اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

چاینا دیلی: چرا دولت‌های غربی دست از مهندسی ناآرامی‌ها برنمی‌دارند؟

روزنامه چینی «چاینا دیلی» با بیان اینکه ایده دولت‌های غربی در خاورمیانه، آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین فقط بدبختی و هرج‌ومرج به بارآورده از آنان خواست دست از مهندسی ناآرامی در هنگ‌کنگ بردارند.

چاینا دیلی: چرا دولت‌های غربی دست از مهندسی ناآرامی‌ها برنمی‌دارند؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «چاینا دیلی» در سرمقاله امروز (پنجشنبه) به اعتراضات اخیر «هنگ‌کنگ» اشاره و مداخله دولت‌های غربی را عامل ناآرامی‌های این منطقه اعلام کرد.

در این گزارش آمده است: «ایده‌پردازان دولت‌های غربی بدون توجه به اینکه اقداماتشان در کشور به کشور آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه و آسیا به بدبختی و هرج‌ و مرج منجر شده است، هرگز از تلاش‌های خود برای مهندسی ناآرامی‌ها علیه دولت‌هایی که تمایلی به آنها ندارند، دست برنمی‌دارند».

این گزارش ادامه می‌دهد: «آنها (کشورهای غربی) هم‌اکنون همین مسیر مشابه را در قبال چین در پیش گرفته‌اند».

این روزنامه چینی اقدام نیروهای غربی در تحریک ناآرامی‌ها علیه دولت هنگ‌کنگ را بعنوان «ابزاری برای اعمال فشار بر دولت مرکزی» محکوم کرد.

این گزارش ادامه می‌دهد: «رفتار خشن این آتش‌افروزان غربی، به لگدمال کردن حاکمیت قانون در هنگ‌کنگ ترغیب می‌کند و نظم اجتماعی این منطقه را از بین می‌برد».

روزنامه چینی «گلوبال تایمز» نیز از اظهارات مداخله‌جویانه «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس در امور هنگ‌کنگ انتقاد کرد و نوشت: «دیپلماسی انگلیس در قبال چین، هزینه رفتار او (هانت) را خواهد پرداخت».


تظاهراتی در هنگ‌کنگ

 

وزیر خارجه انگلیس روز سه‌شنبه هفته جاری از نحوه  تعامل نیروهای امنیتی چین با معترضان انتقاد کرده و گفته بود که اگر  پکن به آزادی‌ها در هنگ‌ کنگ احترام نگذارد، باید منتظر پیامدهای جدی این رویکرد خود باشد.

به دنبال این اظهارات هانت، «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته (چهارشنبه)، اظهارات وزیر خارجه انگلیس در حوادث اخیر هنگ کنگ را «مداخله شرم آور» خواند و گفت که لندن در دوران استعماری گذشته خود «خیال‌بافی» می‌کند.

برخی شهروندان هنگ کنگی از ۱۹ خرداد در اعتراض به تصویب لایحه‌ای در پارلمان این منطقه خودمختار که اجازه استرداد نجرمان به دولت چین را میسر و تسهیل می‌کند، دست به تظاهرات زدند. معترضان تصویب این لایحه در پارلمان را خطری برای استقلال هنگ‌کنگ می‌دانند. چین در مقابل تاکید دارد که این اعتراضات که بعضا خشونت‌آمیز نیز بوده، ناشی از تحریکات خارجی است.

هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بود اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ کنگ دارای بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول