اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

با رعایت الزامات زیست‌محیطی در دل جنگل هم می‌توان کارخانه ساخت

رئیس سازمان صمت استان گلستان با اشاره به اینکه باید برای تحقق همزمان توسعه صنعتی و حفظ محیط‌زیست چاره‌اندیشی کرد، گفت: همچون کشورهای اروپایی می‌توان با مدیریت، در دل جنگل هم کارخانه ساخت و به محیط زیست آسیب نزد.

با رعایت الزامات زیست‌محیطی در دل جنگل هم می‌توان کارخانه ساخت

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، استان گلستان در شمال شرق ایران اسلامی بستر بزرگ و آماده‌ای است برای تحقق تمامی آنچه در حوزه رونق تولید و توسعه اقتصادی مدنظر سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به پیشرفت بوده و خواهد بود.

سرزمینی که باید زمین‌های حاصلخیزش را در کنار دریا و کوه و جنگل و معادن سرشار و دشت‌های وسیعش دید و در کنار شهرک‌های وسیع صنعتی حجم گسترده نیروی جوان، هنرمندان پا در رکاب اقتصاد، صنعتگران پرتلاش و تولیدکنندگان بی‌نظیرش را فراموش نکرد.

اما در این سرزمین زرخیر خطه گنبدکاووس به نگینی برای این انگشتر مبدل شده است که از مرزهای سرشار از امنیتش در اترک و پایانه مرزی گمرگ اینچه‌برون گرفته تا تالاب‌ها و رودها و زمین‌های آفتاب‌گیرش همه و همه بسترهای بزرگی برای بهره‌مندی اقتصادی برای کاردانان و بزرگان این عرصه است.

سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی سه حوزه تولید و تبدیل مواد اولیه به محصولات مفید، کشف و بهره‌وری معادن و رونق بخش فضای بازرگانی و صادرات قطعا می‌تواند نقش بسیار مهم و موثری را در توسعه، پیشرفت و ارتقای سطوح مختلف اقتصادی در گنبدکاووس ایجاد کند، مولفه‌هایی که از دریچه توجه و حمایت همه جانبه از صنعتگران و تجار بزرگ این شهرستان محقق خواهد شد.

به همین منظور در حاشیه حضور حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت استان گلستان در گنبدکاووس به منظور بازدید از چند کارخانه و نشست با فعالان صنعتی و اقتصادی، گفت وگویی با وی صورت داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* توسعه شهرک های صنعتی فقط در شمال استان ادامه دارد

فارس: جایگاه گنبدکاووس در حوزه صنعت و تجارت را در استان گلستان و کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قوانلو: شهرستان گنبدکاووس بنا به دلایل متعددی از جمله وجود گمرگ و مرز بین‌المللی، بازارچه مرزی، ارتباط نزدیک فرهنگی مردم ترکمن گنبدکاووس با آسیای میانه، شهرک صنعتی فعال و بزرگ، نیروی کار جوان و با پشتکار و بسیاری از مولفه‌های دیگر یکی از ظرفیت‌های بزرگ صنعتی و تجاری در استان گلستان و کشور به شمار می‌رود.

حجم صادرات بالای محصولات گنبدی‌ها، علاقه‌مندی بسیار زیاد سرمایه‌گذاران برای حضور در این شهرستان، وجود کارخانجات الگو و تنوع محصول و زمینه فعالیت از مولفه‌هایی است که گنبدکاووس ر در حوزه صنعت و تجارت بسیار منحصر به فرد کرده است.

فارس: برنامه‌ای برای توسعه صنعت در گنبدکاووس دارید؟

قوانلو: بخش عمده‌ای از موضوع توسعه در حوزه صنعت به شهرک‌های صنعتی مربوط می‌شود که با توجه به شرایط اخیر و ظرفیت‌های گنبدکاووس با وجود دستور توقف روند توسعه شهرک‌های صنعتی در استان گلستان این توسعه را در گنبدکاووس و منطقه ویژه اقتصادی «اترک» ادامه خواهیم داد.

نکته دیگر موضوع منطقه آزاد تجاری «اینچه‌برون» است که در صورت تصویب نهایی و ابلاغ می‌تواند موجب توسعه بسیار زیاد در حوزه های مختلف اقتصادی به ویژه صنعت خواهد شد.

* آب‌بَر بودن صنایع بزرگ مانع از استقرار آنها در گنبدکاووس

فارس: دلیل عدم استقرار صنایع بزرگ و مادر در گنبدکاووس چیست؟

قوانلو: قطعا همه می‌دانیم که شتاب در توسعه در بسیاری از شهرها و کشورها به دلیل حضور صنایع مادر و بزرگ و اشتغالزا در آن مناطق است. متاسفانه حضور صنایع مادر مثل پتروشیمی در استان گلستان نیز هنوز محقق نشده است اما در گنبدکاووس که به طور ویژه این اتفاق رخ نداده به دلایلی است از جمله اینکه ایجاد صنایع بزرگ و مادر بسیار آب‌بر بوده و نیازمند آب بسیار زیاد هستند و شهرستان گنبدکاووس در شرایط کم آبی به سر می‌برد.

اما دلیل دیگری که آن را می‌توان به کل استان هم تعمیم داد این است که در استان ما به دلیل طبیعت بسیار زیاد و متنوع موجود و حساسیت‌های زیست محیطی بسیار هنوز نتوانسته‌ایم به تدبیر مناسبی برای ایجاد صنایع و ظرفیت‌های اقتصادی بزرگ در کنار محیط زیست با مدیریت مخاطرات آن دست پیدا کنیم که البته در بسیاری از کشورها به ویژه در اروپا این تدبیر اندیشیده شده و با مدیریت خوب، صنایع بسیار بزرگی در دل دریا و جنگل ایجاد شده‌اند.

فارس: وضعیت گنبدکاووس در بخش صادرات چگونه است؟

قوانلو: یکی از آمارهای افتخارآمیز اقتصادی شهرستان گنبدکاووس در کنار آمارهای سرمایه‌گذاری و ... میزان صادرات در سال است که تقریبا می‌توان گفت قریب به 40 تا 50 درصد صادرات استان گلستان توسط صنایع و تجار گنبدی صورت می‌گیرد که نقش ترکمن‌ها و صنایع مرتبط با فرهنگ و توانمندی‌های هنری این قوم بسیار زیاد است.

* پروانه‌های بهره‌برداری صنایع گلستان قابل راستی‌آزمایی است

فارس: آیا آمار اعلام شده درباره تعداد پروانه بهره‌برداری واقعی است؟ همه این واحدها به بهره‌برداری رسیده‌اند؟

قوانلو: سوال خوبی است ولی برای پاسخ به آن ابتدا باید اشاره کرد که در راستای راه‌اندازی و ایجاد یک مرکز تولیدی و صنعتی دو مجوز و پروانه صادر می‌شود که ابتدا مجوز تاسیس صادر می‌شود تا فرآیندهای نخستین کار صورت گرفته و پس از آن در صورت تجهیز و آمادگی برای تولید کامل و پس از کارشناسی‌های متعدد پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود.

طبیعی است بسیاری از کسانی که مجوز تاسیس از سازمان صمت دریافت می‌کنند در مسیر دریافت پروانه بهره‌برداری نهایی به هر دلیلی از ادامه کار منصرف شده و یا با مشکلی در روند ایجاد و تامین تجهیزات و راه‌اندازی نهایی رو به رو شده و به مرحله صدور پروانه بهره‌برداری نمی‌رسند، لذا صدور مجوز تاسیس به معنای تاسیس و راه‌اندازی یک کارخانه یا واحد تولیدی و صنعتی نیست.

اما اگر مرکز و واحد تولیدی و صنعتی به مرحله صدور پروانه بهره‌برداری رسید و از ما این پروانه را دریافت کرد باید قطعا آمارش دقیق و قابل راستی آزمایی باشد و به همین دلیل ما آماده امتحان و راستی آزمایی توسط خبرنگاران و اهالی رسانه هستیم.

فارس: سرنوشت کارخانه مونتاژ اتوبوس در گنبدکاووس چه شد؟ چرا حتی یک ماه فعالیت نکرد؟ چقدر تسهیلات به این پروژه اعطا شد؟

قوانلو: ما در سازمان صمت پروانه بهره‌برداری برای این کارخانه صادر نکردیم، در زمان مدیریت استاندار اسبق و براساس رابطه بنده و استاندار وقت با مسوولان کارخانه مذکور در تبریز مقرر شد ابتدا فار مونتاژ و سپس کم‌کم و به مرور زمان تولید قطعات اتوبوس در گنبدکاووس در یک مکان اجاره‌ای راه‌اندازی شود.

متاسفانه در سطح استان گلستان عدم همراهی شهرداری‌ها برای تعهد خرید اتوبوس‌های مونتاژ شده در این کارخانه که دلایل متعددی از جمله دستور و تفاهم کشوری سازمان شهرداری‌های کشور با یک کارخانه دیگر و ... داشت موجب شد تا کارخانه توجیهی برای فعالیت پیدا نکند.

نکته‌ای که در برخی رسانه‌ها نیز به اشتباه ذکر شده، موضوع دریافت تسهیلات توسط این کارخانه برای راه‌اندازی این مرکز مونتاژ است که به هیچ عنوان صحت ندارد و حتی یک ریال تسهیلات به این کارخانه و یا شخص مرتبطی در این حوزه پرداخت نکرده‌ایم.

* سهم 20 درصدی گنبدکاووس از سرمایه‌گذاری‌های صنعتی استان گلستان

فارس: بخش عمده‌ای از صنعت استان گلستان در شرق استان مستقر است چرا حضور شما در این مناطق کمتر و گفت و گو با رسانه‌های این منطقه را کمتر مورد توجه قرار می‌دهید؟

قوانلو: بنده از ابتدای حضورم در مسوولیت در استان گلستان همواره تلاش کردم ارتباط بسیار خوبی را با خبرنگاران داشته و به شعار دولت مبنی بر شفافیت جامه عمل بپوشانم به همین دلیل عمده خبرنگاران استان گلستان ارتباط بسیار خوبی با شخص بنده و مجموعه سازمان صمت گلستان دارند.

اما بنده تصورم این بود که در نشست‌های خبری نمایندگان همه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های استان شرکت می‌کنند و از طرفی نشست خبری روسای ادارات شهرستانی صمت با خبرنگاران دغدغه عزیزان خبرنگار را رفع خواهد کرد، اما از زمانی که درخواست خبرنگاران برای نشست خبری و گفت و گو در شهرستان‌ها را دریافت کرده‌ام تصمیم به حضور در شهرستان‌های مختلف گرفته‌ام که به همین منظور به مینودشت و گنبدکاووس سفر کرده‌ام و قطعا در ادامه این فضا را در شرق و غرب استان گسترش خواهم داد.

فارس: وضعیت سرمایه‌گذاری صنعتی در گنبدکاووس چگونه بوده است؟

قوانلو: گنبدکاووس یک منطقه بکر و بسیار مساعد برای سرمایه‌گذاری است که به همین دلیل بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در دو دوسال گذشته گنبدکاووس را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند که البته بخش عمده‌ای از آنها در حوزه فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری و پرورش طیور بوده، اما در حوزه صنعت نیز رقم بسیار خوب 20 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های صنعتی استان متعلق به شهرستان گنبدکاووس است.

فارس: اگر حرف ناگفته‌ای دارید بفرمائید؟

قوانلو: نکته مهمی که باید در پایان به آن تاکید کنم این است که امسال همه مردم و مسوولان در هر جایگاهی که هستند وظیفه دارند بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب به رونق تولید بیاندیشند و تمام توان و همت خود را صرف این امر کنند، فلذا باید اولویت نخست همه ما حمایت از تولید داخلی و صنعتگر و کارگر بومی باشد، اقدامی می‌تواند به صورت سلسلسه‌وار همه فضای اقتصادی استان را رو به صعود و رشد بیشتر هدایت کند.

انتهای پیام/83014/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول