اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

​تقویت روابط و همکاری‌های اقتصادی محور رایزنی مقامات قزاقستان و آمریکا

وزیر امور خارجه قزاقستان در سفر به آمریکا با مقامات انجمن تجاری 2 کشور و برخی رؤسای شرکت‌های آمریکایی دیدار و گفت‌وگو کرد.

​تقویت روابط و همکاری‌های اقتصادی محور رایزنی مقامات قزاقستان و آمریکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «بیبوت آتامقول‌اف» وزیر امور خارجه قزاقستان در سفر به آمریکا با مقامات انجمن تجاری 2 کشور و برخی رؤسای شرکت‌های آمریکایی دیدار و گفت‌وگو کرد.

آتامقول‌اف در سخنانی در دیدار با انجمن تجاری قزاقستان و آمریکا با اشاره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتقال صلح آمیز قدرت در این کشور، گفت: این امر به شرکای اقتصادی و سرمایه گذاران، ضمانت حفظ ثبات و توسعه را می‌دهد.

وی از علاقه مندی شرکت‌های آمریکایی برای کار و فعالیت در قزاقستان قدردانی و علاقه مندی «نورسلطان» به حضور تجار آمریکا را اعلام کرد.

آتامقول‌اف گفت: قزاقستان می‌تواند و باید به عنوان بستری برای تولید خدمات و کالاهای با ارزش افزوده برای صادرات آن به بازارهای جهانی عمل کند.

وزیر امور خارجه قزاقستان خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست متنوع سازی اقتصاد ملی که توسط «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور این کشور دنبال می‌شود، نورسلطان علاقه مند به جذب وسیع تجارب و سرمایه‌های آمریکایی‌ها برای اجرای پروژه‌های بزرگ با تکنولوژی بالا، از جمله در حوزه صنایع فرآوری و پردازش، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، کشاورزی، ارتباطات و آی تی می‌باشد.

«دنیل ویت» رئیس مرکز مالیات و سرمایه گذاری بین المللی که به عنوان ناظر مستقل در انتخابات اخیر ریاست جمهوری قزاقستان شرکت داشته نیز در این دیدار به پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در قزاقستان اشاره و گفت: در مجموع انتخابات ریاست جمهوری به طول شفاف برگزار شد که امکان ابراز اراده و انتخاب آزاد رئیس جمهور جدید از سوی مردم این کشور را فراهم کرد.

وی افزود: تداوم توافقات اقتصادی اعتماد به توسعه بیشتر همکاری‌های متقابلا سودمند قزاقستان با شرکای بین المللی را فراهم می‌کند.

در دیدار وزیر قزاق با «تریوار هانا» معاون رئیس شرکت «مدترونیک»، آتامقول‌اف به اولویت‌های نوسازی در حوزه بهداشت از جمله در سطح مراقبت‌های بهداشتی اولیه، دیجیتال سازی و معرفی سریع روش‌های نوآورانه و موثر تشخیص و درمان بیماری، اشاره کرد.

در این ملاقات بر همکاری موثر با شرکت مذکور در زمینه تحویل تجهیزات و آموزش پرسنل اشاره و با توجه به اینکه شرکت مذکور یکی از بزرگترین شرکت‌ها در این حوزه می‌باشد علاقه مندی قزاقستان برای دسترسی به آخرین فناوری‌های پزشکی، تایید شد.

در دیدار با «ریک جونستون» معاون ارشد رئیس شرکت «سیتی گروپ»، آتامقول اف به حمایت بلندمدت قزاقستان از  همگرایی در فضای سرمایه گذاری جهانی و جذب سرمایه گذاری‌های بین المللی اشاره کرد.

سیتی گروپ یکی از بزرگترین سرمایه گذاران غربی در اقتصاد قزاق‌ها بوده و خود را به عنوان یک بانک با اعتبار معرفی و به شریک شرکت‌های بین المللی در قزاقستان تبدیل شده است.

در این دیدار تاکید شد که بخش کشاروزی دارای دورنمای قابل توجهی برای همکاری است و شرایطی که در قزاقستان ایجاد شده در ترکیب با فناوری‌های پیشرفته دنیا امکان افزایش تولید کشاروزی نورسلطان را ایجاد و امکان پیدا کردن جایگاه خود در سیستم جهانی تامین مواد غذایی را تامین می‌کند.

شرکت «اکسون موبیل» همچنان با سهم قابل توجهی در توسعه صنعت نفت در قزاقستان به عنوان بازیگر کلیدی در حوزه استخراج موارد هیدروکربور است.

وزیر امور خارجه قزاقستان گفت: قزاقستان علاقه مند به توسعه بیشتر همکاری با شرکت‌های آمریکایی و جذب سرمایه و فناوری‌های پیشرفته برای توسعه شرکت‌های پتروشیمی است.

آتامقول اف تصریح کرد: ما از موفقیت‌ در پروژه‌های توسعه میدان «تنگیز» و «کاشاگان» قدردانی می‌کنیم پروژه های مذکور برای قزاقستان از اهمیت قابل توجهی برخودار هستند و نورسلطان علاقه مند به اجرای کامل توسعه میدان «کاشاگان» و افزایش تولید نفت می‌باشد.

آمریکا یکی از سرمایه گذاران اصلی در اقتصاد قزاقستان به شمار می‌رود.

مبادله تجاری میان 2 کشور در پایان سال گذشته میلادی 2.3 میلیارد دلار را تشکیل داده است.

سهم سرمایه گذاری‌های مستقیم آمریکا در سبد واحد سرمایه گذاری‌های خارجی در پایان سال گذشته به 22 درصد رسیده و 5.3 میلیارد دلار را تشکیل داد.

در 27 سال استقلال قزاقستان تجار آمریکا در اقتصاد این کشور حدود 47 میلیارد دلار سرمایه گذاری کردند.

بنابر اطلاعات کمیته آمار وزارت اقتصاد ملی قزاقستان در حال حاضر در این کشور 60 نمایندگی شرکت‌های مختلف آمریکا و بیش از 350 شرکت‌های مشترک قزاقی و آمریکایی فعال هستند.

وزیر امور خارجه قزاقستان اول جولای در آستانه «روز خدمات دیپلماتیک قزاقستان» و «روز استقلال آمریکا» با دعوت همتای آمریکایی خود وارد «واشنگتن» شد.

در این سفر 2 روزه رئیس نهاد دیپلماتیک قزاقستان با دفتر ریاست جمهوری آمریکا، وزارت خارجه و همچنین نمایندگان محافل تجاری و کارشناسان آمریکایی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

در این مذاکرات مسائل مهم مربوط به مشارکت گسترده قزاقستان و آمریکا مورد بررسی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول