اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

پرندهٔ هما در استان قزوین در وضعیت مطلوبی قرار دارد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین گفت: پرندهٔ هما به‌عنوان نماد تنوع زیستی استان قزوین محسوب می‌شود که در مناطق حفاظت‌شدهٔ طارم و الموت رؤیت شده است و اکنون از منظر زیست‌محیطی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

پرندهٔ هما در استان قزوین در وضعیت مطلوبی قرار دارد

حسن پسندیده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین گفت: پرندهٔ هما از جمله پرندگان شاخص استان قزوین است که به‌عنوان نماد تنوع زیستی استان محسوب می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین زیستگاهی که این پرنده در آن حیات دارد، منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ طارم و منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ الموت است.

پسندیده ادامه داد: استان قزوین از منظر زیست‌محیطی این گونهٔ خاص، در وضعیت مطلوب و مناسبی قرار دارد.

این مسؤول در رابطه با تعداد این گونهٔ زیستی در استان اظهار کرد: به این صورت نیست که تعداد این گونه‌ها قابل سرشماری و مشخص باشد، اما در بازدیدهای مختلفی که همکاران ما در مناطق مختلف دارند این گونه را مشاهده نموده‌اند.

وی بیان کرد: هما جزء گونه‌های شاخص منطقه است و اساساً در چرخه‌های زیستی وجود این نوع گونه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: هر استانی گونه‌ای را به‌عنوان گونهٔ شاخص استان خود معرفی می‌کند که آن گونه، نماد تنوع زیستی استان موردنظر است؛ نماد تنوع گونهٔ زیستی استان قزوین نیز پرندهٔ هما است که جزو پرندگان شکاری محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین اضافه کرد: دلیل این‌که این گونه‌ها به‌عنوان نماد تنوع زیستی استان‌ها انتخاب می‌شوند، خاص بودن آن‌ها است که در هر منطقه‌ای یافت نمی‌شوند و از منظر ارزش‌های تنوع زیستی حائز اهمیت هستند.

وی ضمن اشاره به دیگر شاخص‌های مهم تنوع زیستی استان، اذعان کرد: پرندهٔ هما از گونه‌های شاخص پرندگان موجود در استان قزوین است و از دیگر شاخص‌های مهم تنوع زیستی گونه‌های جانوری در استان می‌توان به پلنگ و خرس اشاره کرد.

پسندیده در ادامه عنوان کرد: البته این گونهٔ زیستی در استان‌های دیگر نیز وجود دارد، اما قطعاً به این تراکم و این تعداد نیست، به این معنا که گونهٔ هما جزء گونه‌هایی است که در استان قزوین با تراکم بالا وجود دارد.

وی در پایان گفت: زیستگاه این پرنده مناطق کوهستانی و مرتفع است که جایگاه برجسته‌ای نیز در ادبیات ایران‌زمین دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول