اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

وزارت امور خارجه به دنبال راهکارهای قانونی برای آزادی رهبر شیعیان نیجریه باشد

چطور ممکن است در دنیای امروز بدون استفاده از ابزار رسانه به دنبال اقدامی مؤثر و جریان ساز در عرصه بین‌الملل باشیم؟ چنانچه وزارت امور خارجه اقدامی در جهت بهبود وضعیت جسمانی و یا آزادی شیخ زکزاکی انجام داده آن را به‌صورت رسمی منتشر کند.

وزارت امور خارجه به دنبال راهکارهای قانونی برای آزادی رهبر شیعیان نیجریه باشد

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی خطیب دماوندی معاونت سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پیگیری وضعیت شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه ، این‌گونه نوشت:

هفته گذشته سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در صفحه توییتر خود با انتشار تصویری از تجمع برخی از دانشجویان در مقابل درب وزارت خارجه جهت پیگیری وضعیت شیخ زکزاکی از سوی این وزارتخانه نوشت: «احساسات پاک هم‌وطنان بی‌غرضی که به‌درستی نگران وضعیت شیخ زکزاکی‌اند و از ما خواستار اقدام، ستودنی است. لزومی ندارد دستگاه دیپلماسی اقدامات خود را که با هدف کمک به حل مشکل و نه بهره‌برداری تبلیغاتی است، جار بزند. اگر کمتر حرف می‌زند به معنای بی‌عملی نیست. امیدوارم خبرهای خوب در راه باشد.»

بنابراین، اولاً این سخنان در واقعیت با رویه عملی دولت و وزارت امور خارجه که همواره به دنبال ایجاد فضای رسانه‌ای برای بازتاب فعالیت‌هایشان می‌باشند در تناقض است.

ثانیاً، چطور ممکن است در دنیای امروز بدون استفاده از ابزار رسانه به دنبال اقدامی مؤثر و جریان ساز در عرصه بین‌الملل باشیم؟ اتفاقاً یکی از مهم‌ترین اهداف ابزار رسانه فراهم کردن بستر جریان سازی چه در سطح منطقه و چه در سطح جهان است که کشورهای غربی با استفاده صحیح از آن به دنبال تحقق اهداف خود هستند و مکرراً فضای جنگ روانی علیه ایران و جهان اسلام به راه می‌اندازند اما متأسفانه مجموعه‌های دولتی و غیردولتی در کشور ما آن‌طور که شایسته است از این ابزار مبارزه به‌درستی استفاده نمی‌کنند.

ثالثاً، چنانچه وزارت امور خارجه اقدامی در جهت بهبود وضعیت جسمانی و یا آزادی شیخ زکزاکی انجام داده آن را به‌صورت رسمی منتشر نماید. یقیناً این کار نه‌تنها بهره‌برداری تبلیغاتی نیست بلکه بر همگان اثبات می‌شود که وزارت امور خارجه در جهت پیگیری مطالبات دانشجویان در تلاش است. 

بیش از سه سال از فاجعه انسانی نیجریه و به شهادت رسیدن تعداد زیادی از شیعیان این کشور و دستگیری شیخ ابراهیم زکزاکی ، رهبر شیعیان نیجریه می‌گذرد و علی‌رغم صدور حکم آزادی ایشان هنوز اقدامی از سوی دولت و نیروهای امنیتی نیجریه صورت نگرفته است. به‌تازگی اخبار جدیدی از وخامت وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی به گوش می‌رسد. 

در شرایط فعلی مهم‌ترین گام پیگیری وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی است و وزارت امور خارجه به‌عنوان نماینده رسمی و قانونی کشور ایران در سازمان‌ها و نهاد های بین‌المللی باید به دنبال راهکاری برای رسیدگی به این وضعیت باشد. بنابراین مطابق فصل دهم قانون اساسی ، جمهوری اسلامی ایران باید در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملت‌های دیگر از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت نماید. رویه‌های عملی و سیاست‌های کلی کشور نیز به‌درستی نمایانگر رویکرد حمایت‌گرایانه ایران نسبت به جریانات اسلامی و مسلمانان در سطح منطقه خاورمیانه و سایر نقاط دنیا بوده است.

در حالی رهبر شیعیان نیجریه در بازداشت به سر می‌برد که مطابق مهم‌ترین اسناد بین‌المللی نظیر اعلامیه جهانی حقوق بشر هر فردی سزاوار و محق به زندگی، آزادی و امنیت فردی است و هیچ‌کس نباید مورد شکنجه یا بی‌رحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی یا رفتاری قرار گیرد. بنابراین دولت و ارتش نیجریه با بی‌اعتنایی نسبت به وضعیت جسمانی و عدم اقدامات درمانی جهت بهبود شیخ زکزاکی صریحاً مفاد اسناد بین‌المللی را نقض و آن را زیر پا گذاشتند.

وزارت امور خارجه می‌تواند از ظرفیت سازمان همکاری اسلامی یا مجمع جهانی صلح اسلامی پیگیر وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی باشد و با صدور اعلامیه مشترک در سازمان ملل متحد خواستار آزادی هرچه سریع‌تر رهبر شیعیان نیجریه و رسیدگی به وضعیت جسمانی ایشان باشد. یقیناً وزارت امور خارجه نباید فراموش کند تنها راه شکستن سکوت جامعه بین‌المللی در قبال این فاجعه انسانی استفاده از ابزار رسانه و موضع‌گیری‌های مکرر کشورهای اسلامی خواهد بود.

انتهای پیام/ی/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول