اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

۷۴۸ تن سیست آرتمیا در دریاچه ارومیه وجود دارد/ قابلیت حذف واردات آرتمیا به کشور

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با بیان اینکه ۵۶ هزار و ۱۳۰ عدد سیست آرتمیا در هر مترمکعب آب دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت: در مجموع طبق برآوردها ۷۴۸ تن سیست آرتمیا در این دریاچه موجود است.

۷۴۸ تن سیست آرتمیا در دریاچه ارومیه وجود دارد/ قابلیت حذف واردات آرتمیا به کشور

علی نکویی‌فرد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار کرد: ۵۶ هزار و ۱۳۰ عدد سیست آرتمیا در هر مترمکعب آب دریاچه ارومیه وجود دارد و در مجموع طبق برآوردها ۷۴۸ تن سیست آرتمیا در این دریاچه موجود است.

وی اضاقه کرد: تنها ۱۰ درصد از این میزان یعنی حدود ۵۲ تن آرتمیا را می‌توان از دریاچه ارومیه برداشت کرد و با این میزان برداشت نیز ۹۰ درصد نیاز کشور به این محصول تأمین می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به واردات سالانه ۷۰ تن آرتمیا برای تامین نیاز صنعت شیلات کشور، اضافه کرد: برای واردات هر کیلوگرم از این محصول آبزی ۸۰ تا ۱۰۰ دلار هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها نیاز کشور به تخم آرتمیا در سال جاری به ۷۱ تن می‌رسد و تا ۲ سال آینده نیز باید حدود ۲۶۰ تن سیست یا تخم آرتمیا در اختیار داشته باشیم.

نکویی‌فرد با اشاره به شروع فعالیت در زمینه پرورش آرتمیا اظهار کرد: یک واحد حدود ۲۰۰ هکتاری در کرمان و یک واحد ۱۰ هکتاری در منطقه فسندوز میاندوآب در بخش تولید و پرورش آرتمیا فعالیت دارند.

وی ادامه داد: در هر هکتار استخر خاکی پرورش آرتمیا پنج تن ذی‌توده آرتمیا و ۱۰۰ کیلو سیست آرتمیا تولید می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به اینکه شناسایی ظرفیت‌های پرورش آرتمیا در کشور از اهداف این مرکز است، گفت: به‌دنبال شناسایی مناطقی هستیم که ظرفیت پرورش آرتمیا با آب‌های نامتعارف را داشته باشند.

وی تاکید کرد: برای سرمایه‌گذاری در این بخش باید آب مورد نیاز این صنعت به صورت دائمی و مطمئن تأمین شود و در این صورت می‌توان با تولید، نیاز کشور به آرتمیا را تأمین کرد که آب‌های غیرمتعارف بهترین گزینه برای استفاده در این بخش هستند.

نکویی‌فرد در خصوص آرتمیای دریاچه ارومیه نیز بیان کرد: این آرتمیا با نام اورمیانا جزء هشت گونه شناسایی شده در دنیا است و یکی از گونه‌های منحصر به فرد به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه آرتمیا میزان بالای شوری را تحمل می‌کند، گفت: این موجود خوراک آبزیان بوده و در بخش غذای لارو آبزیان بی‌رقیب است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور افزود: این ماده غذایی باعث افزایش ایمنی و بقای لارو آبزیان می‌شود و در بخش غذای میگو جایگزین دیگری ندارد.

وی خاطر نشان کرد: هدف ما تولید آرتمیا در کشور و بی‌نیازی از واردات این محصول است.

انتهای پیام/ 1310/ پ/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول