اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

بازدید رایگان از موزه‌‌های آستان قدس در روز میلاد امام هشتم/ خانه تاریخی ملک افتتاح شد

همزمان با ایام دهه کرامت بخش قاجاری خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران گشایش یافت و باز دید از این بنا و همه موزه‌های آستان قدس رضوی در روز میلاد امام رضا(ع) رایگان است.

بازدید رایگان از موزه‌‌های آستان قدس در روز میلاد امام هشتم/ خانه تاریخی ملک افتتاح شد

به گزارش خبرنگار حج و زیارت و وقف خبرگزاری فارس همزمان با ایام دهه کرامت بخش قاجاری خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین تهران گشایش یافت، همچنین بازدید از موزه‌های آستان قدس رضوی در روز ۲۳ تیر‌ماه همزمان با میلاد باسعادت امام رضا(ع) رایگان است.

بنابر این گزارش آیین آغاز برنامه‌های ویژه دهه کرامت و یازدهمین جشنواره فرهنگی، هنری ماه هشتم در خانه تاریخی ملک در بازار بین‌الحرمین برگزار شد. بهره‌برداری از بخش نخست خانه تاریخی ملک (مکان پیشین کتابخانه و موزه ملی ملک)، نمایش اختصاصی پرده مفروش متبرک حرم معصومه(س) و برپایی نمایشگاه عکس‌های تاریخی حرم حضرت معصومه(س) در دوره قاجار بخشی از این آیین بود.

کتابخانه و موزه ملک گنجینه‌ای هم‌تراز مؤسسات غیر دولتی

در این آیین غلامرضا خواجه‌سروی، با اشاره به پیشینه خانه تاریخی ملک که از موقوفات حاج حسین آقا ملک به شمار می‌آید، گفت: این موقوفه هم‌زمان با وقف کتابخانه و موزه بر آستان قدس رضوی تقدیم و سپس موقوفات آن به ساختمانی در محوطه تاریخی باغ ملی تهران منتقل شد. همچنین کتابخانه و موزه ملی ملک گنجینه‌ای گران‌بها است و در رتبه نخست مؤسسه‌های هم‌تراز غیر دولتی جا دارد.

وجدو ۲۰ هزار نسخه ارزشمند خطی در موزه ملک

مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک با بیان اینکه این موقوفه نزدیک به ۲۰ هزار نسخه منحصر به ‌فرد خطی، هزاران سکه، تمبر و دیگر آثار تاریخی دارد، تصریح کرد: واقف این مجموعه در نظر داشته است با گردآوری مجموعه بی‌نظیر خود به اعتلای معارف و نشر علم کمک کند.

سیر آثار گرد‌آوری شده در موزه ملک تداعی‌گر معارف اهل بیت(ع) است

وی با تأکید بر اینکه واقف به صورت هدف‌مند اجزای این مجموعه را خریده و گرد آورده است، بیان کرد: هر بخش این موقوفات روایتگر بخشی از علوم و فنون تاریخ پر محتوای ایران و اسلام است. همچنین سیر سکه‌ها، تمبرها و کتاب‌های خطی و چاپی حقایقی را به ما نشان می‌دهد و تداعی‌کننده معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

مدیر عامل کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: این مجموعه آنچنان ارزشمند است که تنها از سه کتاب وقفی، یک بخش موزه علوم در ایران اسلامی پدید آورده است و نشان می‌دهد مسلمانان بسیار پیشتر از اروپاییان به جایگاه والای علمی رسیده بودند.

بازسازی خانه تاریخی ملک به منظور الگوسازی بازار ایرانی، اسلامی

وی با اشاره به اینکه در زمان تولیت پیشین آستان قدس رضوی تلاش شد خانه تاریخی ملک که از موقوفات حاج حسین آقا ملک به شمار می‌آید، بازگشایی شود، افزود: با پشتیبانی‌ها و دستورهای ایشان، این خانه به عنوان مرکز فرهنگی بازار تهران به منظور الگوسازی برای ایجاد بازار اسلامی و ترویج این الگو به دیگر مناطق ایران و کشورهای اسلامی بازسازی شد. همچنین از نیمه سال گذشته جریان بازسازی خانه تاریخی ملک ملک آغاز شد و امیدواریم با گشایش بخش نخست این بنای تاریخی، به بازگرداندن ارزش‌های اسلامی به بازار و بازتولید این ارزش‌ها یاری رسانیم.ژ

مدیر عامل کتابخانه و موزه ملی ملک با بیان اینکه با پشتیبانی هیئت مدیره کتابخانه و موزه ملی ملک و سازمان موقوفات ملک و همراهی تولیت آستان قدس رضوی این اهداف عملیاتی می‌شود، افزود: بازار از دیرباز در تحولات ایران نقشی مهم داشته به گونه‌ای که در صدر مشروطه و دوره انقلاب اسلامی، پشتیبان حرکت‌های مردمی بوده است و ما می‌توانیم این نقش فرهنگی را دوباره بازگردانیم.

خواجه‌سروی به برگزاری هر ساله جشن دهه کرامت در مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک اشاره کرد و گفت: تا کنون ۱۰ دوره از این جشنواره با نام ماه هشتم برگزار شده است و امیدواریم در دوره یازدهم هم بتوانیم با برنامه‌های تخصصی با هدف شناساندن فرهنگ رضوی و تبلیغ نشر فرهنگ رضوی به اهداف خود برسیم.

میزبانی رایگان موزه‌های آستان قدس رضوی از فرهنگ‌دوستان در روز میلاد امام هشتم(ع)

بنابر این گزارش موزه‌های آستان قدس رضوی با دستور مصطفی خاکسار قهرودی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در سالروز میلاد پربرکت امام هشتم(ع) از عموم فرهنگ‌دوستان به صورت رایگان میزبانی می‌کنند.

بر این اساس دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی، ایرانی به مناسبت ولادت باسعادت امام رضا(ع) می‌توانند در روز یکشنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۸ از موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی به صورت رایگان دیدن کنند. همچنین بازدید از بخش‌های مختلف موزه ملی ملک در ایام دهه کرامت برای عموم علاقه‌مندان رایگان اعلام شده است.

بازدید سالانه بیش از یک میلیون نفر از موزه‌های آستان قدس رضوی

موزه‌ مرکزی آستان قدس رضوی یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های ایران به شمار می‌آید که سالانه بیش از یک میلیون بازدیدکننده دارد. علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در صحن کوثر بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، از مجموعه‌ آثار متنوع و جذاب تاریخی و هنری موزه مرکزی، موزه فرش و گنجینه قرآن و نفایس و گنجینه هدایای مقام معظم رهبری دیدن کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول