اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

فعالیت 10 سمن در استان قزوین در حوزه بانوان

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین از فعالیت ۱۰ سمن از ۱۳۵ سمن موجود در استان قزوین در حوزه امور بانوان خبر داد.

فعالیت 10 سمن در استان قزوین در حوزه بانوان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، صدیقه ربیعی مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که پیش از ظهر  امروز در سالن جلسات مدیریت بحران برگزار شد، اظهار کرد:  تقویت و تحکیم بنیان خانواده، توسعه مشارکت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ، راهنمایی، هدایت و پایش بانوان فرمانداری‌ها و ارتقای سطح سواد و دانش خانواده چهار هدف عمده‌ای است که در سیاستگذاری امور بانوان لحاظ شده است.

 وی افزود: همکاری در اجرایی‌سازی شاخص‌های عدالت جنسی و خانواده با محوریت آموزش و پژوهش از جمله برنامه‌هایی است که در  زیر مجموعه اهداف این اداره قرار دارد.

ربیعی خاطرنشان کرد: هماهنگی و اجرای برنامه ارتقای سلامت و نشاط و همچنین هماهنگی و تدوین پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی از برنامه‌ها نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در زیر مجموعه اهداف امور بانوان قرار دارد.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری اعلام کرد: هماهنگ‌سازی، تسهیل‌گری و حمایت از طرح‌های کار آفرینی، تقویت و توسعه سمن‌های فعال در حوزه زنان و خانواده، تعیین خط و مشی‌ها و هماهنگ‌سازی در اجرای امور، نظارت بر فعالیت‌های ادارات شهرستان‌ها در زمینه عفاف و حجاب از دیگر برنامه‌ها است.

وی یادآور شد: اقدامات موثر در راستای افزایش ازدواج، نرخ ازدواج و کاهش نرخ طلاق با رویکرد توانمندسازی زنان از جمله بخش معیشت خانواده و توانمندسازی زنان در مدیریت بحران خانوادگی  نیز از برنامه‌های این اداره‌کل است.

ربیعی تصریح کرد: احصاء گزارش اقدامات پیشگیرانه توسط خانه‌های بهداشت روستایی و خانه‌های سلامت محله در راستای ارتقاء سلامت خانواده نیز از دیگر برنامه‌های اموربانوان است.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری اعلام کرد: احصاء اقدامات دستگاه‌های مسئول از قبیل شبکه بهداشت، دادگستری، ورزش و جوانان، بهزیستی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی از قبیل خودکشی همچنین احصاء اقدامات دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های حمایتی همچون کمیته امداد، بهزیستی بنیاد شهید از زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی آنان از دیگر برنامه‌ها است.

وی اضافه کرد: اقدامات مرتبط با تسهیلات مشاغل خانگی، راه اندازی مراکز رشد و کسب و کار زنان از برنامه‌های اداره امور بانوان است.

ربیعی تاکید کرد: برگزاری کارگاه های بایدها و نبایدهای کسب و کار ویژه زنان سرپرست خانوار، آموزش و توانمند سازی بانوان در حوزه آلودگی آب در شهرستان های قزوین و البرز و آموزش و توانمند سازی بانوان باهدف کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اقدامات صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر  ۱۳۵ سمن در قزوین مجوز فعالیت دارند که از این تعداد ۱۰ سمن در حوزه زنان و خانواده فعالیت می‌کنند؛ این در حالیست که دیگر سمن‌ها نیز با محوریت خانواده در حال فعالیت هستند.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری با اشاره به پشت سر گذاشتن هفته عفاف و حجاب گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی، مسابقات، ارائه خدمات رفاهی و تفریحی ، دیدار وبازدید از جمله برنامه‌های اجرا شده بود.

وی توضیح داد: مطابق با مصوبه ۷۲۴ از ۸۰ دستگاه اجرایی ۲۲ دستگاه اجرایی به صورت مستقیم موظف به ورود در مقوله عفاف و حجاب هستند.

ربیعی ادامه داد: اتاق مادر و کودک در ۳ بوستان اجرایی و عملیاتی شده اما به دلیل نداشتن امکانات  از شهرداری‌ها مطالبه مساعدت کردیم.

وی با اشاره به اینکه باید روی فرهنگ‌ حجاب و عفاف کار کرد گفت: معرفی الگوهای موفق در حوزه حجاب و عفاف می تواند تاثیر گذار باشد.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین با بیان اینکه در سال 97 شاهد کاهش طلاق در استان قزوین بودیم، یادآور شد: ۷ دغدغه در حوزه بانوان وجود دارد که افزایش نرخ طلاق از جمله آنها است.

ربیعی اضافه کرد: افزایش مسائل اجتماعی، افزایش خانوارهای زن سرپرست خانوار، فارغ التحصیلان بیکار دانشگاه‌ها، بالا بودن بیکاری افراد دارای شرایط سن کار، کاهش نرخ ازدواج و پایین بودن سطح بهداشت و سلامت از دغدغه های امور بانوان است.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری اعلام کرد: طرح بایدها و نبایدهای کسب و کار ویژه بانوان سرپرست خانوار با مشارکت جهاد دانشگاهی صورت گرفته که در حال حاضر ۱۲۳ بانوی سرپرست خانوار تحت پوشش این طرح قرار دارند.

ربیعی افزود: فضای مجازی نباید به صورت افسار گسیخته رها شود و با مدیریت صحیح می‌توان از ظرفیت بالای این فضا استفاده کرد.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری در پایان گفت: طرح تبیین ازدواج به‌هنگام در ۶۲ منطقه استان توسط یکی از تشکل‌های سازمان‌های مردم نهاد در حال انجام است که طی آن آموزش‌های لازم در حوزه‌های مختلف داده می‌شود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول