اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

موانع ثبت پایان‌نامه در سامانه ایران داک تا مرداد حل می‌شود

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: موانع موجود بر سر راه ثبت پایان‌نامه‌ها در سامانه پژوهشگاه ایران داک با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی حداکثر تا مردادماه رفع می‌شود.

موانع ثبت پایان‌نامه در سامانه ایران داک تا مرداد حل می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حسین علیدوستی رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران وزارت علوم تحقیقات و فناوری در حاشیه مراسم رونمایی از دو پایگاه اطلاعات دانش ایران و اصطلاح نامه های علمی فنی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: درباره آمار تشخیص کپی‌برداری ها در سامانه همانندجویی، چون همانند جویی پیش از دفاع انجام می‌شود در واقع اصولا آمار معتبری الان برای آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: حین دفاع استاد می‌تواند از دانشجو بخواهد همانند جویی را انجام دهد، در برخی موارد استاد یا دانشجو دچار فراموشی یا نا آگاهی شده اند و پس از همانندجویی استاد و دانشجو متوجه می‌شوند که دانشجو کجا خطا کرده یا فراموش کرده‌اند.

وی گفت: همه این موارد با ۴۰۰ هزار مورد پایان‌نامه موجود بررسی می‌شوند و رساله ای که همانندجویی شده اطمینان داشته باشید که دیگر دچار کپی برداری غیر مجاز نیست مگر رساله‌ی ثبت نشده باشد.

وی تأکید کرد: البته همانندی دلیل بر تقلب نیست و به رشته پژوهش بستگی دارد که داوری در این زمینه به عهده پژوهشگاه ایرانداک نیست و موسسه ها پس از دریافت گزارش از ایرانداک در این باره داوری می‌کنند و اگر کپی‌برداری صورت گرفته باشد حتی اجازه دفاع نمی دهند.

وی ادامه داد: تاکنون صدها هزار مقاله در سامانه گنج ایرانداک به ثبت رسیده و دانشگاههای عضو این سامانه از مقالات استفاده می کنند.

به گفته وی، از سال گذشته ثبت مقالات رو به افزایش بوده و پیش‌بینی می‌کنیم تا یک تا دو سال آینده پوشش مقالات و همانندجویی افزایش خوبی خواهد یافت البته تکیه سامانه گنج پشتوانه دادها است و هر چه تعداد مقالات و رساله ها بیشتر باشد دقت سامانه افزایش می‌یابد.

علیدوستی در پاسخ به سؤال فارس درباره اینکه ممنوعیت چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها چقدر به سامانه همانندجویی کمک خواهد کرد،گفت: از سال 95 به بعد فقط فایل مقاله‌ها و رساله‌ها را دریافت می‌کنیم و این دستورالعمل کمک می‌کند که فایل صحیح تهیه شده باشد و برای ما آپلود شود و در پایگاه اطلاعاتی ایران داک قرار بگیرد.

وی افزود: آیین‌نامه اجرای این موضوع این هفته یا هفته آینده ابلاغ می‌شود تا دانشگاه‌ با توان بیشتری در این مسیر گام بردارند و موانع از سر راه دانشگاه‌ها برداشته شود.

علیدوستی درباره آخرین آمار ثبت پژوهش‌ها در سامانه گنج گفت: امروز تعداد پژوهش‌های ثبتی و ارسال شده از طریق پست به بیش از 700 هزار پایان‌نامه و رساله در پایگاه اطلاعات سامانه گنج رسیده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول