اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

ساخت ابزار جدیدی برای مسافران آینده ماه

یک شرکت فرانسوی با مشارکت سازمان فضایی اروپا، ابزارهای جمع‌آوری نمونه‌ از روی سطح ماه را به روزرسانی کردند.

ساخت ابزار جدیدی برای مسافران آینده ماه

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، زمانی که فضانوردان «آپولو 11 » برای نخستین بار بر رو ماه قدم گذاشتند یکی از وظایف اصلی آنها شکستن یک بسته ابزاری ویژه بود. فضانوردان از این ابزار برای جمع‌آوری نمونه‌هایی از سنگ‌ها و خاک ماه استفاده می‌کردند تا بتوانند آنها را به زمین بیاورند و بر روی آنها آزمایش کنند.

براساس گزارش «نیواطس»، اکنون شرکت فرانسوی «Comex» تحت قراردادی با سازمان فضایی اروپا نسخه به روز‌شده‌ای از این دستگاه را ساخت تا برای نسل بعدی جستجوگرهای ماه مورد استفاده قرار بگیرد. آنها همچنین این ابزار را در شرایط شبیه‌سازی‌شده ماه آزمایش می‌کنند.

سنگ‌های معروف ماه که در ماموریت آپولو به زمین آورده شد تصورات دانشمندان درباره ماه و منظومه شمسی را تغییر داد. البته جمع‌آوری این نمونه‌ها کار چندان ساده ای نیست. لباس‌هایی که فضانوردان می‌پوشند درواقع یک فضاپیمای شخصی است و تنها اولویت اصلی این لباس‌ها زنده نگه داشتن فضانوردان است و حرکت کردن با آن دارای محدودیت‌هایی نیز هست.

در نتیجه زمانی که «نیل‌ آرمسترانگ» نخستین گام خود را بر روی ماه گذاشت به دلیل پوشیدن لباس فضانوردی نمی‌توانست خم شود و به سختی و با استفاده از یک ابزار ساده مقداری از خاک ماه را برداشت و در جیب خود ریخت. این نمونه‌برداری اضطراری از خاک ماه به این دلیل بود که اگر اتفاقی افتاد و وضعیت اضطراری پیش آمد، بدون نمونه برنگردند.

اکنون پس از گذشت پنجاه سال از این ماموریت، دانشمندان ابزارهایی را برای جمع‌آوری نمونه‌ها از ماه ساختند تا نسل بعدی فضانوردانی که به ماه می‌روند از آنها استفاده کنند.

در مطالعه سه ساله این شرکت فرانسوی، این ابزارهای جدید در استخری به عمق 10 متر در مرکز فضایی اروپا آزمایش شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول