اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

درگوشی‌های روز آخری با کنکوری‌ها/ استرس جایز نیست؛ آنچه در ذهن داری روی کاغذ بیاور

حفظ آرامش توصیه‌ای است که از سوی تمام کارشناسان، برگزیدگان و مسؤولان حوزه آموزش عالی خطاب به داوطلبان کنکور مطرح می‌شود.

درگوشی‌های روز آخری با کنکوری‌ها/ استرس جایز نیست؛ آنچه در ذهن داری روی کاغذ بیاور

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، کنکور سراسری که شاید یک سال از عمر خیلی‌ از جوانان و حتی خانواده‌هایشان برای موفقیت در آن صرف شده به روز آخر رسیده و در روز پایانی شاید دیگر جو خانه کنکوری‌ها مانند یک سال گذشته نباشد، طبیعتا خانه در این روز آخر باید آرام و به دور از فضای درس خواندن باشد.

اما برخی داوطلبان در روز پایانی باقیمانده تا کنکور هم دست از درس و تست و کتاب برنداشتند و همچنان به تست‌زنی ادامه می‌دهند.

کتابخانه‌های عمومی می‌تواند گواه این موضوع باشد، کافی است همین امروز در روز پایانی باقیمانده در کنکور سری به کتابخانه‌های هر محله بزنیم تا حال و هوای خاص کتابخانه‌ها را حس کنیم.

هنوز کاملا وارد کتابخانه نشده‌ای که استرس موجود در کتابخانه وجودت را فرا می‌گیرد، جوانانی را می‌بینی که دور تا دور میز کتابخانه نشسته‌اند و حتی حاضر نیستند لحظه‌ای سرشان را از کتاب بیرون آورند تا تازه‌واردی که به جمعشان پیوسته‌اند را ببینند.

برخی هم برای خودشان کنکور آزمایشی برگزار کرده‌اند و بر روی همان صندلی کتابخانه چند ساعتی را از خودشان آزمون می‌گیرند و بدون درنگ تست می‌زنند.

فضا تا حدی سنگین است که گویا بازی فینال جام جهانی به پنالتی کشیده شده و این پنالتی آخر مفهوم مرگ و زندگی دارد.

در نخستین کلام با آن‌ها که البته در آن فضای سنگین بیشتر به درگوشی می‌ماند، می‌توان استرس آن‌ها را لمس کرد.

یکی از آن‌ها می‌گوید: فردا یک آزمون ۴ ساعته داریم که برای آن یک سال از عمرمان را صرف کردیم، چگونه می‌توانیم بدون استرس به جلسه آزمون برویم؟

دیگری می‌گوید: به اندازه‌ای خوانده‌ام که می‌دانم در رشته دلخواهم قبول می‌شوم اما کمی هم استرس دارم، به هر حال آزمون مهمی است که سرنوشتم را تعیین می‌کند.

آنکه از همه بزرگ‌تر است، به دیگران دلداری می‌دهد و می‌گوید: ما تلاش‌مان را کرده‌ایم نتیجه‌اش را به خدا می‌سپاریم؛ توکل به خدا.

کارشناسان هم بر همین عقیده‌اند؛ اصلانی استاد دانشگاه بر ایجاد فضای آرام و به دور از تنش در منزل کنکوری‌ها تأکید کرده و می‌گوید: به هر حال داوطلبان کنکور مقداری استرس دارند و به همین دلیل باید در منطل فضای آرامش‌بخشی فراهم باشد.

  مشاوران تحصیلی، خواب مناسب، تغذیه مقوی و سبک، ورزش، حفظ آرامش، دوری از استرس و  توکل به خدا را از رموز موفقیت در کنکور می‌دانند

این موضوع را از رتبه‌های برتر کنکور در سال قبل نیز سوال کرده‌ایم؛ اتفاقا برگزیدگان کنکور نیز حفظ آرامش را کلیدواژه موفقیت در کنکور می‌دانند.

* راز موفقیت از زبان برگزیده‌های کنکور 

علی مرتضی‌قلی رتبه سوم کنکور سال ۹۷ در گروه آزمایشی علوم انسانی با بیان اینکه داوطلبان باید از نظر روحی خودشان را آماده کنند، می‌گوید: داوطلبانی بوده‌اند که استرس داشتند و با وجود اطلاعات بسیار موفق نشدند زیرا آرامش نقش بسیار مهمی در موفقیت دارد.

البته کسی که درس نخوانده باید استرس داشته باشد زیرا هر کسی نتیجه تلاشش را می‌بیند اما این مسئله یک بحث روانی است و کسانی که خوب خوانده‌اند نباید استرس داشته باشند بلکه باید بگویند که ما تلاش خود را کرد‌ه‌ایم و بقیه مسائل را به خدا بسپارند.

طنین زاهدی کیا رتبه دوم گروه آزمایشی علوم انسانی در کنکور سال ۹۷ نیز بر این عقیده است که  داوطلبان باید در جلسه کنکور نیز سعی کنند به اعصاب خود مسلط باشند چرا که آرامش شرط مهم موفقیت در آزمون است.

نیما جواهری رتبه هشتم کنکور علوم انسانی سال ۹۷ هم می‌گوید: داوطلبان باید آزامش خود را حفظ کنند.

* حفظ آرامش؛ توصیه مسؤولان به کنکوری‌ها

توصیه مسؤولان به کنکوری‌های را هم پرسیدیم که همگی بر حفظ آرامش در جلسه کنکور تأکید دارند.

منصور غلامی وزیر علوم خطاب به کنکوری‌ها براین عقیده است که داوطلبان کنکور هیچگونه استرسی نداشته باشند چرا ک تمام داوطلبان در کنکور سراسری قبول می‌شوند، هر داوطلبی که در جلسه کنکور آرامش داشته باشد و با آرامش و بدون استرس به سوالات پاسخ دهد شانس قبولی در نخستین رشته انتخابی‌اش بیشتر است.

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور هم می‌گوید: خوشبختانه کنکور به این سمت رفته که سوالات بیشتر مفهومی است، اگر کسی درس را خوب خوانده و خوب فهمیده باشد قطعا موفق می‌شود اما اگر صرفا یک سری فرمول را حفظ کرده باشد و سوالی هم از همان فرمول‌ها در کنکور مطرح نشده باشد داوطلب دچار استرس می‌شود، کسی که عمیق خوانده است با خیال راحت در کنکور شرکت کند و بداند که قطعا قبول می‌شود.

محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف با آرزوی موفقیت برای داوطلبان کنکور به آن‌ها توصیه می‌کند که با اعتماد به نفس کامل و توکل بر خدا در سر جلسه حاضر شوند و آنچه که در ۱۲ سال تحصیلی به ویژه دبیرستان یاد گرفته‌اند روی کاغد بیاورند و برای همه داوطلبان آرزوی موفقیت دارم.

محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد نیز توکل به خدا و آرامش را رمز موفقیت کنکوری‌ها می‌داند و می‌گوید: مهم این است که آنچه یاد گرفته‌اند از مغزشان به دستشان برسد، برای اینکه این اتفاق بیفتد باید توکلشان به خدا باشد و آرامششان را با توکل به خدا حفظ کنند.

حسین  توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم در این باره گفته است: کنکوری‌ها می‌توانند به اندازه‌ای که زحمت کشیده‌اند از نتیجه تلاش خود بهره‌مند شوند، بنابراین هیچگونه نگرانی نداشته باشند و فقط با دقت بر روی سوالات تمرکز کنند.

به گزارش فارس، قطعا آرامشی که می‌توان از توکل به خداوند متعال کسب کرد به داوطلبان کنکور کمک می‌کند تا سد آزمون سراسری را از پیش رو برداشته و در مسیر اهداف‌شان گام بردارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول