اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهریه مدارس دولتی در مشهد، از ۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان! / ۴ مدیر مدرسه لغو ابلاغ شدند

شهریه دبستان‌های دولتی در نقاط مختلف شهر مشهد بین ۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان متغیر است، و این در حالی است که طبق تاکیدات مکرر مسوولان آموزش و پرورش دریافت هرگونه وجهی به غیر از وجهه کتاب و بیمه ممنوع است!

شهریه مدارس دولتی در مشهد، از ۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان! / ۴ مدیر مدرسه لغو ابلاغ شدند

به گزارش فارس از مشهد، این روزها مدارس دولتی طبق قانونی نانوشته وجوهی را به عنوان شهریه یا کمک هزینه به مدرسه، به خانواده ها تحمیل می‌کنند که جایگاه قانونی برای آن وجود ندارد و باعث شده است ثبت نام در مدارس دولتی به معضلی برای خانواده ها تبدیل شود، حال آنکه این موضوع به خصوص برای دهک‌های پایین درآمدی که توانایی پرداخت این شهریه مدارس دولتی که طبق بررسی‌های میدانی در نقاط مختلف شهر مشهد، از ۵۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزارتومان متغیر است، را ندارند، بغرنج‌تر است.

سری به مدارس دولتی سطح شهر می‌زنیم تا از نزدیک این موضوع را پیگیر شویم، در حالی‌که دبستانی در محدوده میثم شمالی مبلغ ۱۰۰هزارتومان برای ثبت نام درخواست می‌کند، مدرسه ابتدائی دیگری در بلوارشفا ۵۰ هزار تومان برای ثبت نام اخذ می‌کند.

سرکشی به مدارس شهری به بزرگی مشهد، آن هم در زمانی کوتاه، کاری غیرممکن است، پس به صورت تصادفی به ۸ مدرسه دیگر، در قسمت‌های مختلف شهر می‌روم، دبستانی در محدوده هاشمیه مبلغ ۲۰۰هزار تومان از والدین دانش آموزان دریافت می‌کند، خیابان فلسطین هم یک مدرسه ابتدائی دارد که ۵۰۰ هزارتومان برای ثبت نام می‌گیرد و در محدوده گلشهر نیز دبستانی مبلغ ۸۰ هزار تومان را به والدین تحمیل می‌کند.

قصه پر غصه دریافت شهریه در مدارس دولتی، چندین سال است که باعث شده مدیران مدارس هنگام ثبت نام در قالب کمک به تامین مخارج مدرسه پول‌هایی را از خانواده ها دریافت کنند و این در حالی است که خودشان مدعی هستند در سال‌های اخیر این کمک‌ها و شهریه ها برای اداره بهتر مدارس اختیاری و داوطلبانه بود و اجباری در پرداخت این هزینه ها نبود.

حالا اما مدیران مدارس با ذکر اینکه سیستم گرمایشی و سرمایشی مدرسه نیاز به تعمیر دارد، میز و نیمکت‌ها باید بازسازی شوند یا اینکه سرانه دانش آموزی پرداخت نشده است، خانواده هارا ملزم به پرداخت این مبالغ می‌کنند، درصورتی که اداره آموزش و پرورش همواره معتقد است که دریافت وجه به صورت اجباری ممنوع است!

غیر از وجه کتاب و بیمه دریافت هرگونه وجه دیگری ممنوع است

دبیر ستاد ثبت نام مدارس شهر مشهد در گفتگو با خبرگزاری فارس در مشهد گفت: طبق دستورالعمل ثبت نام که به ادارات آموزش و پرورش ۴۷گانه استان ارسال کرده‌ایم به صراحت ذکر شده است که دریافت هرگونه وجهی به غیر از وجهه کتاب و بیمه که مبلغ آن مشخص شده است، ممنوع است.

رضا صابری اظهار کرد: مدارس دولتی مانند مدارس غیر دولتی نیستند که مشمول دریافت شهریه شوند، اما ممکن است برخی مدارس در طول سال تحصیلی کلاس‌های فوق برنامه داشته باشند، در این صورت مدارس می‌توانند بعد از آغاز سال تحصیلی که فعالیت مدارس به طور رسمی شروع می‌شود با مشارکت اولیاء و دانش آموزان متناسب با ضوابط و مقرراتی که از طرف آموزش و پرورش ابلاغ شده است هزینه‌های این کلاس‌های فوق برنامه را به صورت اختیاری دریافت کنند.

وی افزود: ما همیشه گفته‌ایم مدارس اگر بخواهند خدمات آموزشی خوبی ارائه دهند که مورد انتظار و مطالبه اولیاء نیز هست، نه به صورت اجباری بلکه کاملا اختیاری دریافت کنند. اگر خانواده‌ها کمک و مشارکت کنند به تبع آن مدارس نیز می‌توانند فعالیت‌های جانبی وخدمات فوق برنامه را به دانش اموزان ارائه دهند و معمولا اولیا در این امور مشارکت می‌کنند.

دبیر ستاد ثبت نام مدارس ادامه داد: در مجموع به غیر از وجه کتاب و بیمه دریافت هرگونه وجه دیگری ممنوع است و اگر مدرسه ای خلاف ضوابط و قوانین عمل کند اولیاء می‌توانند با شماره تلفن ۳۲۲۲۲۱۰۳ اداره ارزیابی عملکرد استان خراسان رضوی که در مناطق ۴۷گانه استان فعال است، تماس حاصل کنند.

دبیر ستاد ثبت نام مدارس شهر مشهد تصریح کرد: تا الان نیز با تعدادی از مدارس که اقداماتی مخالف با ضوابط و قوانین داشته اند برخورد کرده ایم و مدیرانی نیز لغو ابلاغ شده اند و تعدادی از این موارد هم پرونده‌های آنها در هیات رسیدگی به تخلفات اداری در دست بررسی است و همچنین اگر در مدرسه ای تخلفی صورت بگیرد دستگاه های نظارتی ما ورود پیدا می‌کنند.

صابری تصریح کرد: در برخی مدارس اگر تخلفات بیشتر بوده است به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شده اند و ۴ یا ۵ نفر از مدیران مدارس نیز دراین باره لغو ابلاغ شده و از مدیریت کنار گذشته شده اند که این آمار سال گذشته ۲یا ۳ مورد بوده است.

رئیس اداره کل ارزیابی عملکرد مدارس استان خراسان رضوی نیز در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس گفت: در طول فرآیند ثبت نام مدارس در سال گذشته مجموعا سه هزار و ۵۱۶ مورد بازدید انجام شده، که در حدود بیش از ۴۱ درصد کل مدارس استان را شامل می شود.

محمد قوامی نژاد با بیان اینکه سال قبل در مجموع یک هزار و ۶۴۸ فقره شکایت تلفنی، حضوری، پیامکی و کتبی از تخلف هنگام ثبت نام در مدارس استان دریافت شد که به تمام آنها رسیدگی شده است، گفت: امسال نیز روند نظارت بر ثبت نام ادامه دارد و مدیران مدارس مکلف به نصب بنر حاوی اطلاعات لازم در باره شماره تلفن و سامانه مربوط به اعلام شکایات در معرض دید مراجعه‌کنندگان مدارس هستند.

قوامی نژاد با اشاره به اینکه امسال گزارشی از تخلف دریافت وجه در زمان ثبت نام در مدارس استان مشاهده و دریافت نشده است، بیان کرد: برای مدیران متخلف در این زمینه به ترتیب تذکر شفاهی، تذکر کتبی، توبیخ درج در پرونده و در نهایت حکم لغو ابلاغ و تغییر محل خدمت صادر می‌شود. این اظهارات در حالی است که همانطور که در سطور قبل اشاره شد دبیر ستاد ثبت نام مدارس مشهد از لغو ابلاغ 4 یا 5 مدیر متخلف در سال جاری خبر داد!

رئیس اداره کل ارزیابی عملکرد مدارس استان خراسان رضوی همچنین در پاسخ به سوال ما درباره تعداد شکایات و برخورد ها با مدارسی که در ازای دریافت هزینه‌های هنگفت، دانش آموزان ساکن خارج از محدوده مدرسه را ثبت نام می‌کنند، به پاسخی خلاصه اکتفا کرد و گفت: این کار خلاف است و آمار دقیقی در این مورد نداریم!

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول