اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

عملکرد مثبت شرکت‌های بورسی در بهار تحریم

گزارش‌های عملکرد سه ماهه شرکت‌های بورسی بسیار امیدوارکننده بوده و درخشش فولادسازان و پتروشیمی‌ها منجر به بازگشت اعتماد به بازار بورس شده است.

عملکرد مثبت شرکت‌های بورسی در بهار تحریم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازارهای مالی شهر در دومین روز از هفته، نمایی متفاوت از روزهای قبل به نمایش گذاشتند و ارز و سکه، قسمتی از ریزش هفته قبل خود را جبران کردند.

این اتفاقات در حالی رخ داد که مهم‌ترین اخبار به شکایت انگلستان از ایران در شورای امنیت، آزادی نفت‌کش ایرانی توقیف شده در جده، انتقاد وزیر نفت از اینستکس بدون نفت، قطعی برق 15 دستگاه حاکمیتی، پیش‌بینی افت قیمت مسکن توسط وزیر مسکن، تصویب نرخ صادراتی برای تولید بیت کوین در کمیسیون اقتصادی دولت، 12 میلیارد دلار مازاد تجاری کشور و کمک سوئیفت به افزایش فشار آمریکا بر ایران اختصاص داشت.

گزارش‌ها به کمک بورس آمد

با رسیدن به روزهای پایانی تیرماه، مهلت ارائه گزارش عملکرد 3 ماهه شرکت‌ها نیز رو به پایان است و همین امر باعث ترافیک گزارش‌ها روی سامانه کدال و سرگرمی تحلیلگران به تحلیل این گزارش‌ها برای دست یافتن و به چند و چون عملکرد شرکت‌ها افزایش یافته است. در این روزها همچنین مجامع شرکت‌های بورسی نیز به متراکم‌ترین حالت در حال برگزاری است و اغلب شرکت‌های بزرگ بازار، در دو روز پایانی تیرماه در حال برگزاری مجامع خود هستند.

مهم‌ترین مجمع امروز، مجمع فولاد مبارکه بود که با تقسیم سود 30 تومانی به ازای هر سهم پایان یافت. مهم‌ترین نکات مطرح شده در این مجمع، عزم جدی فولاد مبارکه برای خرید معادن سنگ‌آهن جدید و همچنین تلاش برای تأمین مالی خط نورد گرم شماره 2 بود که به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، می‌تواند دایره تولیدات این شرکت را گسترش داده و تسلط این شرکت بر تولید ورق‌های مورد نیاز در صنعت نفت و گاز و همچنین خودروسازی را افزایش دهد.

شرکت‌های پتروشیمی امروز گزارش‌های بسیار خوبی را روانه بازار کردند تا پس از دو روز ریزش، جو بازار مجدداً به سمت مثبت شدن و جلب اعتماد سهامداران پیش برود. گزارش‌های سه ماهه فلزاتی‌ها نیز امیدوار کننده بود و البته فولاد مبارکه نیز در گزارش 3 ماهه خود با تحقق 29 تومانی و رشد 130 درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال قبل، امیدواری را به گروه فلزات اساسی بازگرداند.

در معاملات امروز، با وجود توقف اکثر نمادهای مهم به دلیل برگزاری مجمع عمومی، جو عمومی بازار مثبت بود و شاخص کل به مدد رشد فارس، کگل، پارس، پارسان و تاپیکو بیش از 3 هزار واحد رشد کرد و به عدد 249 هزار واحدی رسید. بیشترین ارزش معاملات گروهی در گروه شیمیایی با 163 میلیارد تومان ثبت شد و بیشترین حجم معاملات نیز در سرمایه‌گذاری غدیر با 246 میلیون سهم ثبت شد.

در گروه خودرویی با وجود توقف ایران‌خودرو و سایپا، جو عمومی گروه مثبت بود و سرمایه‌گذاری رنا با عبور از 130 تومان بار دیگر مورد توجه خریداران قرار گرفت. خپارس و خزامیا نیز از دیگر نمادهای مثبت گروه در معاملات امروز بودند.

یکی از کارگزاران حاضر در تالار بورس اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص وضعیت بازار اظهار کرد: بازار سرمایه در هفته قبل، چند روزی به دلیل کاهش قیمت دلار و بدبینی نسبت به تکرار سود دوره‌های قبل در ماه‌های آتی منفی شد اما با ارائه گزارش‌های امیدوارکننده از سوی شرکت‌های بزرگ، این بی اعتمادی در حال رفع است و در روزهای آتی شاهد افزایش تقاضا در بازار خواهیم بود.

افزایش تقاضا در بازار ارز

در بازار ارز نیز پس از دو روز رکوردشکنی ریزشی، وضعیت متعادل شد و اخباری نظیر افزایش تحرکات بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، تقاضا را در بازار رشد داد اما این رشد تقاضا به حدی نبود که موجب التهاب بازار شود. بر همین اساس در معاملات امروز، نرخ دلار نیمایی به 11 هزار و 650 تومان رسید و در بازار غیر رسمی نیز هر دلار آمریکا، 12 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. قیمت خرید دلار توسط صرافی بانک ملی نیز 11 هزار و 900 تومان تعیین شد.

از دید فعالان بازار، موج فعلی افزایشی در قیمت ارز، چندان پر قدرت نبوده و سطوح حمایتی از دست رفته در هفته قبل، هم اکنون به مقاومت‌های مهمی در پیش روی قیمت مبدل شده‌اند که عبور از آن‌ها نیازمند اخبار بسیار مهم و تأثیرگذار است.

در بازار طلا نیز به تعاقب دلار، افزایش قیمت‌ها رخ داد و قیمت سکه بهار آزادی به 4 میلیون و 230 هزار تومان رسید. امروز همچنین هر گرم طلای 18 عیار، 405 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که حدود 20 هزار تومان نسبت به هفته قبل رشد را نشان می‌داد.

انتهای پیام/63062/ج20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول