اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

شهرداری کرج مسکن اجتماعی احداث کند/ شهرداری قلک نهادهای دیگر نیست

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج گفت: پیشنهاد بنده این است که شهرداری کرج مانند شهرداری های شهرهای بزرگ دنیا اقدام به ساخت مسکن اجتماعی کند تا خانواده های کم درآمد با پرداخت اجاره کمتر بتوانند در آن ها ساکن شوند.

شهرداری کرج مسکن اجتماعی احداث کند/ شهرداری قلک نهادهای دیگر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، یکصد و پنجاه و سومین جلسه رسمی شورای شهر کرج صبح امروز با حضور اعضا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز، شهردار، معاونان، مدیران و مشاوران شهرداری کرج و اصحاب رسانه در سالن جلسات شورا برگزار شد.

غدیر مهدوی کلیشمی، رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه مسکن مسأله ای جدی در تمام شهرهای کشور است و این مشکل در کرج نیز به صورت خاص وجود دارد، بیان کرد: یکی از راهکارهایی که برای ترمیم بخشی از مشکلات مسکن اندیشیده شده دخالت شهرداری ها در ایجاد مسکن اجتماعی است.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج مطرح کرد: شهرداری های بیشتر شهرهای بزرگ دنیا بخشی از بودجه مصوب را به موضوع مسکن اختصاص می دهند؛ با توجه به اینکه شهرداری کرج امکانات لازم برای ایجاد مسکن اجتماعی را در اختیار دارد، شهردار کرج مطالعات احداث مسکن اجتماعی را آغاز و نسبت به احداث آن اقدام کند؛ خوب است که کرج آغازگر این طرح باشد.

شهرداری کرج احداث مسکن اجتماعی را در برنامه های خود قرار دهد

وی اذعان کرد: شهرداری کرج احداث مسکن اجتماعی را در برنامه های خود قرار دهد تا افرادی که درآمد پایین تری دارند و خانواده هایی که نمی توانند مسکن اجاره کنند، بتوانند با پرداخت اجاره کمتر در این مسکن ها ساکن شوند؛ این امر موجب کاهش تورم و قیمت مسکن و برقراری عدالت اجتماعی در شهر می شود.

اکبر سلیم نژاد، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و آموزش شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به مشکلات این شهر در حوزه های اجتماعی و فرهنگی گفت: شورای شهر کرج تمایل دارد دولت و دستگاه های دولتی برنامه های خود را ارائه دهند تا ما آن ها را اجرا کنیم اما 90 درصد نهادها و ادارات از ما درخواست کرده اند که هزینه ها را ما پرداخت کنیم و بقیه کار را خودشان انجام دهند؛ ادارات ما را قلک فرض نکنند!

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و آموزش شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به گستردگی اقدامات فرهنگی اظهار کرد: اقدامات فرهنگی شهرداری تنها مختص سازمان و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیست بلکه بخشی از کار فرهنگی شورای شهر و شهرداری در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری صورت می گیرد.

افزایش اعتبارات جاری

وی با بیان اینکه پیش از این 11 میلیارد تومان اعتبار جاری داشتیم اما امسال این رقم به 24 میلیارد تومان افزایش یافته است، مطرح کرد: مردم به ما رأی داده اند و از ما انتظاراتی دارند و ما نیز نیازمند رأی آن ها هستیم؛ نهادها و ادارات دانش ها و ایده های خود را به شورای شهر ارائه دهند تا شورا بر روی آن ها سرمایه گذاری کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

سلیم نژاد اذعان کرد: بخشی از اقدامات فرهنگی شورای شهر کرج در حوزه عمران فرهنگی است؛ آمادگی داریم سرمایه گذاری و اقدامات لازم را برای تعمیرات مساجد و حسینیه ها و سرویس های بهداشتی انجام دهیم به شرطی که درب آن ها باز باشد و مردم بتوانند از این اماکن استفاده کنند نه اینکه تعمیرات را انجام دهیم و درب ها بسته بمانند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و آموزش شورای اسلامی شهر کرج از انعقاد تفاهم نامه ای با دادگستری خبر داد و بیان کرد: به طور مثال جمع آوری کودکان کار از وظایف استانداری است و شهرداری نمی تواند پلیس را برای انجام این امر با خود همراه کند؛ استانداری، بهزیستی، کمیته امداد، دادگستری و نیروی انتظامی همه باید به این موضوع ورود کنند و شهرداری هم امکانات خود را در اختیار قرار می دهد.

رحیم خستو، رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی شهر کرج ضمن تشکر از شهردار برای حضور در مراسم فرهنگی و هنری و با بیان اینکه میلیاردها تومان برای فضای سبز هزینه می کنیم، از شهردار کرج خواست دستوری عاجل برای حفظ و بررسی فضاهای سبز شهری صادر کند تا نام نیکی از خود بر جای بگذارد.

رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی شهر کرج ضمن بیان اینکه در تمام شهرهای ریشه دار ایران چند نقطه مانند مکان های مقدس و بازار به یکدیگر وصل هستند که این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است، به تاریخ 700 ساله امامزاده حسن (ع) کرج اشاره کرد و گفت: بخشی از سازه و بنای این مکان تاریخی و مقدس به زمان صفویه بازمی گردد.

لزوم آزادسازی اطراف امامزاده حسن (ع) کرج

وی با بیان اینکه امامزاده حسن (ع) زیباترین و بهترین معماری کرج و جزو استثنایی ترین گنبدهای ایران است، اظهار کرد: شهروندان کرجی دلبستگی ویژه ای به این مرقد مقدس دارند اما بناهای اطراف امامزاده اجازه نمی دهد این مرقد و آستان مقدس قابل رؤیت باشد؛ اگر شهردار کرج بتواند طی توافقی بناهای دو طرف این مکان تاریخی را آزاد کند چشم انداز بهتری از این بنا می توان داشت.

علی اصغر کمالی زاده، شهردار کرج گفت: با توجه به پیگیری های شورای شهر کرج برای حضور دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه بزرگراه شمالی، در جلسه تشکیل شده با نوبخت، معاون رئیس جمهور مقرر شد ادامه پروژه بزرگراه همت (کمربند شمالی کرج) با سرمایه گذاری مستقیم بخش خصوصی انجام شود و دولت اجازه اخذ عوارض را برای بازگشت سرمایه ارائه دهد.

شهردار کرج ادامه داد: تعهد ما این است که بخش باقیمانده املاک خصوصی تملک و جزو آورده های شهرداری مفروض شود؛ این اتفاق بار سنگینی را از دوش شهرداری بر می دارد و موجب می شود ما به سایر پروژه های شهری بهتر، سریعتر و مؤثرتر ورود کنیم و شاهد پیشرفت آن ها باشیم.

نهادهای دیگر در انجام اقدامات اجتماعی همکاری لازم را ندارند

احد رسولی، رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و بافت های فرسوده شورای اسلامی شهر کرج اذعان کرد: شهرداری و شورای شهر کرج در راستای انجام اقدامات فرهنگی و اجتماعی گام برداشته اما سایر نهادها همکاری لازم را نداشته و وارد نشده اند؛ به طور مثال چهار یا پنج دفتر تسهیلگری مجموعه استانداری راه اندازی شد و بنده از همه آن ها بازدید کردم که شاید عوامل استانداری این اقدام را انجام نداده باشند.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و بافت های فرسوده شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به وجود بیش از 785 هکتار بافت فرسوده در کرج اظهار کرد: ما ورود خوبی به این حوزه داشته ایم و تا آخر هم پای کار ایستاده ایم؛ در دولت رقمی برای عملیاتی کردن طرح های مصوب پیش بینی می شود اما این رقم به دست شهرداری نرسیده است.

وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال تعامل هستیم اما سایر سازمان ها نیز باید پای کار بیایند، عنوان کرد: تلاش های شهرداری کرج در حوزه اشتغال و در راستای فعالیت های اجتماعی و فرهنگی را نمی توان نادیده گرفت؛ گام های بلندی در این زمینه برداشته شده که در دوره های قبل مغفول مانده بود. انجام اقدامات مؤثر نیازمند تعامل تمام دستگاه هاست.

مردم با شرایط کنونی چگونه می توانند بانشاط باشند؟

سارا دشتگرد، رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج اذعان کرد: بسیاری از مسائل و مشکلات به دست دولت حل می شود و ما خیلی نمی توانیم ورود کنیم؛ درست است که مردم نیازمند نشاط هستند اما با شرایط کنونی چگونه می توانند بانشاط باشند؟ حقوق یک کارمند هشت درصد اضافه شده در صورتی که مبلغ رهن منزل مسکونی او بیش از دو برابر شده است!

رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج در خصوص ساماندهی کودکان کار مطرح کرد: 11 دستگاه وظیفه پیگیری مسأله کودکان کار را دارند؛ شهرداری که متولی امر نبود بیش از همه حمایت کرد و در این راه گام برداشت اما وقتی شهرداری آن ها را جمع آوری می کند تنها تا ساعت پنج می تواند کودکان را نگه دارد و از آن پس استانداری و بهزیستی باید وارد کار شوند.

وی با بیان اینکه دستگاه های متولی مسائل مربوط به زنان سرپرست خانوار آمار مشخصی از تعداد آن ها ندارند، خاطرنشان کرد: اعلام شده که به زنان سرپرست خانوار وام هایی تعلق می گیرد اما وقتی آن ها کسی را ندارند که ضمانتشان را بکند این وام به چه درد آن ها می خورد؟

لزوم افزایش قدرت شورای شهر

محمدحسین خلیلی اردکانی، رئیس کمیسیون نظارت و تحول اداری شورای اسلامی شهر کرج اعضای شورای شهر کرج را از فرهیختگان و صاحب نظران دغدغه مند در حوزه اجتماعی برشمرد و افزود: کلانشهر کرج دارای مشکلات فرهنگی فراوانی است که با هیچ استان و شهری قابل مقایسه نیست و اقدامات بسیاری باید در این زمینه انجام شود.

رئیس کمیسیون نظارت و تحول اداری شورای اسلامی شهر کرج با تأکید بر لزوم افزایش قدرت شورای شهر مطرح کرد: یکی از مشکلات ما با ادارات دیگر این است که آن ها ما را قلک می بینند و می خواهند تنها پول بدهیم در صورتی که باید برنامه های مشترکی با دیگر ادارات و سازمان ها داشته باشیم و با همکاری و تعامل با یکدیگر آن ها را اجرا کنیم.

وی با تأکید بر اینکه منابع فرهنگی که در اختیار ما قرار دارد باید در مسیر درستی هدایت شود و مورد بهره برداری بهینه قرار گیرد نه اینکه به گونه ای فعالیت کنیم که پول به جیب افراد دیگر برود، خاطرنشان کرد: سال ۹۵ رئیس جمهور ۱۸۷ میلیارد تومان به قطار شهری کرج اختصاص داد که اگر مشکلات این پروژه حل شود جهش بزرگی در حل مشکلات فرهنگی شهر صورت خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون نظارت و تحول اداری شورای اسلامی شهر کرج اذعان کرد: قطار هشتگرد در آستانه راه اندازی است اما پاسخگوی مشکلات مردم نیست زیرا حجم مسافر بسیار زیاد است؛ دولت باید اقدامی انجام دهد که خط ۶ تهران به کرج متصل و بخشی از بار قطار شهری سبک شود.

عباس زارع، رئیس شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه این کلانشهر در حوزه اجتماعی با مشکلات قابل توجهی مواجه است، اظهار کرد: مشکلات ناشی از آسیب های اجتماعی و موضوعاتی مانند تکدی گری، کودکان کار، دستفروشی و سد معبر، حاشیه نشینی و ساخت و سازهای غیرمجاز در کرج پررنگ است و آسیب هایی را به اجتماع سالم شهر وارد می کند.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه برطرف کردن معضلات مذکور نیازمند توجه ویژه و هم افزایی حداکثری میان بخش های مختلف مسؤول به خصوص نهادهای دولتی و حاکمیتی است، مطرح کرد: سرای محلات توسط شهرداری در محلات محروم شهر ساخته و در رابطه با زنان سرپرست خانوار نیز ایجاد بازارچه سیار پیشنهاد داده شد. رسیدن به نتایج خوب در این حوزه نیازمند همکاری تمام سازمان ها و ادارات متولی است.

---------------------------------

تهیه گزارش: مینا صدیقیان

---------------------------------

انتهای پیام/گ/1105/س/3

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول