اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

«آتش‌بازی برای خودستایی»؛ انتقاد از دستور ترامپ برای ژره تانک‌ها در واشنگتن

دستور رئیس‌جمهور آمریکا برای برگزاری مراسم رژه نظامی در واشنگتن با انتقادهای گسترده رو به‌رو شده و یک نماینده کنگره آن را «آتش‌بازی ترامپ برای خودستایی توصیف کرده است.

«آتش‌بازی برای خودستایی»؛ انتقاد از دستور ترامپ برای ژره تانک‌ها در واشنگتن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دستور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای برگزاری مراسم رژه نظامی به مناسبت سالروز «استقلال آمریکا» در روز ۴ ژوئیه با انتقادهای گسترده‌ای در این کشور رو به رو شده است.

طبق گزارش «سی‌ان‌ان»، سخنرانی روز پنجشنبه ترامپ در بنای «یادبود لینکلن» در واشنگتن‌دی‌سی، در میان رژه تانک‌های ارتش آمریکا برگزار خواهد شد. یک نماینده کنگره آمریکا برگزاری این مراسم را پروژه‌‌ای برای خودستایی از سوی رئیس‌جمهور توصیف کرده و از آن انتقاد کرده است. 

دونالد ترامپ سه‌شنبه در توئیترش مدعی شده که فرماندهان نظامی در ارتش آمریکا از برگزاری این مراسم رژه نظامی خرسند هستند. او نوشت: «سران پنتاگون و ارتش بزرگ ما مشتاق به انجام این کار هستند تا  قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی موجود در تمام دنیا را به مردممان نشان دهند.»

او روز دوشنبه هم در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «قرار است هواپیماها در آسمان پرواز کنند- بهترین جنگنده‌های دنیا و سایر انواع هواپیما در آنجا پرواز می‌کنند. ضمن آنکه چند تانک هم در بیرون مستقر خواهند شد.این مراسم نمونه ندارد؛ مراسم خاصی خواهد بود.»

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده ترامپ به یگان پروازی و نمایش اسکادران هوایی نیروی دریایی آمریکا، موسوم به «فرشتگان آبی» و هواپیمای ویژه رئیس‌جمهور آمریکا هم دستور داده بر فراز آسمان به پرواز درآیند. نیویورک‌تایمز نوشته او خواسته فرمانده ارتش، فرمانده نیروی هوایی و فرمانده تفنگداران دریایی آمریکا هنگام برگزاری این نمایش در کنارش حضور داشته باشند. 

در این میان، برخی از مقام‌های مسئول در شهر واشنگتن به رژه تانک‌ها اعتراض کرده و مدعی شده‌اند حرکت آنها می‌تواند موجب آسیب به زیرساخت‌ها و جاده‌ها شود. همچنین پرواز هواپیماها موجب توقف پرواز هواپیماها از فرودگاه اصلی واشنگتن‌دی‌سی برای بیش از دو ساعت خواهد شد. 

در همین حال برخی خبرنگاران گزارش داده‌اند شاهد حمل دو دستگاه تانک «ام۱ آبرامز» با یک قطار باری در یکی از ایستگاه‌های راه‌آهن در اطراف شهر واشنگتن بوده‌اند. این تانک‌ها که هر کدام ۶۰ تُن وزن دارند از پایگاه «فورت استوارت» در ایالت «جورجیا» به واشنگتن دی‌سی منتقل می‌شوند. 

مقام‌های شهر ابراز نگرانی کرده‌اند سطوح جاده‌ها در اثر حرکت تانک بر روی آنها آسیب خواهند دید. عده‌ای هم  گفته‌اند ممکن است «پل یادبود آرلینگتون» در واشنگتن تحمل عبور این تانک غول‌پیکر را نداشته باشد.

ترامپ دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «باید خیلی مواظب این تانک‌ها بود چون جاده‌ها ممکن است خوششان نیاید تانک‌های سنگین از روی آنها رد شوند. بنابراین باید آنها را در مناطق مخصوصی قرار دهیم؛ هم تانک‌های خیلی جدید "شرمن" داریم، هم تانک‌های کاملاً جدید آبرامز.»

اظهارات ترامپ درباره تانک‌های شرمن باعث ایجاد ابهاماتی در میان کارشناسان مسائل نظامی شد، چون این تانک‌های زرهی مربوط به دوران جنگ جهانی دوم هستند و از بعد از دهه ۱۹۵۰ از رده خارج شده‌اند. 

منتقدان ترامپ علاوه بر این او را به «غصب حزبی» یک جشن ملی متهم کرده‌اند. 

«دان بیر»، نماینده دموکرات ایالت ویرجینیا در یک پیام توئیتری درباره برگزاری این مراسم رژه نوشت: «این کار به منزله مواجه کردن زیرساخت‌ها با خطرات عمده و دور ریختن مقادیر هنگفتی از پول مالیات‌دهندگان برای [فرونشاندن] آتش تمام‌ناپذیر خودستایی ترامپ است.» 

ترامپ ایده برگزاری رژه نظامی در سالروز استقلال آمریکا را جولای ۲۰۱۷ بعد از حضور در رژه سالروز پیروزی انقلاب فرانسه مطرح کرد. (جزئیات بیشتر) در آن زمان شورای شهر واشنگتن با این درخواست مخالفت کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول