اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

امیدواری آنکارا به بهبود روابط با آتن در دوره نخست وزیر جدید

وزارت خارجه ترکیه بعد از شکست حزب حاکم یونان در انتخابات روز یکشنبه سراسری این کشور، امروز دوشنبه به «کریاکاس میتسوتاکیس» رهبر حزب پیروز در این انتخابات تبریک گفته است.

امیدواری آنکارا به بهبود روابط با آتن در دوره نخست وزیر جدید

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت ترکیه در واکنش به شکست حزب حاکم یونان در انتخابات پارلمانی این کشور بیانیه صادر و ابراز امیدواری کرده که در دولت جدید این کشور، روابط آنکارا و آتن بهبود یابد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه امروز دوشنبه ضمن تبریگ گفتن به «کریاکاس میتسوتاکیس» رهبر حزب راست‌گرای « دموکراسی نوین» به دلیل پیروزی در انتخابات ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در دوره رهبری او تقویت شود.

در بیانیه «حامی آکسوی» سخنگوی این وزارتخانه آمده است: «ما به آقای کریاکاس میتسوتاکیس رهبر حزب دموکراسی نوین که در انتخابات زودرس دیروز در یونان پیروز شده و قادر به تشکیل دولت جدید شده، تبریک می‌گوییم. ما امیدواریم که با تشکیل دولت به ریاست آقای میتسوتاکیس، روابط دو جانبه دو کشور بر اساس دوستی بین مردم ترکیه و یونان بهبود یابد».

این مقام ترکیه‌ای افزود: «برای حصول به این هدف، احیای سریع کانال‌های موجود گفت‌و‌گو بین دو کشور و آغاز هر چه زودتر تماس‌ها به منظور پرداختن به مسائل در دستور کار دو طرف هستیم».


کریاکاس میتسوتاکیس

پیشتر در خبرها آمده بود که نتایج انتخابات یونان از شکست سنگین «آلکسیس سیپراس» نخست‌وزیر این کشور و حزب حاکم «سیریزا» حکایت دارد. این رقابت روز یکشنبه در حالی انجام شد که کمتر از یک ماه از شکست حزب حاکم یونان در انتخابات پارلمانی اروپا گذشته بود.

وزارت کشور یونان روز گذشته نتایج غیررسمی انتخابات زودرس یونان را منتشر کرد که بر اساس آن، حزب دموکراسی نوین توانسته ۴۰ درصد آرا و ۱۵۸ کرسی از مجموع ۳۰۰ کرسی پارلمان این کشور را از آن خود کند و با این نتیجه برنده انتخابات شود.

الکسی سیپراس نخست‎‌وزیر یونان به دنبال شکست در انتخابات ماه گذشته پارلمان اروپا و تشدید مخالفت‌های داخلی با حزبش مجبور شد که پارلمان یونان را منحل و انتخابات زودرس برگزار کند.

قرار است بعد از ظهر امروز دوشنبه سیپراس رسما در یک مراسم منصب نخست‌وزیری را به میتیوتاکس ۵۱ ساله تحویل دهد. میتسوتاکیس فرزند «کنسانتینیوس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ یونان است.

سیپراس در سال ۲۰۱۲ با قول به مردم یونان درباره پایان دادن به سیاست ریاضت اقتصادی و حل بحران اقتصادی در این کشور نخست‌وزیر شد اما ناتوانی او در عمل به وعده‌هایش در انتخابات روز گذشته برای او دردسرساز شد.

ابراز امیدواری سخنگوی وزارت خارجه ترکیه به بهبود روابط با یونان در دوره نخست‌وزیری میتسوتاکیس در حالی مطرح شده که آنکارا و یونان در چند ماه گذشته بر سر قبرس و مناطق مورد مناقشه در دریای اژه تنش‌های جدی داشته‌اند.

اواخر اردیبهشت ماه سال جاری بود که سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای خطاب به ناتو گفت که کشتی‌ها و قایق‌های جنگی ناتو حین عملیات در دریای اژه، نباید برای سوختگیری و بازدید از بنادر واقع در جزایر این منطقه استفاده کنند.

 سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در آن بیانیه ضمن انتقاد از یونان بابت عدم پایبندی به شرایط غیرنظامی جزایر واقع در شرق دریای اژه گفت، جزایر شرق اژه بر اساس معاهده‌های بین‌المللی از جمله معاهده ۱۹۲۳ در لوزان و ۱۹۴۷ در پاریس تحت شرایط خاص هستند.

از سوی دیگر، اواخر خرداد ماه جاری نخست‌وزیر یونان با لحنی تهدیدآمیز علیه ترکیه گفت، اگر ترکیه همچنان حق قبرس در استحصال گاز را به چالش بکشد با عواقب آن از سوی اروپا مواجه خواهد شد.

«الکسیس سیپراس» نخست‌وزیر یونان که در پایان نشست اتحادیه اروپا صحبت می‌کرد، به خبرنگاران گفت: «افزایش تندخویی ترکیه تنها از سوی یونان و قبرس دیده نمی‌شود بلکه کشورهای مهمی مانند ایالات متحده و اروپا نیز [شاهد آن هستند[ (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول