اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

حیرت دانشمندان در مورد ماهیت ستاره‌های کم نور شونده

ستاره شناسان چند سال قبل از شناسایی ستاره ای خبر دادند که نور آن به شیوه ای عجیب و غیرقابل توضیح کاهش می یابد. تلاش های چند سال اخیر برای کشف علت این موضوع کماکان ناکام مانده است.

حیرت دانشمندان در مورد ماهیت ستاره‌های کم نور شونده

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، ستاره شناسان چند سال قبل از شناسایی ستاره ای خبر دادند که نور آن به شیوه ای عجیب و غیرقابل توضیح کاهش می یابد. تلاش های چند سال اخیر برای کشف علت این موضوع کماکان ناکام مانده است.برخی محققان علت این موضوع را وجود ساختار فضایی بزرگ و ناشناخته ای در کنار این ستاره دانستند که باعث کاهش نور ساطع شده از آن می گردد.

 

اما این توضیح همه ستاره شناسان را قانع نکرده است. برخی پژوهشگران دیگر معتقدند علت این مساله وجود خوشه ای از ستاره های دنباله دار است که بر میزان نور ستاره یادشده تاثیر می گذارد. اما برخی ستاره شناسان به تازگی متوجه شده اند این پددیه عجیب محدود به یک ستاره نیست.

بررسی های ناسا و محققان دانشگاه کلتک نشان می دهد یک سیستم ستاره ای گسترده وجود دارد که نور آن به طور تصادفی و بدون منطق خاصی کاهش می یابد وهیچ یک از توضیحات موجود برای پاسخ به این سوال قانع کننده و کافی نیست.

سیستم ستاره ای شناسایی شده که دچار این وضعیت است، EPIC 249706694 نام دارد و متشکل از دو ستاره است که در کنار یکدیگر قفل شده اند و بررسی وضعیت تابش آنها در مدت 87 روز حاکی از آن است که میزان نور آنها به طور تصادفی 28 بار کاهش یافته است.

این کاهش ها فاقد هرگونه منطق قابل درک بوده، ولی برخی ستاره شناسان علت این مساله را عبور سیاره ای از جلوی این ستاره ها دانسته اند. در مقابل برخی ستاره شناسان دیگر می گویند عدم نظم در وقوع این رویداد نشان می دهد رویداد یادشده را نمی توان بدین شیوه توضیح داد و باید بررسی های بیشتری در این مورد انجام داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول