اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

اخذ مالیات از خانه‌های خالی در انتظار راه‌اندازی سامانه املاک

مدیرکل امورمالیاتی هرمزگان گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی مستلزم راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور است.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی در انتظار راه‌اندازی سامانه املاک

شاکررضا مریدی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار داشت: براساس تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، وزارت راه و شهرسازی موظف است حداکثر شش ماه پس از تصویب این قانون، سامانه ملی املاک واسکان کشور را ایجاد کند.

وی افزود: براساس این قانون، این سامانه بایستی به گونه ای باشد که در هر زمان امکان شناسایی برخط مالکان و ساکنان یا کاربران واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی و اداری و پیگیری‌های نقل وانتقال املاک و مستغلات به صورت رسمی، عادی، وکالتی و... را در کلیه نقاط کشور فراهم آورد.

مریدی با بیان اینکه این قانون در ۳۱ تیر۹۴ تصویب شد و از اول سال ۹۵ لازم‌الاجرا شد؛ ابراز داشت: اما سامانه ملی املاک و اسکان کشور هنوز فعال نشده است.

مدیرکل امورمالیاتی هرمزگان گفت: در راستای اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر به استناد سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان واحد خالی شناسایی شده و از سال دوم به بعد مشمول مالیات بر اجاره خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: براساس این قانون، به این واحدهای خالی از سکنه معادل یک دوم مالیات متعلقه، در سال سوم معادل مالیات متعلقه و درسال چهارم به بعد نیز یک و نیم برابر مالیات متعلقه، تعلق می‌گیرد.

مریدی با بیان اینکه بررسی و تحقیقات میدانی در استان‌ها نشان داده است بین ۲۰ تا ۲۵ درصد خانه‌ها به صورت فصلی استفاده می‌شود و یا خالی می‌مانند؛ تاکید کرد: به طور قطع با اجرای تبصره ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، میزان خانه‌های خالی کاهش یافته و گامی در راستای توازن بین عرضه و تقاضا در بخش مسکن برداشته می‌شود. 

به گفته مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان، برخی از مالکان جهت افزایش ارزش افزوده املاک‌شان، این واحدها را به فروش نمی‌رسانند و اجاره هم نمی‌دهند که در افزایش قیمت املاک و اجاره بها اثرگذار است. 

وی گفت: راه وشهرسازی با مشارکت ادارات آب، برق، شهرداری و... می‌تواند نسبت به شناسایی املاک خالی از سکنه اقدام کند.

انتهای پیام/۸۸۰۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول