اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

قرارداد ناسا و دانشگاه آمریکایی برای تولید ماه نورد

سازمان فضایی ناسا با عقد قراردادی 5.6 میلیون دلاری به دانشگاه کارنگی ملون در امریکا ماموریت داده تا ماه نورد جدیدی برای آن برای اعزام به ماه در سال 2021 بسازد.

قرارداد ناسا و دانشگاه آمریکایی برای تولید ماه نورد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، سازمان فضایی ناسا با عقد قراردادی 5.6 میلیون دلاری به دانشگاه کارنگی ملون در امریکا ماموریت داده تا ماه نورد جدیدی برای آن برای اعزام به ماه در سال 2021 بسازد. این ماه نورد که به اندازه یک چمدان معمولی است حدود 11 کلوگرم وزن دارد و قرار است به طور خودران و بدون نیاز به دخالت انسانی ماموریت های محوله را در سطح ماه انجام دهد.

 

تولید ماه نورد یادشده که مون رنجر نام دارد، در قالب طرح آرتمیس ناسا برای بازگشت به ماه بعد از نیم قرن اجرا می شود. ناسا قصد دارد این بار اقامتگاه های دائمی خود را در سطح کره ماه برپا کند و بدین منظور به استفاده از تعداد زیادی ابزار و وسایل رباتیک نیازمند است. قرار است از این وسایل برای اکتشاف مواد معدنی، استخراج یخ از ماه و تهیه آب و اقداماتی دیگر استفاده شود.

دانشگاه کارنگی ملون یکی از 12 پیشنهاد برتر را برای ساخت ماه نورد ارائه کرده بود که در نهایت پیشنهاد آن با اقبال مواجه شد. مون رنجر می تواند ماه ها یا حتی سال ها در سطح ماه به فعالیت بپردازد و تجهیزات آن در برابر سرما و گرمای شدید ماه از قابلیت بالایی برای مقاومت برخوردار است. هر یک از ماموریت های مون رنجر حدود یک هفته به طول می انجامد.

تولید مون رنجر در مقایسه با پیشنهادات رقیب کم هزینه تر و ساده تر بوده و ابعاد کوچک آن اجازه حمل فرستنده و گیرنده رادیویی را برای برقراری ارتباط مستقیم با زمین نمی دهد. لذا این دستگاه بعد از جمع آوری اطلاعات و بازگشت به سمت سیستم اپراتور خود برای ارسال اطلاعات اقدام می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول