اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ضرورت توجه به موضوع توریسم و گردشگری کشاورزی و عشایری

رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان‌شرقي گفت: موضوع توریسم و گردشگری کشاورزی و عشایری قادر است با توجه به کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و کالبدی، روستا و کشاورزی آن را از انزوا و محرومیت بیرون کشاند.

ضرورت توجه به موضوع توریسم و گردشگری کشاورزی و عشایری

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی ظهر امروز در در جلسه شورای هماهنگی اداره‌کل امور عشایر استان آذربایجان‌شرقی که با حضور رئیس سازمان امور عشایر ایران تشکیل شد، با اشاره به اینکه اقدامات زیرساختی خوبی در حوزه عشایر در حال شکل‌گیری است، اظهار داشت: معتقدم جامعه عشایر متشکل‌تر از جامعه روستایی و زیربخش‌های مختلف تولیدی در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه آنچه در شرایط تحریم‌های موجود و جنگ نابرابر اقتصادی دشمنان بیش از پیش باید مورد توجه همگان قرار گیرد لزوم اقتصادی نمودن تولید است، افزود: اقتصادی کردن تولید یکی از نیازهای بخش کشاورزی در شرایط فعلی به شمار می‌رود که باید در جامعه عشایر بیشتر از جامعه روستایی مدنظر قرار گیرد، چراکه اگر نتوانیم فعالیت‌هایمان را اقتصادی و آن را توجیه‌دار کنیم، نمی‌توانیم آنها را در جامعه‌شان حفظ و نگهداری کنیم.

فتحی با اشاره به اینکه تامین علوفه و نهاده‌های دامی عشایر یکی از دغدغه‌های این بخش است و متاسفانه ظرفیت علوفه مراتع  کمتر از ظرفیت واحدهای دامی‌مان است، تصریح کرد: با افزایش جمعیت دامدار و در مجموع دام، کاهش سرانه سطح مراتع و ضعیف‌تر شدن وضعیت مراتع از طرف دیگر، تعادل طبیعی بین دام مرتع و بهره‌بردار به‌هم خورده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه یکی از اقدامات این سازمان در حوضه دریاچه ارومیه اهتمام به پرورش شتر و نیز توسعه کشت علوفه‌های سازگار همچون خارشتر می‌باشد، ادامه داد: اهمیت علوفه خارشتر در تغذیه دام با پروتئین 11 درصد، استفاده از علوفه خارشتر موجود در مزارع برای تغذیه دام و برنامه‌ریزی برای توسعه کشت خارشتر در مراتع استان را توجیه پذیر کرده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های علوفه خارشتر به عنوان یک علوفه مکمل در کنار سایر علوفه‌ها اضافه کرد: خارشتر یک گیاه مرتعی مقاوم به کم‌آبی است و با توجه به ظرفیت‌ها و پروتئین خوبی که دارد با یونجه برابری می‌کند و توسعه کشت آن می‌تواند بخشی از نیاز علوفه‌ای را در این مناطق حل کند.

فتحی با بیان اینکه موضوع توریسم و گردشگری کشاورزی و عشایری قادر است با توجه به کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و کالبدی، روستا و کشاورزی آن را از انزوا و محرومیت بیرون کشاند، خاطرنشان ساخت: زمینه اصلی فعالیت‌های اقتصادی در محیط روستایی و عشایری کشورمان کشاورزی است و چون اکثر شاغلان روستایی کشور در بخش کشاورزی فعال‌اند، فرصت و زمینه بسیار مساعدی برای برنامه‌ریزی جهت آماده‌سازی و تقویت بخش کشاورزی با مشارکت و همراهی روستائیان و عشایر برای توسعه توریسم روستایی و عشایری به طور عام و توریسم کشاورزی به طور خاص مهیاست.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول