اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

غرب دنبال آسیای مرکزی بی‌ثبات؛ انتقال تروریست‌ها به افغانستان با حمایت آمریکا

رئیس سابق نهاد اطلاعاتی وزارت دفاع قرقیزستان گفت: غرب به دنبال ایجاد بی‌ثباتی در آسیای مرکزی است و افغانستان همچنان به عنوان بحرانی‌ترین نقطه در نزدیکی مرزهای این منطقه قرار دارد.

غرب دنبال آسیای مرکزی بی‌ثبات؛ انتقال تروریست‌ها به افغانستان با حمایت آمریکا

«مالک جمعه گولاف» رئیس سابق نهاد اطلاعاتی وزارت دفاع قرقیزستان و کارشناس مسائل نظامی قرقیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک با اشاره به مسائل امنیتی منطقه اظهار داشت: آسیای مرکزی گزینه جایگزین دیگری غیر از سازمان پیمان امنیت جمعی برای تأمین امنیت و ثبات در منطقه ندارد.

وی گفت: غرب به دنبال ایجاد بی‌ثباتی در آسیای مرکزی است و افغانستان همچنان به عنوان بحرانی‌ترین نقطه واقع در نزدیکی مرزهای آسیای مرکزی می‌باشد و با حضور نظامیان آمریکایی وضعیت در این کشور تغییر نکرده است.

این کارشناس نظامی تصریح کرد: شبه نظامیان از خاورمیانه به افغانستان منتقل می‌شوند. آمریکا نیز از این تحولات حمایت کرده و تأمین مالی آن را انجام می‌دهد.

جمعه گولاف گفت: در حال حاضر تحولات در افغانستان منجر به تشدید مسائل امنیتی در مرزهای مشترک با تاجیکستان شده و همزمان تهدیدات ناشی از سازمان‌های تروریستی و افراط‌گرایی تقویت می‌شود ضمن اینکه قاچاق جزو جدی ترین تهدیدات منطقه است و کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی باید برنامه‌های مشترکی در این زمینه انجام دهند.

کارشناس قرقیز افزود: امروز فعالیت‌های شبه نظامیان در مرزهای افغانستان به دلیل فعالیت سازمان پیمان امنیت جمعی کاهش یافته اما وضعیت این کشور با ثبات فاصله زیادی دارد.

وی گفت: در نشست آتی سازمان پیمان امنیت جمعی که در شهر «بیشکک» در فصل پاییز برگزار می‌شود باید 2 مسئله کلیدی از جمله آموزش نیروهای نظامی در مناطق کوهستانی و تقویت آمادگی افسران برای اجرای عملیات نظامی مطرح شود.

گولاف خاطر نشان کرد: همچنین در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی فعالیت‌های فراوانی از جمله در بخش شناسایی نمایندگان سازمان‌های افراطی و منابع تأمین مالی آنان انجام می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: سازمان‌های تروریستی مانند داعش همچنان جهان و منطقه آسیای مرکزی را تهدید می‌کنند بنابراین با توجه به تمام موارد ذکر شده اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی باید سطح هماهنگی و تعاملات در بخش مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی را بالا ببرد.

گولاف تصریح کرد: ایجاد سیستم دفاعی واحد در سال‌های 1990 مطرح شده بود و در حال حاضر چالش‌های زیادی در ارتباط با این موضوع حل شده اما مشکلات جزئی همچنان وجود دارد.  

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول