اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

ماجرای شورایاری‌ها به پاستور کشید/ انتخاباتی 100 درصد غیرقانونی در آستانه برگزاری

جلسه‌ای درباره انتخابات شورایاری‌ها در ریاست جمهوری برگزار شد. رئیس سازمان بازرسی این انتخابات را 100 درصد غیرقانونی عنوان کرد اما مدیریت شهری اصرار بر برگزاری این انتخابات در اواخر هفته جاری دارد.

ماجرای شورایاری‌ها به پاستور کشید/ انتخاباتی 100 درصد غیرقانونی در آستانه برگزاری

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس قرار است جمعه هفته جاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در تهران برگزار شود، هنوز موضوع قانونی بودن یا غیرقانونی بودن این انتخابات در هاله‌ای از ابهام است.

در حالی که قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کشور سه بار اعلام کرده است برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است اما اعضای شورای شهر تهران معتقد هستند که این انتخابات کاملاً قانونی است.

رئیس سازمان بازرسی کشور به صورت صد درصدی برگزاری انتخابات را غیرقانونی عنوان کرده است و همچنین تأکید کرده است که موضوع موافقت سران قوا کذب است.

 

در خصوص انتخابات شورایاری‌ها ایرادات قانونی وجود دارد یکی از این ایرادات نداشتن مصوبه از مجلس شورای اسلامی است. 

روز گذشته جلسه‌ای در معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری در این باره برگزار شد. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران جلسه علنی شورا را ترک و در خصوص علت رفتنش به ریاست جمهوری به خبرنگاران گفت بنویسید روحانی را دوست داریم و به دیدنش می‌رویم. 

هاشمی علت حضورش در ریاست جمهوری را اعلام نکرد و تلاش کرد با خنده و شوخی موضوع را جمع کند اما ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کشور اعلام کرد که موضوع جلسه دیروز انتخابات شورایاری‌ها و غیرقانونی بودن این انتخابات بوده است. 

در  زمان برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها تصمیم گرفته شد که اگر قرار است پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها برگزار شود حتماً مدیریت شهری از مجلس مصوبه دریافت کند اما در دو سال گذشته این اتفاق از سوی مدیران رخ نداده است و با وجود اینکه بارها دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه هشدارهای لازم را داده بودند اما آنها به این موضوع بی‌توجهی کردند و برای برگزاری این انتخابات مصوبه مجلس دریافت نکردند.

رئیس سازمان بازرسی کشور تأکید کرده است باید انتخابات قانونی برگزار شود وگرنه ما با شورایاری‌ها مشکلی نداریم. 

موضوع برگزاری انتخابات به روش الکترونیک حرف و حدیث‌های زیادی به همراه داشته است و حتی اطلاع‌رسانی درستی در این باره صورت نگرفته تا جایی که محمدجواد یگانه معاون اجتماعی شهرداری تهران طی نامه‌ای به شهرداران مناطق تأکید کرد که از انجام هر گونه مصاحبه در این زمینه خودداری کنند و مصاحبه‌ها به صورت متمرکز و فقط  از طریق دبیر هیأت اجرایی  انجام شود. همین اطلاعیه شائبه‌های زیادی مبنی بر اینکه قرار است انتخابات مهندسی شود را به همراه داشت و حتی مسؤولین شهری پاسخی در این باره ندادند و برخی از اعضای شورا از جمله صدراعظم نوری، بهاره آروین، محمد سالاری به فارس اعلام کردند که موضوع را پیگیری خواهند کرد. 

هم‌حزبی‌های مدیریت شهری هم معتقد هستند برگزاری انتخابات به روش الکترونیکی یک کار انحرافی است و باید دوباره به صورت سنتی برگزار شود.

 در یکی از جلسات علنی شورای پنجم شهر تهران، اساسنامه شورایاری‌ها تغییر کرد و در این اساسنامه ملاک حسن شهرت و سوءشهرت برای کاندیدا‌های انتخابات شورایاری‌ها حذف شد.

 

روز گذشته محسن هاشمی تأکید کرد که 99 درصد کاندیداهای انتخابات شورایاری‌ها تأیید شدند و هنوز مشخص نیست که این اقدام فرصت است یا تهدید. نمی‌دانیم که باید کمترین میزان رد صلاحیت را خوب بدانیم یا اینکه کاهش میزان رد صلاحیت‌ها به موضوع حذف موارد مهمی چون داشتن حسن شهرت و نداشتن سوءشهرت بوده است. 

همچنین شنیده شده است شرط عدم سابقه تخلفاتی، سوءپیشینه، احزار محل سکونت نامزدها در فرایند بسیاری از تأیید صلاحیت‌ها نادیده گرفته شده تا به نوعی عدم استقبال شهروندان از این انتخابات را جبران کند. تا جایی که گفته می‌شود لیست برخی محلات با نامزدهایی پر شده که اهلیت محلی نداشته و از خانواده کارکنان شهرداری آن ناحیه هستند.

برخی می‌گویند که این انتخابات انحصارطلبانه و بدون نظرات کارشناسی است اما مدیریت شهری تأکید بر برگزاری این انتخابات در موعد مقرر دارد و هنوز مشخص نیست نهادهای ناظر در این زمینه چه خواهند کرد. 

هنوز هم موضوعات نگران‌کننده‌ای در خصوص کیفیت تأیید صلاحیت‌ها وجود دارد و مسؤولان برگزاری انتخابات تاکنون پاسخی ندادند و نکته قابل توجه این است که تاکنون خبری از احمد مسجدجامعی رئیس ستاد انتخابات شورایاری‌ها نیست و 5 روز دیگر قرار است انتخابات برگزار شود.

همچنین در دوره‌های قبل بر اساس قانون شهرداری پشتیبان برگزاری انتخابات بوده است اما در این دوره شهرداری مجری است و هنوز مشخص نیست که منافع شهرداری در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها چیست و چرا شهرداری اصرار به برگزاری انتخابات دارد؟

سازماندهی‌های لازم در مناطق صورت گرفته و این انتخابات مردمی که باید توسط مردم برگزار شود پایگاه‌های آنها در شهرداری‌های مناطق ایجاد شده و گفته می‌شود که بسیاری از نیروهای شهرداری و برخی از نیروهای خارج از مدیریت شهری و چند نفر از سوی شورای شهر به عنوان ناظر انتخابات، تعیین شده‌اند و شهرداری تدارکات، پشتیبانی، نقل و انتقالات صندوق‌ها و غیره را انجام می‌دهند.

 

برخی معتقد هستند که برگزاری انتخابات به روش‌های فوق برای این است که شورای شهر فرصت کند سبد رأی خود را افزایش دهد و شورایاری‌ها را به عنوان نیروهای سازمان‌یافته در مناطق مستقر کنند و در ایام انتخابات مجلس و ریاست جمهوری از آنها استفاده کنند.

مدیریت شهری هنوز گزارشی از عملکرد دو سال گذشته شورایاری‌ها نداده است و معلوم نیست که در دو سال گذشته این نهاد مردمی چه کرده است و ابهاماتی در این زمینه وجود دارد. 

با توجه به اینکه قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی سه بار تأکید بر غیرقانونی بودن انتخابات کرده است اما همچنان مدیریت شهری اصرار به برگزاری انتخابات با نامه جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دارد و تأکید می‌کند که این انتخابات کاملاً قانونی است. حتی تبلیغات انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها در سطح شهر هر چند به صورت کمرنگ آغاز شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول