اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

مردم نگران از قیمت‌های فعلی و مسؤولان در فکر افزایش قیمت‌ها

در حالیکه مردم به دلیل بالابودن قیمت‌ها در خرید کالاهای اساسی مانده‌اند، مسوولان متولی به جای کمک به تثبیت شرایط و کاهش قیمت‌ها، به دنبال افزایش قیمت مرغ و 25 درصدی قیمت نان هستند.

مردم نگران از قیمت‌های فعلی و مسؤولان در فکر افزایش قیمت‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حال و روز سبد خرید مردم در کردستان مدت‌های زیادی است که مناسب نیست، قیمت‌ها در بازار از مغازه‌ای به مغازه دیگر متفاوت است، بسیاری از مردم برای خرید اساسی‌ترین کالاها مشکل دارند.

التهاب بازار را مردم به صورت کامل با پوست و استخوان حس می‌کنند، اما برخی از مسوولان حتی آمار مرکز آمار و وضعیت نگران‌کننده کردستان در تورم نقطه به نقطه و قیمت‌های زیاد اجناس اقلام اساسی در این استان را باور ندارند.

مسوولان امر می‌گویند؛ در بحث تامین کالاهای اساسی در استان مشکلی نداریم، بیش از نیاز تقاضا تامین شده است ولی مردم نمی‌خرند.

آنچه در جلسات تنظیم بازار مطرح می‌شود با آنچه در کف خیابان مشاهده می‌شود، زمین تا آسمان تفاوت دارد...

در حالی که برخی خانوارهای کردستانی کارت یارانه خود را برای خرید نان در نانوایی‌ها به ودیعه می‌گذارند، خبر از گران‌شدن قیمت نان می‌شنویم، اگرچه گرانی قیمت مرغ هم موضوع کارگروه تنظیم بازار کردستان بود.

گزارشات مرکز آمار موید تاثیرپذیری کردستان از افزایش قیمت‌هاست

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: کردستان قبل از بهم خوردن نرخ ارز و دلار یکی از استان‌های عادی و نرمال در کشور بود و نرخ تورم و شاخص قیمت‌ها در میانه جدول بود و قبل از سال 97 و حتی 6 ماهه اول سال گذشته وضعیت خوبی داشت.

حسین فیروزی افزود: از 6 ماهه دوم سال 97 کردستان بیشتر متاثر از نوسانات اقتصادی کشور قرار گرفت و اثر خود را در تغییر قیمت‌ها در همه سطوح نشان داد و گزارش‌های مرکز آمار هم در همه ماه‌های گذشته موید همین مسئله بوده است.

وی با بیان اینکه چند ویژگی دلیل این وضعیت در استان کردستان بوده است، اظهار کرد: مرزی‌بودن استان با توجه به دارابودن دو مرز پررنق داریم که صادرات کالا در آنها انجام می‌شود.

به گفته وی، طی سال گذشته 6.8 دهم میلیارد دلار  مبادلات مرزی از مرز باشماق انجام شد که 1.3 دهم میلیارد دلار آن صادرات بوده که نسبت به زمان مشابه رشد 150 درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: کردستان به دلیل تقاضای بیرونی از مرزها نیز نسبت به دیگر استان‌ها نوسان بیشتری در قیمت‌ها داشت.

فیروزی گفت: به خاطر اینکه کردستان در آخر خط حمل و نقل قرار دارد و ارتباطات ریلی ندارد، هزینه حمل و نقل در آن بالاست که اگر حمایت در این بخش صورت نگیرد بر قیمت کالاها تاثیر می‌گذارد به نحوی که در بحران لاستیک در سال گذشته از این موضوع بسیار متاثر شد.

وی خاطرنشان کرد: آزادشدن صادرات پیاز و سیب‌زمینی در ماه‌های گذشته، قیمت این دو محصول را افزایش داد و در آذرماه پارسال قیمت پیاز در کردستان رکورد زد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان خاطرنشان کرد: تورم برای تمام کشور آزاردهنده است، اما در مورد استان کردستان که درآمد سرانه آن کمتر از میانگین کشوری است فشار مضاعف‌تری می‌آورد لذا ستاد تنظیم بازار باید این موارد را در تعیین قیمت‌ها مدنظر داشته باشد.

وی اذعان داشت: گزارشات مرکز آمار نشان می‌دهد که باید در ستاد تنظیم بازار توجه بیشتری به استان کردستان صورت گیرد.

قبول داریم اصناف باید خود نظارت داشته باشد

رئیس اتاق اصناف سنندج هم در این جلسه گفت: قبول داریم اصناف باید خود نظارت داشته باشد اما تا زمان تحقق این مهم نیاز به بازرسی بر روند فعالیت اصناف وجود دارد و انجام آن بدون نیرو ممکن نیست.

فرهاد عزت‌پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تامین اعتبار پرداخت حق‌الزحمه بازرسین مشکل داریم که انتظار می‌رود تمهیدات لازم در ستاد تنظیم بازار انجام شود.

وی گفت: اصلاح آئین‌نامه‌ها در این خصوص ضروری است و باید دستمزد بازرسین پرداخت شود تا بتوانیم زمینه خدمات‌رسانی بیشتر در این حوزه را فراهم سازیم.

بازرس نمی‌تواند قیمت واقعی جنس بدون فاکتور را تعیین کنند

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: خیلی از کالاهایی که در استان‌های مرزی از جمله کردستان توزیع می‌شود تولید داخل استان نبوده و از سایر استان‌ها وارد می‌شود.

سیدنجیم حسینی افزود: قیمت این کالاها که در استان کردستان استفاده می‌شود در سایر استان‌ها تعیین می‌شود لذا باید به گونه‌ای نظارت کرد که قیمت‌ها از حد قانونی عدول نکند.

وی اظهار کرد: اصناف مجبورند برای اینکه با کمبود کالا مواجه نباشند بدون فاکتور خرید کنند و در چنین شرایطی بازرس هم نمی‌توانند قیمت واقعی را تعیین کند.

حسینی اظهار کرد: اصناف باید خودنظارتی داشته باشند ولی هر وقت خواستار نظارت بیشتری از سوی انطاف می‌شود موضوع نبود اعتبار مطرح است.

 

کردستان نیازمند توجه ویژه‌تری است

استاندار کردستان هم گفت: نیمه دوم سال گذشته، کردستان در تورم نقطه به نقطه جزو استان‌های اول کشور بود و از آنجایی که سرانه درآمد در کردستان کمتر از نصف میانگین کشور است ستاد تنظیم بازار کشور باید کالاهای اساسی بیشتری به این استان اختصاص دهند. 

بهمن مرادنیا تصریح کرد: مرزی‌بودن و میزان درآمد پایین مردم کردستان می‌طلبد کردستان مورد توجه ویژه‌تری قرار گیرد.

 

معاون اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این نشست عنوان کرد: سه سناریو برای تعیین قیمت نان اینکه، هر کیلو گندم زیر هزار تومان گندم باشد و قیمت نان هم نزدیک به قیمت آزاد اعلام شود، دوم عرضه آزاد نان و سومی هم افزایش 25 درصدی قیمت نان پیش‌بینی شده و  تصمیم نهایی بر اساس این سه سناریو اعلام می‌شود.

عباس قبادی در ادامه افزود: می‌توان علاوه بر قیمت تصویب شده، مبلغی نیز تحت عنوان هزینه بسته‌بندی لحاظ کرد تا توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی اضافه کرد: واکنش بازار در خصوص اعلام قیمت مرغ هم سنجیده می‌شود و براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار اعلام می‌شود.

و اما....

گرانی افسارگسیخته کالاهای مورد نیاز مردم بویژه در چند ماهه اخیر به تاسّی از گرانی سرسام آور نرخ ارز، اقتصاد خانوارهای ایرانی و خاصتا کردستان را با مشکل جدی روبه رو کرده است.

طوفان شدید قیمت در حالی رفته رفته تمام توان خرید مردم را با خود می‌برد که دولتمردان از نبود مشکل در تامین کالا و وجود وضعیت مطلوب و تثبیت بازار سخن می گویند اینکه برنج و شکر و گوشت به اندازه کافی وجود دارد اما مردم رغبتی به خرید ندارند.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول