اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

شترداری؛ صنعتی مغفول مانده در خراسان‌جنوبی/ پیشرفت ۸۰ درصدی کارخانه شیر نهبندان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به وجود ۳۰ هزار نفر شتر در استان،گفت: 23 واحد پرورش شتر صنعتی و یک هزار و 950 واحد پرورش شتر سنتی در استان فعال است که متأسفانه هیچ صنایع فرآوری شتر در استان وجود ندارد.

شترداری؛ صنعتی مغفول مانده در خراسان‌جنوبی/ پیشرفت ۸۰ درصدی کارخانه شیر نهبندان

محمود اشرفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، با بیان اینکه اقلیم استان خراسان‌جنوبی برای پرورش شتر بسیار مناسب است، اظهار داشت: خراسان‌جنوبی بعد از سیستان و بلوچستان دومین قطب پرورش شتر در کشور است.

وی با اشاره به وجود ۳۰ هزار نفر شتر در استان، بیان داشت: 23 واحد پرورش شتر صنعتی و یک هزار و 950 واحد پرورش شتر سنتی در استان فعال است که متأسفانه هیچ صنایع فرآوری شتر در استان وجود ندارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از تولید دو هزار و 100  تن شیر شتر در سه ماه نخست امسال خبر داد و افزود: از این مقدار 400 تن جمع آوری و به بازار عرضه و مابقی به دلیل خود مصرفی و دوری بازار جمع‌آوری نشده است.

اشرفی تعداد بهره‌برداران در حوزه شیر شتر در استان را دو هزار نفر اعلام و تصریح کرد: ظرفیت تولید شیر شتر در خراسان‌جنوبی هشت هزار و 480 تن است که هم‌اکنون بیش از دو هزار تن شیر جمع‌آوری و به بازار عرضه می‌شود.

وی از پیشرفت 80 درصدی کارخانه شیر نهبندان خبر داد و بیان داشت: برای ساخت این کارخانه تاکنون  سه میلیارد تومان هزینه شده که یک میلیارد و 200 میلیون تومان از محل صندوق توسعه کشاورزی و 800 میلیون تومان از محل کمک‌های فنی اعتباری و مابقی توسط سرمایه‌گذار هزینه شه است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه جهت تکمیل و تجهیز این کارخانه نیازمند سه میلیارد و 500 میلیون تومان دیگر هستیم، تبیین کرد: در صورت تأمین اعتبار این کارخانه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

اشرفی ظرفیت کارخانه شیر نهبندان را فرآوری شش هزار و 600 تن شیر در سال اعلام کرد و گفت: با راه‌اندازی این کارخانه برای 38 نفر به صورت مستقیم و برای بیش از یک هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه شیر شتر به دلیل خواصی که دارد باید به عنوان شیر خشک صادر شود، مطرح کرد: تاکنون دو سرمای  گذار از کشور آلمان و شهرستان سربیشه مجوز احداث کارخانه شیر خشک شتر در نهبندان را گرفته و در حال حاضر در حال وارد  کردن ۵۰۰ شتر شیری از کنیا هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه مجوز کشتارگاه شتر هم داده شده اما به دلیل مشکلات مالی هنوز کاری انجام نشده، عنوان کرد: شتر یکی از ظرفیت‌های استان است که به دلیل نبود کشتارگاه به صورت زنده از استان خارج و به استان‌های تهران، اصفهان، کرمان، یزد، خراسان‌رضوی، سمنان و قم ارسال می‌شود.

انتهای پیام/69039/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول