اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

اختصاص 33 درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی سمنان به «طلای سبز»

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: 33 درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان سمنان به کشت زیره اختصاص دارد.

اختصاص 33 درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی سمنان به «طلای سبز»

لطف‌الله رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: سطح زیر کشت زیره در استان سمنان معادل 688 هکتار است و شهرستان‌های سمنان و شاهرود از مراکز عمده تولید زیره در استان محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت منابع آبی و بازده اقتصادی ناچیز برخی از محصولات در این شرایط سبب شده تا گیاهانی که مقاوم به شرایط کم‌آبی بوده و دارای ارزش اقتصادی بالایی هستند، در این استان کشت شود.

رضایی با بیان اینکه استفاده از گیاهانی که علاوه بر مقاومت به شرایط کم‌آبی از بازده اقتصادی خوبی هم برخوردار هستند، در استان سمنان ضروری است، افزود: زیره سبز با کمترین نیاز آبی در بین محصولات یکی از مهم‌ترین انواع گیاهی دارویی کشور بوده که به سبب اهمیت و خواص دارویی و درمانی و نقش آن در ارزآوری به‌عنوان طلای سبز شناخته شده است.

وی افزود: با کشت این گیاه در مناطقی که با محدودیت آب مواجه هستند، می‌توان در راستای افزایش بهره‌وری آب و توسعه پایدار بخش کشاورزی گام مؤثری برداشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: امسال با پراکنش مناسب بارندگی سطح زیر کشت و تولید زیره افزایش داشته است.

رضایی با بیان اینکه شهرستان سمنان با بیش از 55 درصد سطح زیر کشت زیره سبز یکی از قطب‌های تولید این محصول در استان سمنان است، افزود: کشت محصول زیره در استان برای 303 نفر به‌طور ثابت و 1500 نفر به‌صورت فصلی اشتغال ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آغاز برداشت زیره سبز پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 170 تن از مزارع استان سمنان برداشت شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: نبود صنایع فراوری و بسته‌بندی این محصول سبب شده این محصول به‌صورت فله در بازارهای خارج از استان به فروش برسد.

رضایی با بیان اینکه کشاورزان از کشت طلای سبز در مزارع استان سمنان استقبال کرده‌اند گفت: زیره گیاهی مقاوم در برابر آفات بوده و شرایط اقلیمی استان، نیاز اندک زیره به آب، دوره رشد کوتاه خواص دارویی و درمانی و ایجاد تعادل زمانی فعالیت کشاورزان و ماشین‌آلات کشاورزی از مهم‌ترین عوامل رغبت کشاورزان استان به کشت این محصول است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته به علت بالا بودن رطوبت و بارندگی‌های مکرر خسارت بوته میری ناشی از آلودگی قارچی مزارع حدود 15 درصد مزارع را درگیر کرد.

انتهای پیام/2249/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول