اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

تخریب میراث فرهنگی به روش آب بستن/ برخورد قضایی با متخلفان

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها و بافت‌های تاریخی درباره آب بستن به خانه‌های قدیمی و میراث فرهنگی برای تخریب و ساخت‌و ساز گفت: حتی اگر خانه قدیمی و میراثی را هم خراب کنند، چیزی که جای آن ساخته می‌شود مانند قبل خواهد بود.

تخریب میراث فرهنگی به روش آب بستن/ برخورد قضایی با متخلفان

سیدهادی احمدی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها و بافت‌های تاریخی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس درباره آب بستن به خانه‌های قدیمی و میراث فرهنگی برای تخریب و ساخت ساختمان اظهار داشت: علاوه بر آتش‌سوزی و تخریب فیزیکی برای از بین بردن خانه‌های قدیمی و میراث فرهنگی اقدام به آب بستن خانه‌ها نیز می‌کنند.

وی افزود: این یک پنداشت غلط از سوی برخی از مالکین خانه‌های قدیمی و میراثی است که با این روش می‌توانند آنجا را تخریب و نسبت به ساخت ساختمان اقدام کنند و این در صورتی است که از قانون مطلع نیستند حتی اگر آن خانه قدیمی و میراثی را هم خراب کنند آن چیزی که جای آن ساخته می‌شود همانی است که از قبل بوده است.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها و بافت‌های تاریخی ادامه داد: به عنوان مثال در یکی از شهرهای کشور خانه میراثی و قدیمی توسط یکی از دستگاه‌ها تخریب شده بود که مجبور شدند عین همان خانه را بسازند و جریمه آن را نیز پرداخت کنند.

احمدی گفت:‌ این یک پنداشت غلط است که از سوی برخی از سوداگران مطرح می‌شود و مشاوره‌های غلط به مالکان آثار تاریخی می‌دهند که آب به پایه‌های خانه‌های قدیمی ببندند تا این خانه‌ها خراب شوند و آن ملک از ثبت میراث فرهنگی خارج می‌شود و می‌توانند در آنجا ساختمان بسازند.

وی با تأکید براینکه در حال حاضر تعداد این نوع اقدامات برای تخریب خانه‌های قدیمی و میراث فرهنگی کم شده است، گفت: در حال حاضر بنای تاریخی و قدیمی ارزش افزوده دارد و در هر محله‌ای که سازمان متوجه شود جلوی آن را خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها و بافت‌های تاریخی افزود: اگر هم با این شیوه‌ها خانه‌ای تخریب شود و مجوزی که صادر می‌شود عین به عین است یعنی عین همان ساختمان باید ساخته شود و این موضوع هم در مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی و هم جزو قوانین میراث فرهنگی است.

احمدی افزود:‌البته پیگیری‌های قضایی هم به قوت خود باقی است و آنچه به میراث فرهنگی صدمه وارد کرده است پیگیری قضایی خواهد شد.

وی افزود: پس مالکینی که با این اقدامات خانه‌های قدیمی و میراث فرهنگی را  تخریب می‌کنند هم جریمه خواهند شد و هم باید عین همان خانه را بسازند. این نوع سوداگری از بین نمی‌رود علاوه بر اینکه کم شده است و این اقدامات علی‌رغم لطمه‌ای که به آثار تاریخی کشور می‌زند ظلم به جامعه و کشور است.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها و بافت‌های تاریخی افزود:‌ اخیراً هم چند پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شده که از جمله آن می‌توان به یک حمام در مجاورت بازار تهران ملکی در اطراف شاهچراغ شیراز و یک ملک دیگر در لنگرود اشاره کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول