اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ساخت چهارمین خط لوله انتقال گاز آسیای مرکزی به چین سرعت می‌گیرد

نمایندگان شرکت ملی «ازبک.نفت.گاز» ازبکستان با هیأت شرکت ملی اکتشافات و استخراج نفت و گاز «CNODC» چین امکان تسریع در ساخت خط لوله چهارم گاز «آسیای مرکزی و چین» را بررسی کردند.

ساخت چهارمین خط لوله انتقال گاز آسیای مرکزی به چین سرعت می‌گیرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، نمایندگان شرکت ملی «ازبک.نفت.گاز» ازبکستان با هیأت شرکت ملی اکتشافات و استخراج نفت و گاز «CNODC» چین امکان تسریع در ساخت خط چهارم لوله گاز «آسیای مرکزی و چین» را بررسی کردند.

تعیین حجم صادرات گاز ترانزیتی ازبکستان از طریق این شبکه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

چندی پیش شرکت ملی ازبک.نفت.گاز اعلام کرد طرح ساخت شبکه چهارم خط لوله گاز آسیای مرکزی و چین در آینده نزدیک آغاز می‌شود و کارهای ساخت این شبکه با همکاری کرپراسیون نفت و گاز ملی چین (CNPC) انجام می‌گیرد.    

خط جدید لوله گاز آسیای مرکزی و چین به طول حدود یک هزار کیلومتر مسیر 3 خط لوله گاز قبلی را تکرار نمی‌کند و از قلمرو 5 کشور از جمله ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین عبور می‌کند.

گفتنی است، احداث خط لوله گاز از ازبکستان به چین اول ژوئن سال 2008 میلادی آغاز شده است.

در ماه دسامبر سال 2009 میلادی اولین شبکه خط لوله گاز برای بهره برداری و در سال 2010 میلادی کارهای ساخت دومین شبکه خط لوله گاز به پایان رسید.

طول خط لوله گاز نزدیک به 7 هزار کیلومتر است که 525 کیلومتر آن از قلمرو ازبکستان عبور می‌کند و ظرفیت انتقال 2  شبکه خط لوله گاز 30 میلیارد متر مکعب گاز در سال است.

در ماه دسامبر سال 2011 میلادی شبکه سوم خط لوله گاز آسیای مرکزی و چین به ظرفیت 25 میلیارد متر مکعب گاز در سال آغاز و کارهای ساخت آن در ماه ژانویه سال 2015 میلادی به اتمام رسید.

هزینه این طرح حدود 2 میلیارد و 200 میلیون دلار است و توسط وام بانک دولتی توسعه چین و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مستقیم کورپراسیون نفت و گاز ملی چین (CNPC) تامین مالی قرار گرفته است.

شرکت ملی ازبک.نفت.گاز ازبکستان و کرپراسیون نفت و گاز ملی چین (CNPC) در ماه آگوست سال 2014 میلادی قراردادی‌ را در مورد ایجاد شرکت مشترک در ساخت شبکه چهارم خط لوله گاز «آسیای مرکزی و چین» از قلمرو ازبکستان‌ امضا کردند. 

ساخت 3 شبکه اول خط لوله گاز را تا کنون شرکت مشترک «Asia Trans Gas» که در سال 2008 میلادی توسط 2 شرکت ایجاد شده، انجام داده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول