اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

خانه‌های فرسوده و اجاره‌بهای لاکچری

امروزه افزایش اجاره بهای خانه‌ها در استان چهارمحال و بختیاری به خصوص شهرستان بروجن دغدغه بسیاری از مردم شده و مشکلات مضاعفی برای قشر ضعیف اجاره‌نشین ایجاد کرده است.

خانه‌های فرسوده و اجاره‌بهای لاکچری

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجن، مدتی است بازار مسکن ملتهب شده و  در این میان مستاجرها روزهای سختی را  پیش روی خود می‌بینند.

 قیمت‌های اجاره‌بها به دلخواه صاحب‌‌خانه‌ها شکل می‌گیرد و هیچ نظارت دقیقی بر روی این قیمت‌ها نیست، و به نظر می‌رسد برخی از موجران، هر قیمت دلخواهی که بخواهند خانه‌هایشان را اجاره می‌دهند و مستاجر حق دفاع از حقوق خویش را ندارد.

 در این آشفته بازار قیمت اجاره‌بها دست دلالان و سوداگران را برای دامن زدن به التهاب بیشتر قیمت مسکن باز گذاشته و موج گرانی را به آخرین حد خود رسانده‌ است، بنابراین باید با استفاده از ابزارهای کنترل و اجرای طرح مالیاتی جلوی تحرک دلالان و سوداگران را در بازار مسکن گرفت.

تورم بالا می‌رود؛ اجاره بها بالاتر!

یکی از مستاجرین این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بروجن با گلایه از وضعیت نامطلوب اجاره‌ها، بیان کرد: در همه جای شهر وضعیت اجاره خانه بسیار گران است و برخی بنگاه‌ها برای بالا بردن نرخ با یکدیگر هماهنگ می‌کنند، گرنه  تورم آنقدر بالا نیست که قیمت خانه تا این اندازه افزایش پیدا کند.

سلیقه حرف اول را در تعیین اجاره بها می‌زند

حسینی با اشاره به عدم نظارت بر قیمت سرسام‌آور اجاره‌بها، اظهار کرد: وضعیت طوری شده که خانه‌های به شدت فرسوده را با هر قیمت دلخواهی که صاحب‌خانه بخواهد اجاره می‌دهد و هیچ گونه مبنایی وجود ندارد و کاملا سلیقه‌ای است‌، در شهرستان کوچکی مثل بروجن، قیمت‌های اجاره بها به شدت عجیب است!

 حسینی با اشاره به وضعیت نامطلوب اجاره‌ها، خاطرنشان کرد: بعضا دیده می‌شود یک خانه ۶۰ متری را با مبالغ گزافی، بدون هیچ امکانات خاصی اجاره می‌دهند، و این قیمت‌ها به نبست سایر شهرهای استان مجاور و حتی مرکز استان خودمان هم بالاتر است و نظارت دقیقی در این حوزه وجود ندارد.

وی در پایان با اشاره به حقوق مستاجر، بیان کرد: روند بازار مسکن نباید به این شکل ادامه یابد، مسؤولان اجرایی باید دست سودجویان را از این وضعیت کوتاه کنند و قوانین خاصی را برای اجاره‌بها تنظیم کنند تا حق مستاجر ضایع نشود.

اجاره‌ها فقط ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده‌اند

امین صابریان با طرح این ادعا که اجاره‌ها نهایتا 20 درصد افزایش داشته‌اند، خاطرنشان کرد: در کل کشور افزایش اجاره خانه داشته‌ایم و این افزایش تنها برای شهرستان بروجن نبوده است، در کشور ۲۰ درصد افزایش اجاره خانه داشته‌ایم.

رئیس اتحادیه املاک شهرستان بروجن با اشاره به کمبود ملک در این شهرستان، ادامه داد: در سال‌های اخیر در شهرستان بروجن ساخت‌ و ساز کمتر شده است و مردم هم در تورم با پس‌اندازشان شروع به خریدن ملک کردند و این باعث کاهش ملک در شهرستان شد.

آب و هوای مساعد، عامل مهاجرت به این شهرستان شده است

صابریان با اظهار به مهاجرت از اطراف به شهرستان بروجن، بیان کرد: بخاطر آب‌ و هوای مطلوب شهرستان بروجن از استان‌های اطراف و به خصوص اهواز مهاجرت داشته‌ایم و این افراد هم اقدام به اجاره‌ی خانه‌ها کرده‌اند و دلیل دوم این مسئله هم کاهش ملک است.

وی در پایان با اشاره به وضعیت نابسامان مسکن، گفت: باید در شهرستان ساخت و ساز شکل گیرد و این مسئله، یاری بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و شهرداری را می‌طلبد با شروع ساخت و سازها قیمت یکباره ریزش خواهد کرد و ملک به اندازه‌ی کافی وجود خواهد داشت.

صابریان در پایان خاطرنشان کرد: هر ماه ۶ الی ۷ مشاور املاک توسط بازرسان سرکشی خواهند شد و اگر تخلفی باشد، تذکر و گزارش خواهیم داد.

در استان چهارمحال و بختیاری که رکورد امار بیکاری در کشور را زده است و امکاناتش در برخی از حوزه‌ها نیمی از امکانات دیگر استان‌ها نیست، افزایش ۲۰ درصدی نرخ اجاره خانه‌ها ضربه‌ی سنگینی به اجاره نشین‌ها است باید مسؤولان فکری به حال این افزایش چشمگیر بکنند.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول