به صورت فصلی و موردی  با توجه به ماهیت کارگاه‌ها بازدید را در دستور کار خویش قرار می‌دهند.

 

تعطیلی چهار معدن هفته گذشته

وی خاطر نشان کرد: هفته گذشته چهار کارگاه معدنی را تعطیل کردیم در مازندران کمتر از 20 کارگاه معدنی فنی داریم.

رئیس اداره بازرسی کار اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی مازندران در ارتباط با روند پروسه تعطیلی کارگاه‌ها گفت: موضوع تعطیلی به دادستانی اعلام و نسبت به انسداد معدن فاقد ایمنی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: هفته آینده به دلیل مسئله ایمنی و افزایش آگاهی معدن‌کاران دوره آموزشی ایمنی برای بازرسان و مسؤول ایمنی معدن کاران برگزار می‌کنیم.

نوری در پاسخ به این سؤوال که آیا مجوز واحدهای معدنی نباید پیش از دریافت مجوزهای ایمنی صادر شود، افزود: سازمان صنعت معدن باید استعلام کند که مدتی است استعلام انجام نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در مدت 10 سال اخیر بنده استعلامی از سوی سازمان صمت درباره دریافت استعلام از این ارگان ما ندیده‌ایم.

رئیس اداره بازرسی کار اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی مازندران با اعلام اینکه در ماده 87 قانون کار به صراحت اعلام شده که برای شروع به کار فعالیت هر کارگاه باید استعلام ایمنی اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی انجام شود، گفت: این موضوع در قانون به صراحت ذکر شده است.

وی با اعلام اینکه در استان هفته‌ای یک بار بازدید از معدن داریم، گفت: تا جائیکه ممکن باشد بازدیدها انجام می‌شود.

نتیجه  تلخ ضعف در بازرسی‌ها 

به گزارش فارس، ضعف در بازرسی‌ها یکی از نکات مهمی بوده است که کارشناسان این حوزه به صراحت درباره آن اعلام نظر کردند.

نبود تعداد بازرس کافی از چالش‌های جدی در حوزه بازرسی از محل کار در استان مازندران است و ظاهرا این موضوع یکی از چالش‌های جدی در اداره کل صمت است.

نتیجه ضعف‌ها در حوزه بازرسی زمینه بروز حادثه‌ای تلخ برای پدرخانواده شاغل در معدن است که در برخی مواقع پایان زندگی برای فرد حادثه‌دیده  و آغاز رنج‌ برای خانواده داغدار است.

گزارش: جاوید عباسی

انتهای پیام/86004/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول