اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

کره‌شمالی خرید «اف-35» توسط سئول را اقدام «بسیار خطرناک» توصیف کرد

یک مقام وزارت امور خارجه کره‌شمالی اعلام کرد، اقدام کره‌جنوبی برای خرید جنگنده‌های اف-35 از آمریکا در راستای برتری‌جویی نظامی در منطقه است و واکنش متقابل «پیونگ‌یانگ» را در پی خواهد داشت.

کره‌شمالی خرید «اف-35» توسط سئول را اقدام «بسیار خطرناک» توصیف کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کره شمالی تهدید کرد، اگر کره‌جنوبی جنگنده‌های «اف-۳۵» رادار گریز را از آمریکا تحویل بگیرد، «پیونگ‌یانگ» متقابلاً مجبور به ارتقاء و آزمایش «جنگ‌افزارهای ویژه» برای نابودی آن‌ خواهد شد.

به نوشته خبرگرزاری «رویترز»، رسانه رسمی کره‌شمالی، روز پنجشنبه، به نقل از یکی از مدیران تحقیقات سیاسی در موسسه مطالعات آمریکای وزارت امور خارجه این کشور، اعلام کرد، اینکه مقامات «سئول» با صدای بلند از آشتی و همکاری بین دو کره سخن می‌گویند و در عین حال تسلیحات بیشتری از آمریکا می‌خرند، گستاخانه و رقت‌انگیز است.

این مقام کره‌شمالی در بیانیه خود گفت:‌ «هیچ جای شکی نیست که تحویل اف-۳۵ که سلاح مرگبار نامرئی لقب گرفته، با هدف حفظ برتری نظامی بر کشورهای همسایه و منطقه است و به‌طور اخص در مواقع اضطراری در شبه‌جزیره کره، دروازه‌ای برای تهاجم به کره‌شمالی را باز می‌کند».

وی افزود: «ما به نوبه خود، جز ارتقاء و آزمایش جنگ‌افزارهای ویژه برای انهدام سلاح‌های مرگبار تقویت شده در کره‌جنوبی، چاره دیگری نداریم».

او این اقدام سئول را عملی «بسیار خطرناک» که واکنش کره‌شمالی را در پی خواهد داشت توصیف کرد.

وی همچنین هشدار داد: «بهتر است مقامات کره‌جنوبی تا دیر نشده سر عقل بیایند و این توهم مضحک که با پا گذاشتن جای پای آمریکا می‌توانند روابط بین دو کره را بهبود بخشند، از بین ببرند».

کره‌جنوبی، اولین بار ماه مارس سال جاری میلادی دو جنگنده اف-۳۵ از آمریکا تحویل گرفت و تعداد دیگری نیز به این کشور ارسال خواهد شد.

در همان ماه، رسانه رسمی کره‌شمالی خبرگزاری، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «کره‌جنوبی وظیفه و مسئولیت توقف تمامی فعالیت‌هایی را دارد که می‌تواند منشاء تنش در شبه‌جزیره‌کره باشد، مانند وارد کردن تجهیزات جنگی».

دفتر تدارکات ارتش در سئول در پاسخ عنوان کرد این جت‌های جنگنده جدید به این دلیل وارد این کشور شده‌اند که بتوانند با جنگنده‌های رادار گریزی که اخیراً توسط کشورهای همسایه نظیر چین و ژاپن خریداری شده است، مقابله کند.

سئول قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ مجموعاً ۴۰ فروند از این جنگنده را خریداری کند.

سال گذشته میلادی نیز این رسانه دولتی کره شمالی از انجام رزمایش‌های مستقل همسایه جنوبی خود در پایگاه آموزشی «ویجیلنت ایس» انتقاد کرد و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این رزمایش‌ها ضربه‌ای به تلاش‌های آشتی‌جویانه است.

کره‌جنوبی نیز در راستای حمایت از دیپلماسی خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره، رزمایش‌های بزرگ خود با آمریکا در ماه مارس سال جاری میلادی را به دو رزمایش در مقیاس کوچک تقلیل داد.

کره شمالی و کره جنوبی طی دو سال اخیر مذاکراتی را در راستای تنش زدایی در شبه جزیره کره آغاز کرده‌اند که تا کنون به پیشرفتهایی نظیر احیای خطوط ریلی مرزی میان دو کشور، همکاریهای اقتصادی و همچنین برچیدن برخی پستهای نظامی در مرز میان دو کشور انجامیده است. 

«مون جائه این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، ماه گذشته میلادی به‌همراه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، در ناحیه غیرنظامی مرز بین دو کره، با «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی دیدار کردند و پس از آن نشانه‌هایی از بهبود روابط بین آن‌ها دیده شد.

مون جائه این چند بار آمادگی خود برای همکاری اقتصادی بین دو کره به‌منظور تسریع خلع‌سلاح اتمی کره‌شمالی را اعلام کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول