اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چرا امارات حضورش در یمن را کاهش داده است؟

مشاور پیشین ولی‌عهد ابوظبی خروج برخی نیروهای اماراتی از یمن را تأیید کرد؛ یک روزنامه آمریکایی نیز در گزارشی این موضوع را تأیید کرد اما علل طرح‌شده توسط این دو با هم تفاوت دارد.

چرا امارات حضورش در یمن را کاهش داده است؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هفته جاری برخی رسانه‌ها از خروج نیروهای اماراتی از یمن بویژه از شهر «عدن» واقع در جنوب این کشور خبر دادند و درباره آن گمانه‌زنی کردند.

در همین ارتباط روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژرنال» در گزارشی نوشت، امارات بخش زیادی از نیروهای خود در یمن را خارج کرده و علت این موضوع عکس‌العمل انتقام‌جویانه‌ای است که در صورت آغاز جنگ آمریکا علیه ایران، شامل امارات خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده، در هفته‌های اخیر ابوظبی، شماری از تانک‌ها و بالگردهای هجومی خود و همچنین صدها نظامی خود در سواحل دریای سرخ [در غرب یمن] را خارج کرده که از جمله آنها نظامیان وابسته به امارات در «الحدیده» هستند؛ شهری که از دروازه‌های اصلی برای کمک‌های انسانی به یمن به شمار می‌رود.

وال‌استریت ضمن اینکه امارات را مهم‌ترین شریک و متحد سعودی در جنگ علیه یمن خواهند، نوشت: عقب‌نشینی (نیروهای) امارات (از یمن) در سایه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه میان آمریکا و ایران اتفاق می‌افتد، در زمانی که واشنگتن و تهران اعلام کرده‌اند خواهان جنگ نیستند، سلسله حملات اخیر علیه کشتی‌های تجاری در سواحل امارات، منطقه را آستانه درگیری قرار داده و مسئولان آمریکایی ضمن سرزنش ایران، این کشور را در پشت پرده حمله به کشتی‌ها می‌دانند.

در ادامه این گزارش آمده است: امارات به دلیل مخالفت رو به افزایش در واشنگتن با حمله نظامی در یمن شوکه شده، و علاوه بر این می‌ترسد که یکی از اهداف انتقام‌جویانه ایران باشد، اگر که رئیس‌جمهور «دونالد ترامپ» دستور حمله نظامی به ایران را بدهد.

این روزنامه سپس به نقل از مقامات اماراتی نوشت: آنها نمی‌توانند درباره کاهش تعداد نیروهای نظامی چیزی بگویند. این مسئولان اماراتی، متحدان غربی و (کشورهای حاشیه) خلیج (فارس) را در جریان موضوع قرار داده‌اند اما بنا به گزارش سابق رویترز به صورت علنی در این باره صحبت نکرده‌اند.

وال‌استریت ادامه داد: مسئولان سعودی از اعلام نظر در این باره خودداری کرده‌اند اما منابع آگاه می‌گویند این اقدام امارات منجر به نگرانی شرکای سعودی و آمریکایی‌ شده و آنها می‌ترسند، خروج امارات از جنگ یمن به مثابه پیروزی برای حوثی‌ها و متحدان ایرانی آنها قلمداد شود.

این روزنامه آمریکایی به نقل از «پیتر سالسبری» تحلیلگر و کارشناس مسایل یمن  نوشت: تحرکات نظامی کنونی پیامی واضح از اماراتی‌هاست مبنی بر اینکه آنها می‌خواهند بر دیپلماسی تمرکز کنند و خود را از جنگی که از حمایت بین‌المللی برخوردار نیست، خارج کنند. امارات تقریبا یک سال است که سعی می‌کند نقش خود در جنگ یمن را کاهش دهد و این اتفاق پس از آن رخ داد که حس کرد جنگ مذکور به جایگاهش در آمریکا تأثیر گذاشته است. در زمانی که دولت ترامپ، به سعودی و امارات به عنوان دو متحد اصلی خود در جنگ علیه ایران نگاه می‌کند بسیاری از قانونگذاران آمریکایی در کنگره معتقدند کشورهای (حاشیه) خلیج (فارس) معمار طرح نادرست جنگ علیه یمن هستند.

حملات ائتلاف سعودی به یمن به بهانه بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن، از ششم مارس ۲۰۱۵(ششم فرودین ماه سال ۱۳۹۴) آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

«یوسف الحاضری» سخنگوی وزارت بهداشت یمن اخیرا گفت، طی چهار سال اخیر، «در مجموع ۳۷ هزار و ۸۲۲ غیرنظامی یمنی قربانی بمباران و حملات ائتلاف سعودی شده که از میان، ۱۲ هزار نفر کشته و ۲۵ هزار و ۷۴۱ نفر زخمی شدند» (جزئیات بیشتر).

مشاور بن‌زاید تأیید کرد

«عبدالله عبدالخالق» مشاور پیشین «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی در این باره در صفحه توئیتر خود نوشت که عده‌ای درباره خروج جزئی نیروهای اماراتی از یمن سوال می‌گویند این اقدام به دلیل «پیش‌بینی تنش‌ها یا جنگ در خلیج (فارس) با ایران صورت گرفته یا اینکه فقط یک اقدام رسانه‌ای یا تاکتیکی» است؟

وی در ادامه سه دلیل برای این اقدام امارات برشمرد: اول: ادامه آتش‌بس الحدیده دوم: افزایش قابل ملاحظه در شایستگی و آمادگی نیروهایی که از مشروعیت (دولت مستعفی یمن) حمایت می‌کنند و سوم: کاهش عملیات نظامی در سال 2019. این علت‌ها و عوامل دیگری امارات را به سمت کاهش نیروهایش سوق داده پس از اینکه نیروهای مذکور وظایف خود را کامل انجام دادند و امکان آن وجود دارد که در هر زمانی بازگردند.

 

مشاور بن‌زاید در حالی مدعی می‌شود یکی از علت‌های خروج نیروهای اماراتی از یمن آتش‌بس الحدیده است که «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز (سه شنبه) اعلام کرد مجموع نقض توافق آتش‌بس الحدیده توسط ائتلاف متجاوز از ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸ تا کنون به ۲۷۷۱۴ بار رسیده است.

شهر استکهلم سوئد در تاریخ 15 آذر 1397 (شش دسامبر ۲۰۱۸) به مدت یک هفته میزبان چهارمین دور مذاکرات صلح یمن با حضور طرف‌های یمنی به ریاست «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن بود و در تاریخ 13 دسامبر (22 آذرماه) با توافق آتش‌بس در الحدیده، به کار خود پایان  داد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول