اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

گلایه مردم خاش از کمبود آب/2 حلقه چاه برای حل مشکل آب ایجاد شده است

مدیر آب و فاضلاب خاش گفت: در راستای حل مشکل کمبود آب شرب خاش دو حلقه چاه یکی در دشت دوربن و دیگری در دشت کلچات حفر شده و حداکثر ظرف یک‌ماه آینده آب این دو چاه به مدار آب شرب شهر خاش ملحق می‌شوند.

گلایه مردم خاش از کمبود آب/2 حلقه چاه برای حل مشکل آب ایجاد شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از خاش، به دنبال گلایه مردم شهرستان خاش از مشکل کم آبی و بعضا بی‌آبی، مدیر آب و فاضلاب خاش در این زمینه اظهار کرد: در راستای حل مشکل کمبود آب شرب خاش دو حلقه چاه یکی در دشت دوربن و دیگری در دشت کلچات حفر شده؛ پیمانکار نیز در حال اجرای خط برق است و حداکثر ظرف یک‌ماه آینده آب این دو چاه به مدار آب شرب شهر خاش ملحق می‌شوند.

علی اکبر آقایی افزود: جهت جلوگیری از هدر رفت آب و پرت شبکه، اصلاح و تعویض خط انتقال آب از کلچات به خاش به طول ۳۴ کلیومتر در دستور کار است که در این راستا تاکنون ۱۲ کیلومتر لوله خریداری شده است.

مدیر آبفای خاش تصریح کرد: مشکل نبود آب در شهر خاش وجود ندارد اما عدم مدیریت صحیح آب شرب از سوی شهروندان و استفاده بی رویه در زمان اوج مصرف سبب کاهش فشار در مدار میشود.

 

آقایی با اشاره به تداوم خشکسالی های اخیر، فرارسیدن فصل گرما و توجه به تعهد در قبال نسل آینده؛ از شهروندان خاشی خواست تا در مصرف آب شهری نهایت مدیریت و صرفه جویی را داشته باشند و از مصرف آب شهری جهت شستشوی خودرو، پارکینگ وحیاط منزل، آبیاری فضاهای سبز و... جداً خودداری کنند.

مدیر آبفای شهری خاش تاکید کرد: مردم میتوانند با رعایت الگوی مصرف و بکارگیری شیوه های مصرف بهینه ی آب؛ما را در مدیریت هر چه بهتر مصرف آب شرب ما را یاری کنند.

افت حجم آب چاه‌های پیشین سبب شده تا در مدار آب شهری مشکل کمبود احساس شود

در ادامه مدیر امور منابع آب خاش نیز به خبرنگار ما گفت: با مجوز آب منطقه ای سیستان و بلوچستان دو حلقه چاه در سال ۹۷ در منطقه پشتکوه حفر شد که به علت مشکل در برق رسانی بلاتکلیف مانده است.

عابد دهواری افزود: افت حجم آب چاه های پیشین سبب شده تا در مدار آب شهری مشکل کمبود احساس شود.

وی شور بودن منابع آبی خاش را یکی از مشکلات بزرگ این شهرستان عنوان کرد و گفت: به دلیل شور بودن منابع آبی خاش امکان حفر چاه در هر منطقه و افزودن آن به مدار آب شرب وجود ندارد.

دهواری تصریح کرد: منابع آبی با کیفیت خاش تا حد مشخصی قابلیت بهره برداری دارد و نمیتوان دائما از آنها استفاده کرد زیرا این منابع  پایدار و همیشگی نیستند.

مدیر امور منابع آب خاش اجرای طرح تعادل بخشی منابع آبی را مهم ترین برنامه برای حفظ آب عنوان کرد و افزود: در این طرح نصب کنتورهای هوشمند و انسداد چاه های غیر مجاز در مناطق مختلف از برنامه های ما برای حفظ آب های زیرزمینی است.

این مسئول یادآورشد: انسداد چاه های غیر مجازی که در حریم منابع آب شرب قرار دارند؛ در اولویت کاری هستند و در هفته های آتی نیز عملیاتی میشود.

 

دهواری در این خصوص توضیح داد: حفر چاه در حریم منابع آب شرب سبب از بین رفتن منابع آب شرب و بالا آمدن آب بی کیفیت و شور خواهد شد.

بهره‌برداری نامحدود از چاه‌های غیرمجاز سبب کاهش منابع آبی خاش شده است

وی عدم مدیریت صحیح منابع آبی، استفاده این منابع در مصارف کشاورزی و استفاده بی رویه از پمپ‌های خانگی را از دلایل افزایش مصرف آب دانست و گفت: عدم‌ رغبت مردم به استفاده از شبکه آب و فاضلاب در برخی از مناطق روستایی و همچنین بهره برداری نامحدود از چاه های غیرمجاز سبب کاهش منابع آبی شده است.

دهواری در خصوص سد تغذیه ای مهران خاش توضیحاتی ارائه داد و گفت: اگر سد مهران با ظرفیت ۴.۵ میلیون مترمکعب لایه روبی شود آب پشت سد با حجم بیشتری در سفره ها و منابع آبهای زیرزمینی ذخیره خواهد شد.

در این مقطع زمانی که تاثیر خشکسالی و گرما بر مناطق خاش به وفور دیده میشود نقش اصحاب رسانه، علما، معتمدین، سران طوایف و افراد تاثیرگذار در خصوص فرهنگ‌سازی، اصلاح الگوی مصرف و مدیریت هرچه بهتر آب شرب باید برجسته تر و پررنگ تر از گذشته نمایان شود زیرا همه ما در برابر آب مسئولیم و باید این بحران بزرگ را تا واگذاری به نسل آینده مدیریت کنیم.

انتهای پیام/3139/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول