اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

ایجاد 165 هزار شغل خانگی ظرف سه سال

دبیر ستاد ساماندهی مشاغل خانگی گفت: ظرف سه سال اجرای طرح مشاغل خانگی 165 هزار شغل در این قالب ایجاد شده است.

ایجاد 165 هزار شغل خانگی ظرف سه سال

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهناز امام‌دادی دبیر ستاد ساماندهی مشاغل خانگی امروز در حاشیه جلسه ساماندهی مشاغل خانگی به ریاست وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران گفت:‌ این جلسه با حضور وزیر و  نمایندگان 25 دستگاه اجرایی امروز در وزارت کار برگزار شدو در زمینه صدور مجوز مشاغل خانگی به ویژه مواد غذایی مباحثی مطرح و خروجی‌هایی از جلسه داشتیم.

به گفته امام‌دادی برای صدور مجوز در زمینه مواد غذایی مشکلاتی وجود داشت و نماینده وزارت بهداشت هم در این جلسه حاضر نبود، لذا وزیر تعاون و کار پیگیری کرده و در همین جلسه از طریق تلفن با وزیر بهداشت مذاکره و قرار شد، ظرف دو هفته مشکلات این مشاغل رسیدگی و برطرف شود و پاسخ آنها به ستاد ساماندهی ارائه شود. 

وی با بیان اینکه رشته‌های مواد غذایی فراگیر و پرمتقاضی است، گفت: تفاوت شرایط کار در خانه با دستورالعمل وزارت بهداشت باعث ایجاد مشکلاتی شده که قرار شد دستورالعمل بهداشتی برای مشاغل خانگی در زمینه غذا، بازنگری شود.

دبیر ستاد ساماندهی مشاغل خانگی همچنین گفت: این ستاد برای مشاوره و هدایت متقاضیان مشاغل خانگی از طریق نهادهای توسعه‌ای و جهاد دانشگاهی قراردادی منعقد کرده که برای بنگاه‌های کوچک و بزرگ، این طرح به صورت آزمایشی در 9 استان اجرا می‌شود و در قدم اول 6 هزار زن سرپرست خانوار ازطریق مشاغل خانگی مشغول به کار می‌شوند.

به گفته وی قراردادی با خانم ابتکار معاون امور زنان ریاست جمهوری و نیز جهاد دانشگاهی برای ایجاد اشتغال خانواده زندانیان و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار امضا شد. 

دبیر ستاد ساماندهی مشاغل خانگی گفت: همچنین اتصال کارگاه‌های مشاغل خانگی به برندهای ملی در 9 استان پیگیری می‌شود و گرچه حجم تولید این کارگاه‌ها چشمگیر نیست اما محصولات به صورت استاندارد ارائه می‌شود و برای رشته‌های سنتی نگاه جدیدی تعریف شده است و مشاغل خدماتی مانند مترجمی، ویراستاری که نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارد، برای زنان سرپرست خانوار تعریف شده است.

امام‌دادی گفت: عمده متقاضیان مشاغل خانگی زنان سرپرست خانواده هستند که نیاز به توسعه رشته‌های مختلف دارند.

 به گفته وی همچنین تفاهم نامه‌ای با شهرداری تهران به زودی امضا می‌شود که به زودی 2 هزار نفر از شهروندان تهران می‌توانند از مشاغل خانگی استفاده کنند و امکان حضور مستمر در بازار با نگاه به نوآوری و خلاقیت داشته باشند.

دبیر ستاد ساماندهی مشاغل خانگی گفت: ظرف 3 سال 95 تا 97 حدود 385 هزار صدور مجوز مشاغل خانگی که در این زمینه 113 هزار فقره تسهیلات داده شد 165 هزار نفر اشتغال خانگی ایجاد شد.

امام‌دادی افزود:‌ از طریق قانون اشتغال روستایی ظرف 3 سال 241 هزار فرصت شغلی ایجاد شد و با استفاده از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید 54 هزار مورد اشتغال ایجاد شد.

به گفته وی از طریق ارزیابی مرکز آمار وزارت کار ظرف 3 سال گذشته مشخص شد 60 درصد مشاغل ایجاد شده خانگی پایدار بوده که البته این آمار مربوط به 3 سال قبل است و نیاز به بررسی مجدد دارد.

دبیر ستاد ساماندهی مشاغل خانگی گفت: قرارداد طرح ایجاد مشاغل خانگی سال 96 امضا شد و اجرای آن از مهر ماه 96 آغاز شد. آمار تسهیلات از سال 97 به 14 هزار نفر تسهیلات پرداخت شده است و این الگوی توسعه مشاغل خانگی در 9 استان به صورت آزمایشی اجرا شد.

امام‌دادی گفت:‌ امروز یک قرارداد با معاونت امور زنان ریاست جمهوری، صندوق کار آفرینی امید، انجمن حمایت از زندانیان و جهاد دانشگاهی امضا شد که 6 هزار زن سرپرست خانوار به ویژه زنان زندانیان از طریق توانمندسازی و با الگوی توسعه مشاغل خانگی مشغول کار شوند. 

وی افزود: 32 برند برای تولیدات مشاغل خانگی ایجاد شده و از طریق شبکه‌ها تاکنون 6 هزار اشتغال در قالب شبکه و حدود 11 هزار اشتغال فردی در مشاغل خانگی ایجاد شده است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول