اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تکمیلی | نخست وزیر عراق: به اردن و سوریه نفت صادر خواهیم کرد

نخست وزیر عراق با تأکید بر صادرات قریب‌الوقوع نفت به اردن و سوریه، تأکید کرد که بغداد مسیرهای صدور نفت خود را از دست داده و قصد دارد، به مسیرهای صادرات نفتی خود تنوع ببخشد.

تکمیلی | نخست وزیر عراق: به اردن و سوریه نفت صادر خواهیم کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق سه‌شنبه (روز گذشته) در کنفرانس خبری هفتگی خود مطالبی درباره صادرات نفت عراق و مسئله ادغام برخی از گروه‌های مقاومت عراقی مطرح کرد.

عبدالمهدی در جریان کنفرانس تأکید کرد که دستوراتی را درباره صادرات نفت عراق به اردن و سوریه صادر کرده است.

پایگاه خبری «بغداد الیوم» به نقل از نخست وزیر عراق گزارش داد که عراق منافذ صدور نفت خود را از دست داده است و قصد دارد، به مسیرهای صادرات نفتی خود تنوع ببخشد.

وی همچنین اظهار داشت که «دولت [عراق]، طرح‌های فوق‌العاده را بررسی خواهد کرد تا مسیرهای جایگزین را برای صادرات نفت ایجاد کند».

الحشد الشعبی یک گروه فداکار است

عبدالمهدی در بخش دیگری از اظهارات خود، اعلام کرد که نیروهای سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق، «یک گروه فداکار است که خون آن به آزادسازی عراق کمک کرده است».

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه اجرای فرمان حکومتی درباره نیروهای الحشد الشعبی را آغاز کرده، درباره عدم پذیرش برخی از گروه‌های الحشد با ادغام، تصریح کرد که به آنان فرصت خواهد داد تا ادغام شوند.

در فرمان 10 بندی نخست وزیر عراق تأکید شده که  الحشد الشعبی «بخشی جدانشدنی از نیروهای مسلح عراق» است و آن دسته از گروه‌هایی که تمایل ندارند به «نیروی مسلح عراق»‌ بپیوندند، می‌توانند جدا شوند و به کار سیاسی بپردازند.

در پی حمله گروه تروریستی داعش به عراق و اشغال بخش‌های گسترده‌ای از این کشور، مردم عراق با حکم مرجعیت مبنی بر لزوم حضور در جنگ در برابر تروریسم، روانه جبهه‌ نبرد شدند تا از کشور خود دفاع کنند. حضور جوانان و مردم عراق در مبارزه با داعش باعث شکل گیری الحشد الشعبی شد.

به گفته کارشناسان، حضور پرشور نیروهای الحشد الشعبی در کنار ارتش عراق، دلیل اصلی شکست گروه تروریستی داعش و پس‌گیری شهرهای اشغال شده توسط این گروه بوده است.

مرحله نخست عملیات ارادة النصر موفق بود

وی درباره عملیات نظامی که نیروهای الحشد و ارتش عراق از یکشنبه هفته جاری تحت عنوان «ارادة النصر» آغاز کردند، تصریح کرد: «عملیات نظامی گسترده‌ای را آغاز کردیم... که در آن همه اقشار نیروهای مسلح، الحشد الشعبی، ائتلاف بین‌المللی و جنگنده‌های عراقی حضور دارند».

عبدالمهدی تصریح کرد که در پی این عملیات، مناطق گسترده‌ای پاکسازی و مقرهای داعش نیز منهدم شده است.

این مسئول عراقی در پایان اعلام کرد که تروریسم بسیار ضعیف شده است، ولی «ما آن را تعقیب خواهیم کرد و به آن فرصت نخواهیم داد که در هیچ جایی از خاک عراق، باقی بماند. مرحله نخست این عملیات کاملا موفقیت‌آمیز بود و مساحت‌های گسترده‌ای از [استان‌های] نینوی، صلاح الدین و الانبار پاکسازی شد».

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول